فیلمی که از ضد زن بودن تا ضد خانواده و اجتماع بودن پیش می رود/ شکل گیری ایده ای فمنیستی در قالب یک فیلم ایرانی
1398/08/12 - 08:07
تاریخ و ساعت خبر:
36012
کد خبر:

فیلمی که از ضد زن بودن تا ضد خانواده و اجتماع بودن پیش می رود/ شکل گیری ایده ای فمنیستی در قالب یک فیلم ایرانی

فیلم خانه پدری را باید یک فیلم ضداجتماعی و ضدخانواده دانست. خصوصا در خانواده ایرانی که شاهد روابط احساسی و مهربانانه پدر و فرزند خصوصا در میان دختران و پدران هستیم این فیلم سعی دارد همه چیز را در هم بشکند و تعبیر بیمارگونه خود را به جامعه القا کند که واقعیتی ندارد و بسیار منفی نگر است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: فیلم خانه پدری که گفته می شود فیلم خشونت آمیزی است بیشتر به خاطر صحنه اول آن که صحنه کشته شدن دختر است و صحنه های منزجر کننده ای دارد و آمیخته با حمله به نمادها و سنت‌هاست و مذهب است، مورد انتقاد رسانه ها و منتقدان قرار گرفته است. این فیلم برای برخی از منتقدان آنقدر ناراحت کننده بود که آنرا فیلم ضدایرانی دانستند و حتی نسبت به توقیف آن نظر مساعد داشتند. فیلم خانه پدری در لوکیشنی اتفاق می افتد که برای بسیاری نماد همان نامی است که برای فیلم انتخاب شده است. از این رو در کنار ارزشها و موضوع ضد مرد بودن آن به نوعی ضد ارزشهای سنتی جامعه ایرانی نیز هست.
اینکه برخی از منتقدان از فیلم تعریف و تمجید کرده اند نیز بیشتر به نظر می رسد که ناظر بر فرم و تکنیک های کارگردانی باشد تا محتوایی که فیلم به جامعه القا می کند. درواقع مشکل برخی از منتقدان هم این است که به فرم و شکل کار بیشتر از محتوا اولویت می دهند و ازاین رو مخاطب را دچار سردرگمی می کنند و آدرس غلط به آنها می دهند. متاسفانه گاهی دیده می شود که سخیف ترین و منزجر کننده ترین فیلم ها توسط منتقدانی که تکنیک محور هستند، مورد ستایش قرار می گیرد. از این رو مخاطب بایستی در ابتدا ببیند که آیا منتقدان چه محوری از کار را مورد علاقه دارند و با چه نگرش و اولویت هایی به فیلم نگاه می کنند.
یکی از منتقدانی که فیلم را پسندیده مطرح می کند: « او در خانه پدری روایتی نفس‌گیر از قتل دختر یک خانواده توسط برادر و پدرش را به تصویر می‌کشد. خواهری که «شاید» مرتکب یک اشتباه شده اما جامعه و خانواده او، توانایی تحمل این اشتباه را ندارند. و چه زیبا خفقانی خودساخته را نظاره می‌کنیم. در خانه پدری بهتر از هر جنبش عدالت‌خواه دیگری به واکاوی سایه سیاه ظلم بر پیکره زنان ایرانی پرداخته می‌شود.»
این همان ایده ای است که سرمایه و منشاء شکل گیری فمنیسم در دنیا شده است. ظلم تاریخی و حق تاریخی پایمال شده ای که اساس کار فمنیسم قرار گرفته است به جای اینکه آسیب اجتماعی را مداوا کند خود به آسیبی دیگر برای جامعه بدل شده است. دوقطبی کاذبی به نام ستیز میان مرد و زن که سبب شده تا از درون آن فرقه های انحرافی با نادیده گرفتن ذات بشر ایجاد شود. از همجنس گرایی و بی علاقگی نسبت به جنس مخالفت تا ستیز و جنگ با جنس مخالف در جامعه که رویکردی انسانی و اجتماعی نیست.
فیلم آنچنان که به نظر می رسد نوعی مردستیزی در آن آشکار است اما باید فیلم خانه پدری را فیلمی دوگانه ضدزن و ضد مرد نامید. از یک سو مردها را افرادی بی سواد و غیرتی نشان می دهد و از سوی دیگر زنان را دارای شخصیتی بی ارزش توصیف می کند.
ایده سیاه این فیلم آنجا اوج می گیرد که مطرح می کند این نگرش پلید در نسل های آینده نیز اتفاق می افتد و پسر کار پدر را ادامه می دهد. اما ایده ای که فیلم به جامعه می دهد چیست. آیا این فیلم این موضوع را مطرح می کند که بایستی با پدیده ای چون زن ستیزی مقابله کرد و راهکاری برای این موضوع دارد و آینده ای روشن برای این آسیب اجتماعی می بیند یا اینکه نظر دیگری دارد. شاید تولید کنندگان این چنین فیلم هایی بگویند که تنها مطرح کننده این موارد هستند و وظیفه ای برای حل و فصل آن برای جامعه ندارند.
درواقع چنین فیلم هایی بطن جامعه را دچار یک چالش جدی از نوع رفتار اجتماعی می کند. رفتاری که در آن افراد با نگاه به ریشه و تاریخی که بعضا برساخته و دروغین است و از فیلم های سینمایی سیاه سینمای سیاست زده پدیدار شده است، نشات می گیرد. متاسفانه این فیلم را در کنار ضدمرد و ضد زن بودن باید یک فیلم ضداجتماعی و ضدخانواده نیز دانست. خصوصا در خانواده ایرانی که شاهد روابط احساسی و مهربانانه پدر و فرزند خصوصا در میان دختران و پدران هستیم این فیلم سعی دارد همه چیز را در هم بشکند و تعبیر بیمارگونه خود را به جامعه القا کند که واقعیتی ندارد و بسیار منفی نگر است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانه پدری، فیلم ضد زن، فیلم ضد خانواده، فیلم فمنیستی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا