حضرت فاطمه(س) ؛ صاحب ولایت مطلقه الهی و کمال ولایت است
1398/11/26 - 08:19
تاریخ و ساعت خبر:
38359
کد خبر:
با تدبر در آیات و روایات :

حضرت فاطمه(س) ؛ صاحب ولایت مطلقه الهی و کمال ولایت است

این که یازده امام شیعه که همگی از سلاله حضرت زهرا(س) و اولیاء الله هستند، مادر بزرگوارشان راحجت خدا بر خود و اسوه حسنه در زندگی شان می دانند ، یعنی فاطمه سلام الله دارای کامل ولایت و صاحب ولایت مطلقه الهی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - لحظه ها، دقایق، ساعت ها، روزها و ماه ها گذشتند تا بار دیگر زمان در سالروز میلاد با سعادت حضرت زهراء مرضیه (س) بر خود ببالد و جهان اسلام به برکت این مولود عزیز بر یکدیگر شادباش بگویند. آنچه در ظاهر امر به چشم می آید پا به عرصه گذاشتن انسانی است از سُلَالَةَ النَّبِيِّين، رخشنده تر از شمس مبین، دختر نبی و همسر ولی و مادر ائمه الطاهرین .. اما کنه مطلب، عظیم تر از این صحبت هاست!. این سؤال تاریخی همیشه به دنبال پاسخی در خور است که به راستی «فاطمه کیست؟» و جوابی زیباتر از این نخواهد شنید که «فاطمه، فاطمه است» یعنی، فاطمه دختر رسول خدا، از هر نظر در جهان یکی است و همتا ندارد! چرا که ابعاد وجود مبارکش آنقدر بسیط، عِلمش آنقدر عمیق، ایمانش آنقدر خلیص و سخنش حدیث مبین است که مظهر همه خوبی ها، الگویی برای ائمه الهدا و سبک زندگی اش بهترین روش برای رسیدن به رضایت الله است.
خداوند نور وجود حضرت زهراء مرضیه را آنقدر دوست می دارد و او را شریف عزیز می دارد که رضایت خود را منوط به رضایت این بانوی بزرگ قرار می دهد به طوری که در حدیث شریف کسا قسم یاد می کند: « یا مَلاَّئِکَتي وَیا سُکّانَ سَمواتي اِنّي ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیَّئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْري وَلا فُلْکاً یَسْري اِلاّ في مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَهِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ الاْمینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَهِ هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها» یعنی؛ « ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمانهایم براستی که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر بخاطر دوستی این پنج تن اینان که در زیر کسایند پس جبرئیل امین عرض کرد: پروردگارا کیانند در زیر کساء؟ خدای عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و کان رسالتند: آنان فاطمه است و پدرش و شوهر و دو فرزندش»
در بزرگی و عزت بخشی خداوند به فاطمه زهرا(س) همین بس که در جملات پایانی معرفی 5 تن علیهم السلام -« دختر پیامبر(س)، پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) وحسنین(ع)» - نام فاطمه را ذکر کرده و مابقی را پدر فاطمه، شوهر فاطمه و دو فرزند فاطمه؛ می خواند!.
پیامبر اکرم (ص) در ادامه این ادبیات الهی در حدیث کسا برای نشان دادن شأن دختر گرامی اش در حالی که داماد و نوه های شان نیز زیر عبا بودند، می فرماید: « اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیْتي وَخاَّصَّتي وَحاَّمَّتي لَحْمُهُمْ لَحْمي وَدَمُهُمْ دَمي یُؤْلِمُني ما یُؤْلِمُهُمْ وَیَحْزُنُني ما یَحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ اِنَّهُمْ مِنّي وَ اَنَا مِنْهُمْ فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَبَرَکاتِکَ وَرَحْمَتَکَ وَغُفْرانَکَ وَرِضْوانَکَ عَلَيَّ وَعَلَیْهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهیراً» یعنی؛ « خدایا اینانند خاندان من و خواص و نزدیکانم گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است می آزارد مرا هرچه ایشان را بیازارد وبه اندوه می اندازد مراهرچه ایشان را به اندوه در آورد من در جنگم با هر که با ایشان بجنگد و در صلحم با هر که با ایشان درصلح است ودشمنم باهرکس که با ایشان دشمنی کند و دوستم با هر کس که ایشان را دوست دارد اینان از منند و من از ایشانم، پس بفرست درودهای خود و برکتهایت و مهرت و آمرزشت و خوشنودیت را بر من و بر ایشان و دور کن از ایشان پلیدی را و پاکیزه شان کن بخوبی»
این چنین پیامبر (ص) برای چندمین بار، این دفعه در پی شأن نزول یک حدیث الهی بر « ابتر» خوانده شدنش توسط مشتی کافر، پاسخی قاطع و دندان شکن می دهد و فاطمه و فرزندان و شوهرش را خواص، گوشت، پوست و خون خود می نامد و در یک مرزبندی واضح تاریخی – ولایی دشمنی و دوستی خود با مردم را در دشمنی و دوستی با اهل بیتش قرار می دهد.
آری! پیامبر خدا اینچنین بین مسلمانانی که فاطمه(س) را می شناسند مرزبندی سیاسی -اعتقادی کشید تا همه گان بدانند سعادت و شقاوت، رضای خدا و پیامبر خدا در الگو و اسوه قرار دادن سبک زندگی فاطمی است. تا جایی که خاتم الائمه می فرماید: «في إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِي أسوَهٌ حَسَنَهٌ»؛ « دختر رسول خدا(ص) برای من، اسوه و الگویی نیکو است.»

دریای وجودی، عظمت و کرامت فاطمه اطهر(س) به قدری است که در این مجال نمی توان به همه ی زوایای کم نظیر آن پرداخت، غور کردن و درک همه ی ظرفیت وجودی فاطمه( س)، در حد و اندازه های انسان هایی چون ما نبوده و نیست از این رو هر کدام باید به اندازه تشنگی – که نشان دهنده شناخت مان از دختر پیامبر است- از این اقیانوس بیکران عصمت و معرفت، خود را سیراب کنیم.
اما براستی چرا امام زمان (عج)، مادرش فاطمه الزهراء را اسوه و الگوی نیکوی خود می داند؟ چه چیز متعالی در وجود مقدس فاطمه (س) هست که کسی که همه مردم زمان ما برای دیدن یک لحظه چهره نورانی اش و درک حضورش اینگونه بی تابانه به هر دری می زنند و به دنبال روشی برای وصال هستند، خود را پیرو و الگوبردار سبک زندگی دختر رسول خدا(ص) می داند؟.
امام زمان (عج) با این جمله – « دختر رسول خدا(ص) برای من، اسوه و الگویی نیکو است.» - چند نکته را برای مسلمانان به ویژه شیعیان تبیین می کنند: 1. مشخص کننده ولایت حضرت زهرا(س) بر ائمه علیهم اسلام است 2. ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) آنقدر گسترده و گرانسنگ است که با وجود عمر کوتاه؛ الگویی حسنه برای امام عصری است که به اذن خدا از طولانی ترین عمرهای بشری برخوردار است. 3. سبک و سیره نظری و عملی حضرت فاطمه(س) آنقدر، قابلیت الگوبرداری دارد که بعد از گذشت بیش از 1400 سال از شهادت ایشان در همه اعصار -گذشته و روزگاران آینده - الگویی حسنه شیعیان است.4. با ظهور منجی بشریت و احاطه اسلام م ح م د ی بر جهان، سبک زندگی فاطمی با برخورداری از ظرفیت جهانی برای همه جهانیان اسوه ای حسنه محسوب می شود.5. جایگاه رفیع حضرت زهرا(س) به قدری است که آخرین منجی بشریت چون سایر ائمه الهدی او را اسوه و الگوی خود قرار داده است. 6. قیام علیه ظلم و تشکیل حکومت در آخرالزمان به دست مبارک امام زمان (عج) قیامی در امتداد قیام فاطمی و حکومتش حکومتی است در امتداد ولایت و حکوکت علوی که فاطمه (س) در حمایت و دفاع از آن جان شیرین را بذل کرد.
از طرف دیگر امام عصر(عج) در این حدیث شریف، مسیر وصال را به شیعیان خود نشان داده است: فاطمی زندگی کنید، فاطمی بیندیشید، فاطمی جهاد کنید، فاطمی به خلق خدا خدمت کنید، فاطمی عبادت کنید و فاطمی به لقاء الله برسید؛ چرا که خشوندی خدا و رسول خدا و سعادتمندی در دنیا و آخرت در پیروی از این سبک زندگی است.
با توجه به آنچه از احادیث و روایات و آیات مبارکه قرآن برمی آید می توان گفت که حضرت زهرا(س) به عنوان بانویی که 11 امام شیعه از سلاله پاک ایشان است و همگی آنها با وجودی که خود حجت خدا و اولیاء الله بر زمین بودند ، فاطمه (س) را حجت خدا بر خود می دانستند؛ بی شک ولایت بر همه آنها دارد که خود نوعی ولایت بر همه هستی است. بنابر ایات قرآن کریم اولیاء الله دارای ویژگی هایی هستند : «أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ» ؛ «إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَکَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ» اولیاء الله کسانی هستند که شیطان نمی تواند در آنها تصرف کند، آنها معصوم هستند و این یعنی فاطمه(س).

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
میلاد حضرت زهرا، ولایت حضرت زهرا، روز مادر،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا