تبدیل شدن شور به شعور توسط مبلغ  / مبلغ باید نسبت به شناخت مخاطب خود تبحر کافی داشته باشند
1398/08/04 - 11:41
تاریخ و ساعت خبر:
35909
کد خبر:
در آستانه سالروز شهادت پیامبر(ص) و امام رضا(ع) در گفت و گو با مبلغ دینی مطرح شد:

تبدیل شدن شور به شعور توسط مبلغ / مبلغ باید نسبت به شناخت مخاطب خود تبحر کافی داشته باشند

مشاور مذهبی و مبلغه دینی با اشاره به این که مبلغ باید شور را به شعور تبدیل کند گفت: مبلغین باید نسبت به مخاطب شناسی به صورت عام و خاص تبحر کافی داشته باشند به همین خاطر مبلغین باید در ایامی به غیر از ماه محرم وصفر فضای مناسبی را برای مخاطب به وجود آورند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - خانم داوودی مشاور مذهبی و مبلغه دینی در گفت‌وگو با خبرنگار طنین یاس، درباره نهضت عاشورا و افرادی که در این زمینه به صورت زبانی، قلمی و اجرایی فعالیت مستمر دارند، گفت: مبلغین در ماه محرم و صفر به صورت مداوم در خدمت آحاد مردم و امت هستند بر اساس فضای فکری و برحسب سنت مردم وارد تکیا و هیات مذهبی می شود بسیاری از افراد نه برای درک نهضت عاشورا بلکه برای گرفتن حاجت وادای احترام به امام حسین (ع) وارد تکایا می شوند.
وی ، اظهار داشت: تعداد بالای افراد نشانه قدرت جذب نهضت عاشورا است که مردم به این هیات های مذهبی می آیند عمده ترین افراد در جذب نهضت عاشوار مبلغین دینی در سراسر کشورهستند بنابراین مبلغین باید ایام محرم را به طور جدی بررسی کنند زیرا فضای نهضت عاشورا دارای دو محوریت مخاطبین و مبلغین است.
داوودی افزود: افراد شرکت کننده نباید نهضت عاشورا را براساس احساس در نظر بگیرند بلکه باید براساس شعور باشد البته جذب افراد براساس احساس دارای اشکال نیست ولی طریق تبدیل شدن شور به شعور به دست مبلغین دینی است البته این شعور باید در خود فرد مبلغ متجلی شده باشد از این رو مبلغ دینی براساس هنر و میزان اطلاعی که در زمینه مسایل دینی دارد باید بتواند مطالب را به نحواحسن و شایسته به مخاطب ارائه دهد متاسفانه برخی مداحین و مبلغین از شور مخاطب استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: البته بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) و رهبر معظم انقلاب بر شور تاکید بسیاری دارند چراکه یکی از پایه های زنده نگهداشتن نهضت عاشورا همین شورها بوده است البته بهتر است که مداحان این شوررا به شعور هم تبدیل کنند.
مشاور مذهبی عنوان کرد: مبلغین باید نسبت به مخاطب شناسی به صورت عام و خاص تبحر کافی داشته باشند به همین خاطر مبلغین باید در ایامی به غیر از ماه محرم وصفر فضای مناسبی را برای مخاطب به وجود آورند چراکه در ماه محرم و صفر با تعداد بسیار بالایی از مخاطبین که در یک فرصت خیلی کم همراه هستند.
وی اظهار داشت: صحبت درباره فلسفه عاشورا همراه با اشک است،درمراسم عمومی نباید هدف تنها اشک وآه باشد بلکه باید هدف از نهضت عاشورا درک شود، مبلغ باید از فضایی که مستمع برای آن ایجاد کرده است نهایت استفاده را ببرد و خوراک فکری درست به مخاطب خود انتقال دهد.
مبلغه دینی بیان داشت:متاسفانه برخی مبلغه‌ها اطلاع کافی در زمینه مسایل دینی ندارند و سبب از دست دادن مخاطب می شوند.
مشاور مذهبی گفت: در سطح کلان باید یک ساختارمنسجم وجود داشته باشد که مبلغین هر سال پیرامون موضوع خاصی صحبت کنند و سخنرانی موعظ کننده دارای مقدمه ، موخر و نتیجه باشد البته کلام مبلغ باید منوط به نوع مخاطب باشد تا مخاطب بتواند با موضوع ارتباط برقرار کند و به صورت عام صحبت کند.
وی ادامه داد: نوع رفتار و عملکرد مبلغین می تواند مخاطب را مخصوصا جوانان را با استفاده از احادیث و روایت‌ها به سمت خود جذب کند و افراد را به سمت نسل سالم و صالح هدایت کند اگر چه والدین به علت ترس از ناصالح بودن فرزندان خود تمایلی به داشتن فرزند زیاد ندارند زیرا بر این باور هستند که یک فرزند صالح بهتر از چند فرزند ناصالح است.
داوودی افزود: در حالی که به صورت علمی تک فرزند دارای مشکلات روحی و جسمی بیشتری نسبت به چند فرزندی است همچنین به طور نسبی بچه های تک فرزند موفقیت کمتری در جامعه دارند؛ قرآن مجید، ائمه اطهار(ع) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی تاکید به چند فرزندی دارند زیرا تک فرزندی باعث ایجاد مشکلات روحی و جسمی در آنان می شود.
وی عنوان کرد: مبلغ درهر جلسه برای مخاطب خود باید از ادبیات خاص استفاده کند تا در مخاطب تاثیر بیشتری داشته باشد در زبان کلام سه محور واژه شناسی، لحن و مخاطب شناسی وجود دارد همچنین مبلغ باید از احادیث و روایت های ائمه اطهار(ع) استفاده کند.
مبلغه مذهبی تاکید کرد: افزون بر بحث کلامی برای افراد جامعه بحث علمی نیز بیان کند زیرا در بحث رابطه موثر با مخاطب تمامی محورها برای فرد لازم است از جمله محورهای فردی که در این محور بتواند با خود، دوستان، خانواده ، همکاران ، اعتقادات و جامعه ارتباط برقرار کند.
مشاور مذهبی گفت: در جامعه کنونی والدین نگران درست و صحیح تربیت نکردن فرزند هستند البته مسایلی که باید برعهده جامعه و سیستم باشد بر دوش خانواده ها است از جمله تحصیلات رایگان، اقتصادی و... است در واقع برای افزایش یافتن نسل باید فضای تشویق از طریق تغذیه ی اعتقادی، معنوی و منطقی در نظر گرفته شود.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مبلغ دینی، مجالس خانگی، مخاطب شناسی، ماه محرم و صفر
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا