چرا گاهی قلبمان درد می‌گیرد؟
1398/11/25 - 23:26
تاریخ و ساعت خبر:
38393
کد خبر:

چرا گاهی قلبمان درد می‌گیرد؟

احتمالا اولین علامت از حمله قلبی که به ذهن‌تان می‌رسد، درد در ناحیه سینه است. مطمئنا درد در قفسه سینه چیزی نیست که آن را نادیده بگیرید، اما باید بدانید که این درد، علت‌های زیاد دیگری هم می‌تواند داشته باشد. مثلا درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از مشکلاتی در ریه‌ها، مری، عضلات، دنده‌ها یا عصب‌ها باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - احتمالا اولین علامت از حمله قلبی که به ذهنتان می‌رسد، درد در ناحیه سینه است. مطمئنا درد در قفسه سینه چیزی نیست که آن را نادیده بگیرید، اما باید بدانید که این درد، علت‌های زیاد دیگری هم می‌تواند داشته باشد. مثلا درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از مشکلاتی در ریه‌ها، مری، عضلات، دنده‌ها یا عصب‌ها باشد. برخی از این عوارض بسیار جدی و خطرناک‌اند، و برخی دیگر خطری ندارند. اگر دردی در قفسه سینه‌تان دارید که دلیلی برایش نمی‌یابید، تنها راه پیدا کردن علت آن این است که توسط پزشک ارزیابی و معاینه شوید.
شما درد سینه را هر جایی ممکن است احساس کنید، از گردن گرفته تا بالای شکم. این درد بسته به علتی که دارد می‌تواند ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
تند و تیز باشد.
مبهم باشد.
سوزش داشته باشد.
احساس ناراحتی ایجاد کند.
تیر بکشد.
احساس گرفتگی یا فشردگی داشته باشد.
علت‌های درد در قفسه سینه
مشکلات قلبی
هرچند بیماری‌های قلبی تنها علت درد در قفسه سینه نیستند، اما مشکلات قلبی یکی از معمول‌ترین علت‌های این نوع درد‌ها محسوب می‌شوند:
بیماری عروق کرونری
بیماری عروق کرونروی به انسداد در رگ‌های خونی قلب گفته می‌شود که جریان خون و اکسیژن در عضله قلب را کاهش می‌دهد. این عارضه می‌تواند سبب دردی به نام آنژین شود و علامتی از بیماری قلبی است، اما معمولا سبب آسیب دائمی به قلب نمی‌شود. بلکه علامت این است که ممکن است در آینده دچار یک حمله قلبی شوید. درد قفسه سینه‌تان ممکن است به بازو، شانه، فک یا کمرتان هم برسد. ممکن است احساس کنید سینه‌تان فشرده یا چلانده می‌شود. آنژین می‌تواند بواسطه‌ی ورزش، هیجان یا استرس هیجانی ایجاد شود و با استراحت رفع خواهد شد.
میوکاردیال اینفرکشن یا حمله قلبی
میوکاردیال اینفرکشن به کاهش جریان خون در رگ‌های خونی قلب گفته می‌شود که سبب مرگ سلول‌های عضله قلب خواهد شد. درد در قفسه سینه در حمله قلبی مشابه دردی است که در آنژین احساس می‌شود، اما معمولا دردی شدیدتر و همراه با احساس فشردگی بیشتر است که در وسط یا سمت چپ سینه احساس می‌شود و با استراحت برطرف نمی‌شود. تعریق، تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید ممکن است همراه با این درد باشد.
میوکاردیت
میوکاردیت به التهاب در عضله قلب گفته می‌شود که علاوه بر درد در قفسه سینه می‌تواند سبب تب، احساس خستگی، ضربان تند قلب و مشکل در تنفس شود. هر چند در میوکاردیت، انسدادی وجود ندارد، اما علائم آن مشابه علائم حمله قلبی هستند.
پریکاردیت
پریکاردیت به التهاب یا عفونت لایه‌ی نازک اطراف قلب گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند دردی مشابه آنژین ایجاد کند، اما اغلب سبب دردی تند و تیز و یکنواخت همراه با درد در بالای گردن و عضله شانه می‌شود. گاهی این درد با تنفس، بلعیدن غذا یا به پشت دراز کشیدن بدتر می‌شود.
کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
این بیماری ژنتیکی سبب می‌شود عضله قلب به طور غیر طبیعی ضخیم شود. گاهی این اتفاق منجر به مشکلاتی در جریان خون به سمت بیرون قلب می‌شود. درد در قفسه سینه و تنگی نفس اغلب با ورزش روی می‌دهد. به مرور زمان، وقتی عضله قلب بسیار ضخیم می‌شود ممکن است نارسایی قلبی رخ دهد. در نتیجه قلب مجبور است سخت‌تر کار کند تا خون را پمپاژ کند. این نوع کاردیومیوپاتی ممکن است سرگیجه، احساس سبُکی در سر، غش و سایر علائم ایجاد نماید.
افتادگی دریچه میترال
افتادگی دریچه میترال عارضه‌ای است که در آن دریچه‌ای در قلب به خوبی بسته نمی‌شود. طیفی از علائم مرتبط با افتادگی دریچه میترال وجود دارند که شامل درد در قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه می‌شوند. البته افتادگی دریچه میترال ممکن است علامتی نداشته باشد، خصوصا اگر این افتادگی خفیف باشد.
پارگی عروق کرونری
چند عامل می‌توانند سبب این عارضه‌ی نادر، اما کُشنده شوند. پارگی عروق کرونری ممکن است سبب یک درد شدید و ناگهانی همرا به احساس شکافتگی یا پارگی شود که تا گردن و پشت و شکم هم احساس می‌شود.
مشکلات ریوی:
مشکلات ریوی هم می‌توانند انواع درد در قفسه سینه را ایجاد کنند. موارد زیر معمول‌ترین علت‌های درد در قفسه سینه‌اند که با ریه مرتبط هستند:
ذات الریه
ذات الریه به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن، مخاط ریه‌ها و سینه دچار التهاب یا تحریک می‌شود. ممکن است شما احساس دردی تند و تیز هنگام تنفس، سرفه یا عطسه داشته باشید. شایع‌ترین دلایل درد قفسه سینه در اثر ذات الریه، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریه و پنوموتوراکس است. سایر علت‌های کمتر شایع شامل آرتریت روماتوئید، لوپوس و سرطان می‌شوند.
سینه پهلو یا آبسه ریه
این عفونت‌های ریه می‌توانند سبب درد‌های عمقی در سینه شوند. سینه پهلو اغلب ناگهانی بروز کرده و سبب تب، لرز، سرفه و بالا آوردن ترشحات چرکی از مجرای تنفسی می‌شود.
آمبولی ریه
وقتی یک لخته خون از طریق جریان خون به سمت ریه‌ها رفته و در آنجا ساکن می‌شود می‌تواند ایجاد دردی شدید در قفسه سینه کرده و تنفس را با مشکل روبرو کند و سبب بالا رفتن ضربان قلب شود. همچنین ممکن است تب و شوک ایجاد کند. آمبولی ریه معمولا به دنبال ترومبوز رگ‌های عمقی یا بعد از بی‌تحرکی به مدت چند روز بعد از عمل جراحی یا به عنوان عارضه‌ای از سرطان روی می‌دهد.
پنوموتوراکس
پنوموتوراکس اغلب به دلیل یک آسیب به قفسه سینه روی می‌دهد که طی آن بخشی از ریه دچار افتادگی شده و هوا را وارد فضای باز سینه می‌کند. پنوموتوراکس می‌تواند سبب دردی شود که با نفس کشیدن بدتر می‌شود. پایین بودن فشار خون نیز از دیگر علائم این عارضه است.
فشار خون ریوی
بالا بودن فشار خون در عروق ریه ایجاد دردی در قفسه سینه می‌کند که مشابه درد آنژین است و باعث می‌شود سمت راست قلب به سختی کار کند.
آسم
آسم سبب تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و گاهی درد در قفسه سینه می‌شود. آسم یک اختلال التهابی در راه‌های هوایی است.
مشکلات گوارشی:
مشکلات گوارشی نیز می‌توانند درد در قفسه سینه ایجاد کنند. شایع‌ترین علت درد در قفسه سینه که با مشکلات گوارشی مرتبط اند شامل موارد زیر می‌شوند:
ریفلاکس اسید معده به مری (GERD)
بیماری ریفلاکس زمانی روی می‌دهد که اسید معده به سمت حلق بالا می‌آید. این اتفاق سبب ترش مزه شدن دهان و احساس سوزش در سینه و گلو می‌شود که اصطلاحا به آن سوزش سر دل می‌گویند. عواملی که می‌توانند سبب ریفلاکس شوند شامل چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و غذا‌های تند یا چرب می‌شوند. احساس درد در ناحیه‌ی قلب و احساس سوزش ناشی از ریفلاکس اسید معده بسیار شبیه هم هستند، زیرا قلب و مری خیلی نزدیک به هم‌اند و شبکه‌ی عصبی مشترکی دارند.
اختلال انقباض عضله مری
انقباضات ناهماهنگ عضله (اسپاسم) و انقباضات بسیار دردناک مری (مری فندق شکن)، مشکلاتی در مری هستند که می‌توانند درد در قفسه سینه ایجاد کنند.
حساسیت بیش از حد مری
حساسیت مری زمانی رخ می‌دهد که مری نسبت به کوچک‌ترین تغییرات در فشار یا قرار گرفتن در معرض اسید، بسیار دردناک می‌شود. علت این حساسیت ناشناخته است.
پارگی یا سوراخ شدن مری
یک درد شدید و ناگهانی به دنبال استفراغ یا بعد ازعمل جراحی که شامل مری هم بوده، ممکن است علامت پارگی مری باشد.
زخم پپتیک
احساس ناراحتی مبهم و مکرر می‌تواند نتیجه‌ی این زخم‌های دردناک در جدار معده یا ابتدای روده‌ی باریک باشد. زخم پپتیک بیشتر در افرادی که سیگار می‌کشند یا زیاد الکل می‌نوشند یا دارو‌های مسکنی مانند آسپرین یا ضد التهاب‌های غیراستروئیدی مصرف می‌کنند شایع‌تر است. این درد معمولا با خوردن دارو‌های آنتی اسید بهتر می‌شود.
فتق هیاتال
این مشکل شایع زمانی روی می‌دهد که بالای معده بعد از غذا خوردن، وارد دیافراگم می‌شود. این اتفاق اغلب موجب علائم ریفلاکس از جمله سوزش معده یا درد در قفسه سینه می‌شود. این درد وقتی که دراز می‌کشید بدتر می‌شود.
التهاب لوزالمعده
اگر در پایین سینه دردی احساس می‌کنید که معمولا با صاف دراز کشیدن بدتر می‌شود و وقتی به جلو خم می‌شوید بهتر می‌شود، ممکن است دچار التهاب لوزالمعده شده باشید.
مشکلات کیسه صفرا
آیا بعد از خوردن یک وعده غذای چرب احساس سیری و پُری یا درد در قسمت پایین سمت راست سینه یا بالای سمت راست شکم‌تان دارید؟ اگر چنین است، ممکن است دردتان ناشی از مشکل کیسه صفرا باشد.
مشکلات استخوانی، عضلانی یا عصبی:
گاهی درد در قفسه سینه ممکن است در اثر استفاده‌ی زیاد از قسمت سینه یا آسیب ناشی از افتادن یا تصادف باشد. ویروس‌ها نیز می‌توانند موجب درد در قفسه سینه شوند. سایر علت‌های این درد شامل موارد زیر می‌شوند:
مشکلات دنده
درد ناشی از شکستگی یک دنده می‌تواند با تنفس عمیق یا سرفه کردن بدتر شود. این درد معمولا به یک ناحیه مربوط بوده و وقتی به آن فشار وارد می‌کنید احساس سوزش ایجاد می‌شود. قسمتی که دنده‌ها به استخوان سینه متصل‌اند نیز ممکن است ملتهب شود.
کشیدگی عضله
حتی سرفه‌های شدید هم می‌توانند به عضلات و تاندون‌های بین دنده‌ها آسیب زده یا آن‌ها را ملتهب کرده و سبب درد شوند. این درد معمولا ادامه دار بوده و با انجام فعالیت تشدید می‌شود.
شینگلز یا زونا
شینگلز توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود که می‌تواند دردی شدید و کشیدگی مانند ایجاد کند و این درد اغلب قبل از ظاهر شدن بثورات پوستی معروف این بیماری است که چند روز بعد ظاهر می‌شوند.
سایر علت‌های احتمالی درد در قفسه سینه
اضطراب و حملات پانیک هم می‌توانند درد در قفسه سینه ایجاد کنند. برخی از علائم مرتبط شامل سرگیجه، احساس تنگی نفس، تپش قلب، احساس گزگز و رعشه می‌شوند.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید
اگر در مورد علت درد در قفسه سینه‌تان تردید دارید به پزشک مراجعه کنید، خصوصا اگر ناگهانی دچار این درد شده‌اید یا دردتان با دارو‌های ضد التهاب یا سایر راهکار‌ها مثلا تغییر در رژیم غذایی برطرف نمی‌شود.
در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید:
احساس ناگهانی فشار، گرفتگی یا تیر کشیدگی در زیر استخوان سینه
درد در قفسه سینه که به آرواره، دست چپ یا پشت می‌رسد
درد ناگهانی و تیز همراه با تنگی نفس خصوصا بعد از یک دوره طولانی عدم تحرک
تهوع، سرگیجه، ضربان تند قلب یا تنفس تند، احساس گیجی، کبود شدن یا تعریق زیاد
فشار خون خیلی پایین یا ضربان قلب خیلی کُند
تب و لرز یا سرفه همراه با بالا آوردن ترشحات زرد یا سبز رنگ
مشکل در بلع
درد شدید در قفسه سینه که برطرف نمی‌شود
منبع: webmd
برترین ها
انتهیا پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قلب درد ، قلب ، درد قفسه‌سینه ، سلامت ، مشکلات قلبی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا