تفاوت شخصیت با منش
1398/09/27 - 19:46
تاریخ و ساعت خبر:
37082
کد خبر:

تفاوت شخصیت با منش

خیلی راحت ممکن است شخصیت با منش (character) اشتباه گرفته شود. تشخیص شخصیت ساده است و همه افراد تا حدی میتوانند آن را انجام دهند. بامزه، خوش مشرب، پرنشاط، خوش بین، با اعتماد به نفس، جدی، تنبل، منفی باف یا خجالتی ویژگی هایی هستند که اگر بلافاصله در مورد شخصی متوجه نشویم بعد از مدت کوتاهی به آنها پی میبریم. علاوه بر این تست هایی مثل شاخص شخصیت مایرز-بریگز هستند و شخصیت فرد را تا حد زیادی شناسایی میکنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - خیلی راحت ممکن است شخصیت با منش (character) اشتباه گرفته شود. تشخیص شخصیت ساده است و همه افراد تا حدی میتوانند آن را انجام دهند. بامزه، خوش مشرب، پرنشاط، خوش بین، با اعتماد به نفس، جدی، تنبل، منفی باف یا خجالتی ویژگی هایی هستند که اگر بلافاصله در مورد شخصی متوجه نشویم بعد از مدت کوتاهی به آنها پی میبریم. علاوه بر این تست هایی مثل شاخص شخصیت مایرز-بریگز هستند و شخصیت فرد را تا حد زیادی شناسایی میکنند. اما منش مدت بیشتری میتواند پنهان بماند. منش شامل ویژگی هایی است که تنها در شرایطی خاص و غیرمعمول خود را نشان میدهند. تحقیقات نشان داده اند که ویژگی های شخصیتی در بیشتر موارد ذاتی و تغییرناپذیرند. اما منش برخلاف شخصیت تغییرپذیر است اما تنها با تلاش بسیار. منش افراد مبتنی بر اعتقادات آنهاست و اعتقادات گرچه قابلیت تغییر دارند، تغییر آنها سخت تر از چیزی است که بیشتر افراد تصور میکنند. در مطلب زیر خواهیم دید چرا برای شناخت بهتر افراد نیاز به تشخیص منش آنها داریم و چگونه میتوانیم این کار را انجام دهیم.
وقتی میخواهیم به شخصی اجازه بدهیم نقش مهمی در زندگی ما ایفا کند (مثلاً در انتخاب کارمند، دوست یا همسر)، برای گزینش افراد لازم است در مورد آنها قضاوت کنیم. اما مشکلی که در این قضاوت وجود دارد این است که اغلب با مشاهده ویژگی های شخصیتی جذاب، ناخودآگاه وجود ویژگی منش مثبت را هم احساس میشود (مثلاً اگر کسی خوشرو، خوش مشرب و با اعتماد به نفس باشد، بیشتر احتمال دارد فکر کنید فردی صادق، اخلاق مدار و مهربان است). اما هیچ مدرک مستندی برای چنین استدلالی وجود ندارد و در واقع چنین تفکری اغلب ما را دچار اشتباه میکند.
دلیل این که ما شخصیت را به منش ارتباط میدهیم این است که میخواهیم همان افرادی را دوست داشته باشیم که از ابتدا از آنها خوشمان آمده. علاوه بر این، بهترین و قابل اعتمادترین روش برای تشخیص ویژگی های شخصیتی فرد، کاری سخت و زمان بر است. برای این کار باید فرد را در موقعیت هایی ارزیابی کنیم که اخلاق و رفتارش را به چالش میکشد. مثلاً اگر ببینیم فردی خیلی راحت دروغ میگوید، میتوانیم تقریباً مطمئن باشیم که در گذشته دروغ گفته است و در آینده هم این کار را خواهد کرد؛ چون هیچ چیز مثل رفتارهای گذشته، رفتارهای آینده فرد را پیشبینی نمیکند.
شاخص مایرز-بریگز
اعتقاداتی که به افراد اجازه میدهند به راحتی دروغ بگویند یا نگویند همیشه در آنها حاضر هستند. گرچه ممکن است خفته بمانند تا زمانی که شرایط این رفتار را از آنها بطلبد. اما آیا راهی وجود دارد که سریعتر به اعتقاد افراد پی ببریم بدون این که منتظر چنین شرایط چالش برانگیزی بمانیم.
به طور خلاصه باید گفت: بله. چنین راهی وجود دارد اما نه با صحبت کردن مستقیم با فردی که میخواهیم شخصیت او را ارزیابی کنیم، بلکه با حرف زدن با کسانی که او را به خوبی میشناسند. برای همین است که مدیران باتجربه همیشه برای استخدام افراد با معرف آنها تماس میگیرند. البته باز هم کار به آن راحتی نیست. وقتی با آشنای فرد مورد نظر تماس گرفتید نمیتوانید مستقیماً از او بپرسید: «فلانی دروغ میگوید؟» افراد معمولاً کسی را به عنوان معرف خود معرفی میکنند که خوبی آنها را بگوید. پس باید سؤالی بپرسید که فرد را وادار کند راستش را بگوید. برای دریافت جواب صادقانه بهتر است به جای آن سؤال بپرسید: «به نظر شما مهمترین نقطه ضعف فلانی چیست؟». در این سؤال فرض بر این است که هر کسی نقطه ضعفی دارد و منطقی نیست که فرد بگوید هیچ نقطه ضعفی ندارد. در این لحظه ساختن یک نقطه ضعف دروغی در ذهن برای فرد سخت تر از این است که نقطه ضعف واقعی را بگوید. بنابراین بیشتر احتمال دارد حقیقت را بشنوید. البته بدون شک این راه حل 100% نیست و تنها احتمال موفقیت را بیشتر میکند.
مشکلی که این روش دارد این است که بستگی به نظر شخصی افراد دارد که اغلب بی طرفانه نیست. اما برای مقابله با این مشکل هم راه حلی وجود دارد. برای اطمینان باید از افراد مختلفی که آن شخص را میشناسند سؤال کنید. اگر افراد مختلف مستقل از هم پاسخ یکسانی به شما بدهند، این پاسخ بسیار قابل اعتماد تر است
منبع: https://www.psychologytoday.com
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شخصیت,منش,روانشناسی,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا