لزوم نوشیدن شیر در دوران بارداری و تأثیر آن بر سلامت مادر و جنین
1398/11/16 - 08:13
تاریخ و ساعت خبر:
38199
کد خبر:
بهترین جایگزین شیر برای برخی مادران باردار چیست؟

لزوم نوشیدن شیر در دوران بارداری و تأثیر آن بر سلامت مادر و جنین

پزشکان در دوران بارداری مصرف حداقل ۳ تا ۴ سهم در روز را توصیه می کنند. هر سهم معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر کم چرب معادل دو قوطی کبریت، یک لیوان کشک و یا ۱,۵ لیوان بستنی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - نکته ای که می تواند گویای اهمیت مصرف لبنیات در جوامع را نشان دهد این است که یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها مصرف شیر و فراورده های لبنی در میان جمعیت آنها است. با نگاهی به درصد مصرف این مواد مغدی در کشور خودمان و سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی می توانیم به فاصله جهانی خود با این موضوع که با سلامت فیزیکی مردم ارتباط مستقیم دارد، پی ببریم .مصرف شیر باعث افزایش سلامتی افراد شده و از بسیاری از بیماری‌ها ازجمله پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون جلوگیری به عمل می‌آورد. نکته مهم این است که مصرف شیر برای تمامی سنین یک ضرورت است و سازمان‌های بهداشتی و متخصصین تغذیه مصرف حداقل ۳ واحد لبنیات را برای هر فرد ۹ سال به بالا توصیه می‌کنند. برای افراد زیر ۹ سال، این مقدار بین ۲ تا ۵/۲ واحد است.

در کشورها ازجمله فرانسه، هلند، فنلاند، دانمارک، نروژ، سوئد و نیوزلند مصرف لبنیات ۴۰۰ کیلوگرم در سال است در حالیکه مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران در بهترین حالت از ۸۰ کیلوگرم در سال تجاوز نمی‌کند که نسبت به استانداردی که از سوی سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) و سازمان جهانی بهداشت اعلام‌شده است (۱۵۰کیلوگرم در سال) بسیار پایین است.

طی پژوهشی که چند سال پیش روی زنان ایرانی و اروپایی انجام شد، مشخص گردید که ستون فقرات زنان ایرانی در سن حدود ۳۵ سالگی شروع به قوز کردن می‌کند در حالی در مورد زنان اروپایی شروع این پدیده در ۵۵ سالگی اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین دلیلی که برای این امر بیان شد،

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص‌شده است که بیش از ۹۰ درصد مردم ایران با کمبود کلسیم و ۸۰ درصد آن‌ها با کمبود ویتامین D به‌عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم مواجه هستند و با توجه به اینکه جمعیت ایران رو به پیری است، طی ۴۰ سال آینده جمعیت ۵/۶ میلیونی سالمندان ایرانی به بیش از ۲۶ میلیون نفر می‌رسد که اگر تا آن زمان برای افزایش میزان دریافت کلسیم تدبیری اندیشیده نشود بسیاری از این سالمندان زمین‌گیر می‌شوند.

نکته قابل توجه در خصوص مصرف لبنیات توسط بانوان ، اهمیمت و لزوم مصرف این مواد مغذی در دوران بارداری است که هم بر سلامت مادر و هم بر سلامت جنین تأثیرگذار است. پزشکان در دوران بارداری مصرف حداقل ۳ تا ۴ سهم در روز را توصیه می کنند. هر سهم معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر کم چرب معادل دو قوطی کبریت، یک لیوان کشک و یا ۱,۵ لیوان بستنی است.

بیشتر بانوان در دوران بارداری از نفخ و مشکلات گوارشی رنج می برند و خوردن شیر آنها را بیشتر مستعد نفخ و مشکلات گوراشی می کند از این رو پیشنهاد می شود معادل مقدار توصیه شده از ماست و پنیر استفاده شود. در صورت تجویز پزشک در این موارد می توان از قرص های کلسیم استفاده کرد.

در مورد این گروه غذایی توصیه می شود:

پنیر علاوه بر صبحانه به همراه سبزیجات و یا در سالاد مصرف شود.

از شیر کم چربی و پنیر کم نمک استفاده کنید.

شیر را به صورت ساده و یا همراه غلات حجیم شده مانند شیرین گندمک، برشتوک و غیره و یا داخل فرنی و یا شیربرنج به عنوان دسر یا میان وعده میل کنید.

از کشک در انواع آش ها و یا غذاهایی مانند کدو و یا بادمجان استفاده کنید.

حتما کشک پاستوریزه استفاده کنید و یا قبل از مصرف کشک مایع حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید.

بهتر است فرآورده‌های مصرفی از نوع کم‌چرب و کم‌نمک باشند، زیرا مطالعات نشان داده است که از یک‌سو جذب کلسیم فرآورده‌های کم‌چرب در مقایسه با فرآورده‌های پرچرب بیشتر است و از سوی دیگر با مصرف فرآورده‌های کم‌چرب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به‌شدت کاهش می‌یابد.

رابطه وزن جنین و مصرف شیر در مادران باردار

نتایج بررسی های اخیر انجام شده نشان داد ، که مصرف شیر بیش از ۳ لیوان در روز با وزن گیری جنین در ۳ ماهه سوم بارداری در رابطه مستقیم است. وزن هنگام تولد این نوزادان حدود ۱۳۵ گرم بیشتر از نوزادانی بود که مادران آنها در طول بارداری شیر مصرف نکرده اند یا مقدار مصرف شیر آنها محدود به یک لیوان بوده است.همچنین اندازه دور سر این نوزادان، cm۳/۲ بیشتر از دیگر نوزادان بوده است. البته مصرف شیر توسط مادر بر رشد قدی جنین تاثیر نداشته است.

کدام نوع شیر برای دوران بارداری مناسب است؟

شیر گاو بدون چربی

اگر می خواهید با خوردن شیر کالری کمتری دریافت کنید، پیشنهاد ما شیر گاو بدون چربی می باشد.

- یک فنجان شیر کم چربی حاوی ۳۵۰ میلی گرم کلسیم می باشد.

- یک فنجان شیر بدون چربی حاوی ۸۰ کالری می باشد.

- نوشیدن دو الی سه فنجان شیر بدون چربی می تواند نیاز روزانه شما را به کلسیم برآورده کند.

شیر پاستوریزه گاو

اگر شیر گاو بدون چربی انتخاب می کنید ، حتما پاستوریزه شده باشد. نوشیدن شیر خام در دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد. شیر خام حاوی باکتری هایی می باشد که می تواند موجب عفونت هم در شما و هم در جنین شود.

شیر خام

نوشیدن شیر خام یا شیر غیر پاستوریزه شده در طول دوران بارداری به هیج وجه توصیه نمی شود. در فرایند پاستوریزه کردن ، میکروب ها در طی حرارت دهی بالا از بین می روند. مصرف شیر خام، احتمال چندین نوع بیماری را افزایش می دهد. لیستریوسیز عفونتی می باشد که به وسیله میکروب ها ایجاد می شود.

در اینجا ذکر این نکته اساسی لازم است که بهترین منبع کلسیم که توسط بدن قابل‌جذب است، در درجه اول کلسیم موجود در شیر و پس‌ از آن سایر فرآورده‌های لبنی است. برخی از غذاهای گیاهی ازجمله اسفناج، کنجد و ارده با وجودی که سرشار از کلسیم هستند ولی کلسیم آن‌ها به دلیل اینکه توسط عوامل بلوکه کننده احاطه‌شده‌اند، قابل‌جذب نیست درنتیجه برخلاف تصور عموم به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر و فرآورده‌های لبنی به‌ منظور تأمین کلسیم باشد. این باور غلط در مورد آهن نیز وجود دارد و خیلی از افراد تصور می‌کنند می‌توان با مصرف غذاهایی مانند اسفناج، عدس و غیره آهن موردنیاز بدن را تأمین کرد و آن را جایگزین گوشت کرد. قابل‌جذب‌ترین آهن موجود در طبیعت آهنی است که در گوشت قرمز وجود دارد.

البته باید در نظر داشت که مصرف بی اندازه شیر و جایگزین کردن این ماده غذایی به جای سایر مواد نمی تواند تأمین کننده همه ی احتیاجات بدن باشد اگر چه شیر منبع بسیار خوبی برای پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین‌های A، D و گروه B هست ولی ازنظر آهن و ویتامین C فقیر است که باید این کمبود را با مصرف مناسب گوشت قرمز و میوه‌ها و سبزی‌جات جبران کرد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دوران بارداری، تغذیه دوران بارداری، مادر شیرده، شیر پاستوریزه
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا