رسیدگی به وضع ظاهری به خاطر همسر از اصول زندگی یک زن و مرد مسلمان است
1398/11/27 - 08:43
تاریخ و ساعت خبر:
38398
کد خبر:
در گفت وگو با یک کارشناس مذهبی و مشاور خانواده مطرح شد:

رسیدگی به وضع ظاهری به خاطر همسر از اصول زندگی یک زن و مرد مسلمان است

یک مشاور خانواده با بررسی مؤلفه های سبک زندگی حضرت زهرا(س) ساده زیستی، عفاف وحجاب، مطیع بودن و آراستگی برای همسر، حفظ جایگاه مرد خانواده، اعتماد و باور داشتن به همسر، یار و یاور صدیق بودن برای همسر و ایجاد نشاط در خانواده را از مهم ترین ویژگی های سبک زندگی فاطمی در عرصه خانوادگی دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - رسیدگی به وضع ظاهری به خاطر همسر از اصول زندگی یک زن و مرد مسلمان است
یک کارشناس مشاور خانواده با بررسی مؤلفه های سبک زندگی حضرت زهرا(س) ساده زیستی، عفاف وحجاب، مطیع بودن و آراستگی برای همسر، حفظ جایگاه مرد خانواده، اعتماد و باور داشتن به همسر، یار و یاور صدیق بودن برای همسر و ایجاد نشاط در خانواده را از مهم ترین ویژگی های سبک زندگی فاطمی در عرصه خانوادگی دانست.
حجت الاسلام سید مجتبی کبیری حسینی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) یکی از نکته های اساسی زندگانی صدیقه طاهره علو مقام ایشان دانست و افزود: علو مقام حضرت تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی شود و درتمام اعصار جریان دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از نمادهای سبک زندگی این بانوی بزرگوار در عین اینکه دختر قدرتمندترین شخص اول اسلام پیامبر(ص) و همسر امیرالمومنین(ع) است، دوری از تجمل گرایی می باشد، افزود: ساده زیستی و پرهیز از تجملات از نکات بارز عمر این بانوست.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در مقام دخت نبی بودن همسر ولی بودن ، مادر اهل بیت بودن الگو و اسوه ای بی پایان است، تصریح کرد: ایشان در جایگاه همسر؛ مطیع بودن را آموزش داد، مشکلی که این روزها در ابعاد خانوادگی گریبان جوامع اسلامی را گرفته است.
*همسرداری حضرت زهرا (س)
حجت الاسلام کبیری در ادامه همسرداری حضرت زهرا (س) را بهترین الگو برای زنان مسلمان دانست و افزود: شیوه رفتار با همسر برای یک زن آن قدر مهم است که حضرت علی (ع) می فرماید: جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است. حضرت زهرا (س) با آن همه فضیلت، همسری نیکو و مطیع برای امیر مؤمنان علی(ع) بود. روایت است هنگامی که علی (ع) به فاطمه (س) می‌نگریست، غم و اندوهش برطرف می‌شد.
وی ادامه داد: رسول خدا(ص) در اولین شب ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) کارهای آنان را به این شکل تقسیم نمود: خمیر کردن آرد و پختن نان و تمیز کردن و جارو زدن خانه به عهده فاطمه (س) باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمع آوری هیزم و مواد غذایی را علی (ع) انجام دهد. پس از آن بود که حضرت زهرا (س) فرمود: جز خدا کسی نمی داند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم، زیرا رسول خدا (ص) مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است،‌ باز داشت.
این کارشناس مذهبی و مشاور خانواده با بیان اینکه حضرت زهرا (س) هیچ گاه حتی اموری را که احتمال می داد علی (ع) قادر به تدارک آنها نباشد، از او طلب نمی نمود؛ گفت: این سبک رفتاری تا آنجا بود که از علی (ع) در رابطه با حضرت زهرا (س) نقل شده است: بخدا سوگند که او را به خشم نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید نکردم؛ او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم نکرد.
حجت الاسلام کبیری از دیگر ویژگی های مهم حضرت زهرا (س) این بود که آن بزرگوار بهترین یار و یاور شوهرش علی (ع) در اجرای فرامین الهی بود. پیامبر(ص) از علی(ع) سوال کرد: همسرت را چگونه يافتي؟ و علی(ع) پاسخ گفت: نِعْمَ الْعَوْنُ علي‏ طاعَةِ اللَّهِ (بهترين يار و ياور براي اطاعت و بندگي خدا). حضرت زهرا (س)، آن بانوی بزرگوار، نام همسر خود را با احترام یاد می‌کرد. گاهی وی را با کنیه «ابالحسن» می‌خواند و گاهی با یاد قرابت نسبی (یا ابن عم) وی را ندا می‌داد.
این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: در حدیث شریف کساء آمده است که حضرت فاطمه(س) می فرماید: ابوالحسن علي بن ابيطالب وارد شد و فرمود سلام بر تو اي دختر رسول خدا گفتم: و بر تو باد سلام اي ابا الحسن و اي امير مؤ منان. این گونه نقل نام و خطاب احترام آمیز یکی از نکات اصلی رابطه زوجین نسبت به یکدیگر است.
وی از دیگر نکات حضرت زهرا (س) را متابعت ایشان از شوهر برشمرد و گفت: نقل است هنگامی که مصدوم کننده حضرت زهرا(س) از امیرمومنان درخواست ملاقات و عیادت ایشان را کردند، حضرت علی(ع) تقاضای آن دو را به فاطمه(س) ارائه کردند و ایشان در جواب فرمودند: البيت بيتک و الحره امتک (خانه متعلق به شماست و من هم به منزله کنيز و خدمتگزار در خانه شما هستم).
این کارشناس مذهبی و مشاور خانواده با اشاره به اینکه رسیدگی به وضع ظاهری به خاطر همسر از اصول زندگی یک زن و مرد مسلمان است، بیان کرد: آمده است پیامبر برای شب عروسی حضرت زهرا (س) دستور داد عطرهایی خوشبو تهیه کنند و حضرت زهرا (س) نیز در داخل خانه دائماً معطر بودند.
حجت الاسلام کبیری در ادامه با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در سخن گفتن لحن آرامی داشتند زیرا همسرشان را نماد قدرت خانه خود میدانستند و در قدم برداشتن قدم هایش را استوار برمیداشت زیرا به مرد خانه اش اعتماد داشت و باور زندگیش بود، افزود: اما این روزها به جای دیده شدن این عقائد درزندگی های ما ، اخلاقیت بی فرهنگ از فرهنگ بی هویت غرب برای خود در زندگی مردم ما جا باز کرده درباب همسر داری و فرزندداری که این روزها به مسئله تامل برانگیز شده جدا دقیق بودند زیرا مادر سازنده مرد خانه اش و فرزندان جامعه اش می باشد .
وی سیره رفتار حضرت زهرا (س) با فرزندان خود نیز سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان دانست و ادامه داد: حضرت زهرا (س) به فرزندان احترام می گذاشتند و آنها را با احترام خطاب می کردند و همیشه سعی در آموزش و تربیت دینی و اخلاقی آنها داشتند. در حدیث شریف کساء حضرت زهرا (س) در پاسخ سلام فرزند خود امام حسن (ع) می فرماید: سلام برتو اي نور ديده ام و ميوه دلم. و در پاسخ سلام امام حسین (ع) می فرماید: سلام بر تو اي فرزند من و اي نور ديده ام و ميوه دلم. حضرت زهرا (س) فرزندان خود را همیشه برای یادگیری و تعلیم و تزکیه آماده می کرد؛ به عنوان مثال به فرزندش حسن(ع) می فرمود: «به مسجد برو، آنچه را از پیامبر شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن.»
این کارشناس مسائل مذهبی گفت: یکی از ویژگی های قابل تأمل حضرت زهرا(س) این است که شادی و خوشحالی را در بیت خود تسری می داد و این تا حدی بود که از بازی با کودکان که نقش بسزایی در تربیت آنها دارد اجتناب نمی نمود. نقل شده است که فاطمه(س) فرزندش حسن(ع) را روی دست می گرفت و بالا می انداخت و حرکت می داد و می فرمود: اشبه أباک یاحسن، واخلع عن الحق الرّسن، واعبد الهاً ذامنن، ولاتوال ذا الاحسن. (ای حسن ، نظیر پدرت باش و ریسمان ظلم از حق دور کن، و خداوندی را که صاحب نعمت هاست پرستش کن و با افراد تیره دل دوست مباش).
حجت الاسلام کبیری با بیان اینکه حضرت زهرا (س) همیشه رسیدگی به فرزندان را در اولویت قرار می داد با استناد به روایتی از سلمان فارسی، گفت: سلمان نقل می کند: « روزی فاطمه زهرا(س) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام فرزندش حسین گریه می کرد. عرض کردم: برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ ایشان فرمود: من به آرام کردن فرزند اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید.»
وی بیان کرد: همچنین از نکات بارز حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان سبک عملی تشویق به عبادت برای آنها بود. مسلما وقتی والدین الگوی عملی کودکان برای عبادت پروردگار باشند، در آینده و بزرگسالی آنها نیز به تعصی از والدین این راه را پیش خواهند برد.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در همین زمینه امام حسن (ع) می فرماید: مادرم فاطمه را در شب جمعه در محراب عبادت دیدم که به عبادت و نماز مشغول است، او پیوسته به رکوع و سجود مشغول بود که شب به پایان رسید. آن حضرت در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان کودکان خود را به بیداری فرا می خواند. حضرت در روز بچه ها را می خواباند تا استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می داد تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتری برای شب زنده داری داشته باشند. ایشان نمی گذاشت احدی از اهل خانه خوابش ببرد و می فرمود : محروم است کسی که از برکات شب قدر محروم بماند.
*ساده زیستی حضرت زهرا (س) و پرهیز از تجمل
این کارشناس مذهبی و مشاور خانواده ساده زیستی و پرهیز از تجمل را از نکات بارز زندگی حضرت زهرا (س) برشمرد و گفت: مهریه کم، جهیزیه مختصر، اکتفا به غذای اندک و معاش کم، استفاده از حداقل امکانات برای زندگی و... همانگونه که در فوق شرح داده شد از خصوصیات آشکار سیده زنان عالم است.
وی در پایان حضرت زهرا (س) را الگوي يک بانوي اسلامي دانست و افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) حتی خود را بر نامحرم نابینا می پوشاند. علي (ع) می فرماید: نزد پيامبر بوديم و او در منبر بود ٬پرسيد: به من خبر دهيد و بگوئيد چه چيز براي زن از همه چيز بهتر است؟ هر کس سخني گفت و به نتيجه اي منجر نشد. مردم درمانده و متفرق شدند. من به نزد فاطمه آمدم و سؤال پيامبر را تکرار کردم. فاطمه فرمود: بهترين چيز براي زن اين است که او مردي را نبينند و مردي هم او را نبيند.
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ازدواج,حضرت زهرا,سبک زندگی فاطمی,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا