نقش مهم زنان کاروان کربلا در پایمال نشدن خون شهدا/ اشک، خطابه و قیام، راه های مبارزاتی زنان با ظلم و ایادی استکبار
1398/07/09 - 09:13
تاریخ و ساعت خبر:
35378
کد خبر:
حسینیه زنان /10

نقش مهم زنان کاروان کربلا در پایمال نشدن خون شهدا/ اشک، خطابه و قیام، راه های مبارزاتی زنان با ظلم و ایادی استکبار

زنان در جاهایي که اشک مؤثرتر بود اشک ریختند و عزاداري کردند، مانند ام البنین «س» و زماني نیز با سخنان کوبنده خود در مقابل ستم زمانه سر خم نکردند، مانند خطبه هاي حضرت زینب «س» در شام و کوفه و حضرت ام کلثوم «س» و گاه با حمایت از اهل بیت حتي در مقابل جهل و ناداني همسر و فرزندان خود ایستادند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - پریا مشهدی" در شماره های قبلی این مقاله به چرایی حضور زنان در کربلا و دلایل امام حسین علیه السلام برای هجرت با خانواده اش صحبت کردیم و به معرفی زنان غیور و قهرمان کربلا پرداختیم در شماره قبلی اهمیت حضور زنان در کاروان کربلا را مورد بررسی قرار دادیم و در این بخش از مقاله سعی داریم که راه های مبارزاتی زنان عاشورایی را بررسی کنیم.
بیشتر بخوانیم
چهارده قرن جاودانگی عاشورا، حاصل رسالت پیامبرگونه زنان کربلا
در پایان این مقاله باید اشاره کنیم که نقش زنان در ترویج و اشاعه پیام عاشورا بسیار مهم و اساسي بود. به جرئت مي توان گفت که زنان در نهضت عاشورا نقش مهم و کلیدي در رساندن پیام عاشوا و پایمال نشدن خون شهیدان کربلا داشتند. این نقش چه از طریق مشارکت در جهاد و مبارزه مستقیم همچون جنگ همسر وهب (عبدالله)، چه از طریق عمل و گفتار و رفتار که مي توان نمونه بارز آن را در حضرت زینب «علیهاالسلام» و حضرت ام کلثوم «علیهاسلام» دید.
زنان در جاهایي که اشک مؤثرتر بود اشک ریختند و عزاداري کردند، مانند ام البنین «علیهاالسلام» و زماني نیز با سخنان کوبنده خود در مقابل ستم زمانه سر خم نکردند، مانند خطبه هاي حضرت زینب «علیهاالسلام» در شام و کوفه و حضرت ام کلثوم «علیهاالسلام» و گاه با حمایت از اهل بیت حتي در مقابل جهل و ناداني همسر و فرزندان خود ایستادند، مانند همسر خولي و نارضایتي خود را از شرکت همسر و فرزندانشان را در صف بني امیه براي قتال با پسر رسول خدا «صلي الله علیه و آله» اعلام کردند و چه آن گاه که با عزم راسخ خود بي طرفي همسرانشان را را سرزنش کردند، مانند زنان بني اسد و چه با پناه دادن به سفیران و پیام رسانان امام حسین «علیه السلام» مانند مسلم بن عقیل توسط طوعه و سلیمان توسط ماریه در دوره سخت اختناق و ظلم بني امیه به خصوص جنایتکار خونریز آنان ابن زیاد مبارزه نمودند.
در آخر هم با قیام زناني همچون درة الصدف، بر علیه ظلم ظالمان شوریدند و دست به شمشیر بردند. در واقع زنان چه در زمان عاشورا و چه پس از آن با عزمي پولادین به دفاع از دین و امام خویش پرداختند و به همگان آموزش صبر و مقاومت و جهاد و اطاعت از امام خویش را دادند. آنان ضمن حفظ ارزش هاي دیني، با رهبري و مدیریت خاص خویش به دفاع از حریم ارزش ها و امام شهید خود پرداختند.
در عین حال مراقب جان امام پس از امام حسین «علیه السلام» و مراقب اطفال یادگار امام حسین «علیه السلام»، با انتخاب شیوه هاي تبلیغاتي مناسب (خطابه، شعر و...) به بیان ظلم یزیدیان، معرفي امام پس از امام حسین «علیه السلام» پرداختند و از محو شدن اسلام در فضاي اغراض بني امیه جلوگیري کردند.
آنان در پوسیدگي بنیان هاي حکومتي بني امیه نقش به سزایي داشتند. با ظهور حکومت بني عباس با شعار حمایت از علویان، حکومت امویان در سال 132 ق. سقوط کرد. گر چه حکومت عباسیان به نام علویان تشکیل شد ولي علویان را در تنگناهاي شدید قرار داد.
اما انقلاب عاشورا همواره الهام بخش نهضت هاي شیعي در طول تاریخ گردید و نام زنان مؤثر در پیام آوري انقلاب عاشورا و ادامه نهضت امام حسین «علیه السلام» و در مبارزه با حکومت هاي غاصب و ستمگر و دفاع از اسلام راستین، براي همیشه در دفتر تاریخ اسلام به افتخار و عزت ثبت گردید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان عاشورایی، زنان کربلایی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا