چرا قلیان به وسیله دخانی زنانه تبدیل شده است؟
1398/09/05 - 08:30
تاریخ و ساعت خبر:
36544
کد خبر:
طنین یاس گزارش می دهد

چرا قلیان به وسیله دخانی زنانه تبدیل شده است؟

مصرف قلیان در سال‌های اخیر ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته و این ماده دخانی در میان زنان ایرانی بیشتر مصرف می‌شود و می‌توان آن را دریچه ورود به اعتیاد دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیر حمزه نژاد : قلیان به سبب اینکه وجهه و قالب تفریحی و سرگرمی برای افرادی که آنرا استعمال می کنند دارد، در میان برخی از جوانان و خاصه زنان رواج یافته است. جالب اینکه استعمال این وسیله دخانی در میان زنان بیشتر از قبل شده است و حتی در برخی از موارد گفته می شود قلیان در ایران زنانه شده است.
این موارد نیز بیشتر به نظر می رسد به سبب کاسته شدن از قبح و زشتی مصرف قلیان در میان خانواده ها و اجتماع است. متاسفانه برخی خانواده ها برای تفریح و حضور در طبیعت قلیان را هم جزو وسایل پیک نیک و گردش به همراه خود می برند.
مصرف قلیان در سال‌های اخیر ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته و این ماده دخانی در میان زنان ایرانی بیشتر مصرف می‌شود و می‌توان آن را دربچه ورود به اعتیاد دانست.
ترویج مصرف قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی در خانواده، یکی از ترفندهایی است که تولیدکنندگان و عرضه کنندگانِ محصولات دخانی برای فروش بیشتر، به کار می‌بندند.
احساس جذاب شدن، مورد توجه بودن، مستقل شدن، بزرگ شدن، اجتماعی شدن، پذیرفته شدن توسط همسالان، الگو گرفتن از هنرپیشه‌ها، بعضی باورهای غلط مثل اینکه قلیان و سیگار باعث رفع عصبانیت، خستگی، رفع دلشوره، تقویت ذهن و یا هضم غذا می‌شود و ساده انگاری در مورد مصرف قلیان به عنوان یک ماده دخانی کم خطرتر از سیگار، در حالی که قلیان کم خطر نیست و هر وعده مصرف آن تقریباً با مصرف ۴۰ تا ۸۰ نخ سیگار برابری می‌کند از ترفندهای صنایع دخانی برای جذب زنان است.
جالب اینجاست که این اعتیاد شیک و مجلسی در اذهان بسیاری از افراد وجهه تفریحی دارد و آنرا اعتیاد نمی دانند.
مراکز تفریحی نیز بیشتر به قلیان سراها تبدیل شده است. مثلا در نقاط خوش آب و هوا و تفریحی تهران بیشتر از اینکه مواد غذایی و نوشیدنی و ... را مشاهده کنیم قلیان به چشم می خورد.
در تفریحات جمعی و دورهمی ها هم قلیان به شدت رایج و مرسوم شده است. نگاه جامعه شناسان به پدیده ترویج قلیان در جامعه نشان می دهد که حتی این ماده دخانی در باور بسیاری از افرادی که خصوصا سیگاری نیستند پذیرفته شده است. جالب اینجاست که شاید در داخل جمع دوستانه و خانوادگی فردی اجازه سیگار کشیدن را نداشته باشد اما در همین جمع ها دیده می شود که افراد بدون هیچ منعی قلیان می کشند و در این حیطه زنان هم وارد گود شده اند و قلیان استعمال می کنند.
از سوی دیگر کارکرد قلیان که بیشتر در جمع ها ظاهر می شود نیز باعث شده زنان بیشتر به مصرف این وسیله دخانی روی بیاورند. متاسفانه زنان به سبب اینکه الگوی و پایه تربیتی فرزندان هستند مصرف این ماده دخانی هم برای خودشان و هم برای اطرافیانشان بیشتر مضر است.
آماری که در این باره اخیرا منتشر شده است نشان می دهد، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها و ۳۰ درصد از آقایان گه‌گاه قلیان مصرف می کنند. این درحالی است که طبق آمار موجود حدود ۲۰ درصد آقایان و ۲ درصد خانم‌ها در کشورمان روزانه سیگار می‌کشند.
باز کردن فضای تفریحی سالم برای خانم ها خصوصا فضای ورزشی می تواند در کمتر کردن این موضوع بسیار موثر واقع شود. ایجاد تفریحات سالم و جایگزین کردن آن نیز می تواند برای زدودن اعتیاد قلیان در میان جوانان و زنان بسیار مثمر ثمر باشد.
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قلیان,دخانیت,رنان,ایران,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا