خالی بودن ۴۰ درصد ظرفیت گرمخانه زنان/ تجهیز گرمخانه‌ها به اسکن چشمی
1398/10/02 - 12:03
تاریخ و ساعت خبر:
37214
کد خبر:
سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران عنوان کرد:

خالی بودن ۴۰ درصد ظرفیت گرمخانه زنان/ تجهیز گرمخانه‌ها به اسکن چشمی

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران مشکلی در پذیرش افراد بی خانمان و کارتن خواب به ویژه زنان ندارد، گفت: با وجود امکانات گسترده شاهد خالی بودن ٤٠ درصدی ظرفیت هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مالک حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار اخبار متعددی درباره آسیب‌های اجتماعی در تهران از جمله خبر گورخوابی با بیان اینکه نباید صورت مسئله را پاک کرد و البته باید دقت هم داشت که انتشار اینگونه اخبار ممکن است تبعات اجتماعی جبران ناپذیری داشته باشد، افزود: شهرداری تهران از نظر زیر ساختی هیچ مشکلی در پذیرش و سامان دادن به بی سرپناهان شهر به ویژه زنان آسیب دیده ندارد؛ به گونه‌ای که ما تا پاییز امسال دو گرمخانه و یک سامان سرا برای زنان داشتیم که امسال یک گرمخانه در پهنه شرقی ایجاد شد که در حال پذیرش مددجوست و یک گرمخانه نیز در این هفته به بهره برداری خواهد رسید که در مجموع امسال با احتساب سامان سرای لویزان بیش از ۵۵۰ تخت برای زنان بی سرپناه تامین خواهد شد، اما با این وجود شاهد خالی بودن ٤٠ درصدی ظرفیت هستیم.
وی اظهارکرد: تمام گرمخانه‌های شهر تهران از نیمه آبان ماه شبانه روزی شده‌اند و اکنون مشکلی بابت پذیرش زنان در گرمخانه‌ها نداریم.
حسینی به تشریح دلایل عدم استقبال کارتن خوابها از گرمخانه ها پرداخت و افزود: شهرداری تهران ظرفیت مناسبی برای ساماندهی کارتن خوابها ایجاد کرده اما برخی از این افراد بنا به دلایلی مایل نیستند به گرمخانه بیایند که از جمله اینکه، بسیاری از این افراد مصرف کننده حرفه‌ای مواد مخدر هستند و از آنجایی که مصرف مواد در گرمخانه‌ها ممنوع است تمایلی به مراجعه این مراکز ندارند.
وی ادامه داد: البته ممکن است در طول سالهای اخیر برخوردهای نامناسبی نیز در راستای جذب این افراد صورت گرفته باشد و به همین دلیل افراد کارتن خواب مایل به حضور در این مراکز نباشند؛ اما موضوع دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما از اهمیت بالایی برخوردار است، انزواطلبی اینگونه افراد و انتخاب سبک متفاوتی برای زندگی به دور از فضاهای عمومی و اجتماع محور است. ما تجربه‌های متعددی داشتیم و برخی از این افراد را با کار مددکاری جذب کرده‌ایم اما پس از یک یا دو روز با اعلام اینکه زندگی در پاتوق‌ها را دوست دارند و علاقه‌ای به حضور در جمع ندارند به مسیر قبل برگشتند.
حسینی با بیان اینکه شهرداری تهران از تمامی راه‌های ارتباطی برای مجاب کردن این افراد برای بهره گیری از گرمخانه استفاده کرده به گونه‌ای که حتی از مددجویان گرمخانه‌ها برای مجاب و دعوت از کارتن خوابها نیز استفاده کرده است، افزود: برخی از کارشناسان معتقدند که برخوردار شدن این افراد از بسته‌های حمایتی می‌تواند راهگشا باشد اما واقعیت این است که این افراد یا مدارک هویتی خود را به دلیل سبک زندگیشان گم کرده‌اند و یا بعضاً مدارک خود را می فروشند بگونه‌ای که اخیرا در جریان رسیدگی به یکی از پرونده های فساد اقتصادی که از رسانه ملی نیز پخش شد مدارک هویتی یک فرد بی خانمان دارای اعتیاد مورد سوء استفاده قرار گرفته و در مقام مدیر عامل یک شرکت معرفی شده بود.
وی افزود: متاسفانه اثر انگشت برخی از این افراد نیز به دلیل آسیب های ناشی از فرآیند مصرف مواد از بین رفته و به همین دلیل شهرداری تهران به دنبال تجهیز تمامی گرمخانه هایش به اسکن چشمی است تا نسبت به احراز هویت این افراد اقدام کند.
حسینی با اشاره به انتشار برخی اخبار بعضاً غیررسمی در رسانه‌ها ادامه داد: ما در ایجاد گرمخانه های جدید در سطح شهر تهران با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و انتشار این گونه اخبار می‌تواند به بی اعتمادی مردم دامن بزند. هرچند که تهران یک کلانشهر است و نگهداشت اجتماعی آن امر ساده‌ای نیست؛ اما معتقدیم می بایست برای حل مشکلات، همه دستگاه‌ها و مردم پای کار بیایند هرچند که در برف اخیر تهران در آبان ماه با کمک مردم و رسانه ها و با فعال کردن سامانه ١٣٧، تعداد زیادی از معتادانی که در پاتوق‌ها بر اثر بارش برف شدید غافلگیر شده بودند را نجات دادیم که این تجربه ارزشمند نشان دهنده لزوم مشارکت و همراهی مردم را نشان می‌دهد.
حسینی تاکید کرد: این امری پذیرفته شده است که هر نهاد و مرجعی کار ویژه خود را دارد مثلا رسانه و نهادهای مدنی باید کار دیده بانی و نمایندگی افکار عمومی را در پیگیری مطالبات مردمی انجام دهند و نهادهای حاکمیتی باید نسبت به رفع نیازهای جامعه و عملکرد ناشی از آن پاسخگو باشند؛ اما در حوزه اجتماعی به سبب پیچیدگی‌هایی که وجود دارد همه باید مراقبت کنیم اقدامات ما به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی آسیب نزند و در بیان برخی مشکلات جامع برخورد کنیم و انتظار از فعالین مدنی در فضای مجازی آن است که به همان میزان در فضای واقعی هم فعال و موثر عمل کنند و اصطلاحا پای کار باشند؛ چرا که صرف طرح مشکل هر چند لازم اما کافی نیست.
ایسنا
انتهای پیام

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گرمخانه، تهران، زنان خیابانی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا