تحقق فرهنگ مقاومتی و مقاومت فرهنگی دستاورد حیاتی پیاده سازی اسلام ناب محمدی(ص) است
1398/11/19 - 08:03
تاریخ و ساعت خبر:
38225
کد خبر:
در گفت وگو با معاون فرهنگی بسیج زنان کشور مطرح شد:

تحقق فرهنگ مقاومتی و مقاومت فرهنگی دستاورد حیاتی پیاده سازی اسلام ناب محمدی(ص) است

معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور ضمن تبریک چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با بازخوانی پرونده دشمنی های دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران برتحقق مقاومت فرهنگی و به تبع آن فرهنگ مقاومتی تأکید کرد و افزود:در تحقق فرهنگ مقاومتی، داشته های ارزشمندی چون مکتب شهید سلیمانی را داریم که ریشه در مکتب امام حسین(ع)داشته و دست آورد فرهنگ و سبک زندگی فاطمی(س) محسوب می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - منیره غلامی توکلی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از خطبه‌های اخیر نماز جمعه تهران فرمودند: «سردار شهید عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس آموز، با این چشم نگاه کنیم...» خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در اربعین سید شهدای مقاومت به سراغ "معصومه حکیمیان" معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور رفته است تا از منظر وی، اهمیت این سخن راهبردی مقام معظم رهبری را در برنامه ریزی های فرهنگی تبیین و تشریح کند.
جنگ فرهنگی، قاعده مثلث هجمه دشمن به نظام جمهوری اسلامی
حکیمیان در ابتدای این گفت وگو، گریزی به مراحل تهاجم سخت نظامی دشمنان علیه انقلاب اسلامی و شکست مفتضحانه ی آنها در این عرصه زد و گفت: دشمن به خوبی درک کرده است که در جبهه و خاکریزهای جنگ سخت – چه به صورت مستقیم و چه به صورت نیابتی- توان نظامی برتر برای مقابله با نیروهای مسلح و مردم غیور ایران ندارد! به همین جهت پیکان هجمه ی خود را به سمت فرهنگ ایرانی – اسلامی گرفته است و با تمام ازلام و انصاب خود وارد میدان مبارزه علیه فرهنگ مقدس و غنی مردم ما شده است.
این فعال عرصه فرهنگی ادامه داد: البته دشمن ملت ایران، آنقدر بدذات و خبث است که برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران، از جبهه های دیگری چون « تحریم های سخت ضدانسانی» نیز بر پیکره مقاومت نستوه ملت ایران حمله کرد تا به خیال باطل خود در جبهه "جنگ اقتصادی " کمر ملت ایران را خم کند!.
حکیمیان تصریح کرد: به فضل الهی و رهبری مقتدرانه مقام معظم رهبری و درایت، بصیرت و غیرت مردم ایران، دشمن در دو جبهه جنگ اقتصادی و جنگ نظامی نتوانست به اهداف خود که همان تضعیف و در نهایت سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است، دست پیدا کند.
معاون سازمان بسیج جامعه زنان کشور، بیان کرد: اما آنها با توجه به شکست های حاصل از هجمه های نظامی و عدم درسترسی کامل به اهداف جنگ اقتصادی خود، طبیعتا دشمنی، نفوذ و کارشکنی های خود را در عرصه ی جنگ فرهنگی – اعتقادی؛ علنی تر و سخت تر دنبال می کند به طوری که در این راستا باید مراقب چندین برابر شدن تلاش های او در این حوزه باشیم.
این فعال فرهنگی ادامه داد: با توجه به این تاریخچه از هجمه های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و با عنایت به اینکه نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با مبارزه و مقاومت همه جانبه علیه جرثومه ظلم و فساد، گره خورده است، می توان درک کرد که چرا مقام معظم رهبری توجه به « مکتب شهید سلیمانی» را مطرح کردند.
ضرورت وجود مقاومت فرهنگی و فرهنگی مقاومتی در کنار اقتصاد مقاومتی
وی در ادامه با استناد به سخن شهید مطهری مکتب را « یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم است که هدف اصلی کمال انسان و تأمین سعادت همگانی است و در آن خطوط اصلی وروش ها، باید ها و نبایدها ،خوب ها و بدها، هدف ها و وسیله ها، نیازها و دردها ودرمان ها، مسئولیت ها و تکلیف ها مشخص است و منبع الهام تکلیف ها و مسئولیت ها برای همه افراد می باشد» تعریف کرد و افزود: با توجه به سبک زندگی، فعالیت های شهید سلمیانی برای انقلاب اسلامی که دشمن شکنی آن به حدی بود که راهی برای دشمن جز ترور ایشان، باقی نگذاشت! قطعا ما در کنار اقتصاد مقاومتی به مقاومت فرهنگی و فرهنگ مقاومتی نیاز داریم.
حکیمیان با بیان اینکه وقتی ما متن جامعه و بالاخص جوانان را به سمتی هدایت کنیم که فرهنگ دینی و ملی کشورمان در وجودشان مستحکم و نهادینه شود یک نوع "مقاومت فرهنگی" در داخل نسل شکل داده ایم، گفت: این مسیر در نهایت "فرهنگ مقاومتی" را رقم می زند که دیگر هجمه های دشمن که از روش های مختلف و شیطنت بار صورت می گیرد به نتیجه نمی رسید.
معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور، تصریح کرد: شرایط الان نسل ما هنوز به مرحله "فرهنگ مقاومتی" یا "مقاومت فرهنگی" نرسیده است.
این فعال فرهنگی اظهار داشت: دست اندکاران، مدیران و متولیان فرهنگی ما نباید متتظر روزها و ماه های بعد بمانند! بلکه از همین لحظه در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که تقارنی در نهایت زیبایی با اربعین شهید سلیمانی پیدا کرده است، لازم است با انگیزه مضاعف به تقویت مبانی دینی و ملی کشور در اذهان، اندیشه ها، رفتار و منش افراد جامعه به ویژه جوانان بپردازند تا در آینده نزدیک شاهد "فرهنگی مقاومتی" در کنار اقتصاد مقامتی باشیم.
ملزومات تحقق مقاومت فرهنگی
وی در ادامه یکی از ملزومات تحقق "مقاومت فرهنگی" را تغییر جهت برنامه ریزی فرهنگی از تهدید محور به آرمان محور دانست.
برنامه ریزی آرمان محور
حکیمیان در تببین برنامه ریزی آرمان محور گفت: یکی از شاخصه های روش امام خمینی (ره) و سایر بزرگانی که به ویژه در جهان اسلام تمدن ساز و تاریخ ساز بودند، توجه به برنامه ریزی آرمان محور است، برنامه ریزی که در آن یک آرمان بلند هدف قرار می گیرد و ده ها کار برای تحقق آن انجام می شود. برای مثال در مورد پیروزی انقلاب اسلامی، هدف اول امام خمینی (ره) صرفاً تغییر رژیم پلهوی نبود! بلکه آرمان ایشان، پیاده سازی و تحقق حکومت اسلامی بود که یکی از ابزار آن سرنگونی حکومت پهلوی به شمار می رفت.
معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: بر اساس این هدف آرمانی، حضرت امام(ره) قائل به مرز هم نبودند و از همان روز اول فرمودند: این انقلاب باید جهانی شود و حتی در مورد تفکر بسیجی هم فرمودند که بسیج هم باید جهانی شود! و این یک نمونه ارزشمند و اثر گذار برنامه ریزی فرهنگی آرمان گرایانه مدل کار حضرت امام (ره)و مقام معظم رهبری است.
برنامه ریزی تهدید محور، اکثرا محکوم به شکست است
این فعال فرهنگی با بیان اینکه طبیعا دست اندرکاران و متولیان فرهنگی - اجتماعی هم باید با جنین رویکردی کار کنند، تصریح کرد: برنامه ریزی تهدید محور اکثرا محکوم به شکست است.
این فعال فرهنگی در تببین چرایی شکست برنامه های تهیدید محور، گفت: در برنامه ریزی تهدید محور، یک هدف کوچک ولی در عین حال مهم را مد نظر قرار می دهیم و به انجام کارهای مقطعی می پردازیم در حالی که برای شکل دهی فرهنگ در بلند مدت؛ چنین کاری عملا بی نتیجه است و بعد از مدتی متوجه می شویم که آن تهدید را حتی حل نکرده ایم .
سنجش نتیجه محور فعالیت های فرهنگی
وی در ادامه یکی دیگر از راه های تحقق فرهنگ مقاومتی را تغییر سنجش عملکرد برنامه های فرهنگی از برنامه محور به نتیجه محور دانست و افزود: در مدل سنجش برنامه محور کارهای فرهنگی، لیستی از برنامه های انجام شده مورد ارزیابی قرار می گیرد در حالی که در سنجش نتیجه محور « نتایج به دست آمده و تغییرات ایجاد شده از اجرای برنامه های فرهنگی در جهت مثبت مورد ارزیابی قرار میگیرد»
مکتب شهید سلیمانی، داشته ارزشمند فرهنگی ملت ایران
حکیمیان در پایان این گفت وگو با اشاره به اینکه در ایام چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی، بدون شک این تغییر رویکرد با هدف تحقق فرهنگ مقاومتی و شکل دهی مقاومت فرهنگی در مقابل دشمنی که از همه داشته های خود برای به زانو در آوردن فرهنگ دینی و ملی ما تلاش می کند؛ می تواند منجر به انقلابی در حوزه ی فعالیت های فرهنگی در کشورشود.
معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: در تحقق فرهنگ مقاومتی، ما داشته های ارزشمندی چون مکتب شهید سلیمانی را داریم که ریشه در مکتب امام حسین علیه السلام داشته و دست آورد فرهنگ و سبک زندگی فاطمی محسوب می شود .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مفاومت فرهنگی، فرهنگ مقاومتی، مکتب شهید سلیمانی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا