حلوای کاسه شیرازی؛ اصیل و خوشمزه
1398/11/27 - 21:57
تاریخ و ساعت خبر:
38417
کد خبر:

حلوای کاسه شیرازی؛ اصیل و خوشمزه

حلوای کاسه یکی از حلوا‌های سنتی در شهر شیراز است که زمان‌های قدیم در تمام جشن‌ها و مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شاید الان کم رونق شده باشد، ولی هنوز هم کسانی هستند که در مراسم مذهبی باید این حلوا سر سفره هایشان باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - حلوای کاسه یکی از حلوا‌های سنتی در شهر شیراز است که زمان‌های قدیم در تمام جشن‌ها و مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شاید الان کم رونق شده باشد، ولی هنوز هم کسانی هستند که در مراسم مذهبی باید این حلوا سر سفره هایشان باشد.
حالا چرا اسم این دسر حلوای کاسه است؟ چون بعد از درست شدن این حلوا مقدار کمی از اون را برمی داشتند و به قطر چند میل به اطراف و کف یک کاسه چینی کوچک می‌کشیدند و حلوا شکل کاسه را به خودش می‌گرفته و برای هر نفر یک کاسه از این حلوا سر سفره قرار می‌دادند. پس از ذکر مختصری از تاریخچه، بریم سراغ طرز تهیه این حلوای بسیار خوشمزه.
مواد لازم
آرد برنج ۱ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
آب ۲ پیمانه
گلاب ۱ پیمانه
روغن ۱/۲ پیمانه
هل ۱/۴ قاشق چای خوری
زعفران آب کرده به مقدار لازم
طرز تهیه
ابتدا شکر را با آب، گلاب و هل درون ظرف گودی ریخته (ترجیحا نسوز) سپس آرد برنج را آرام آرام می‌افزاییم و مخلوط میکنیم تا هیچ گلوله‌ای در مایع نماند.
سپس روغن و زعفران را افزوده و حرارت را روشن میکنیم. حرارت باید بسیار ملایم باشد. از این مرحله تا پایان پخت باید مرتبا حلوا هم بخورد. در غیر این صورت حلوا تبدیل به گلوله میشود.
ابتدا غلظت حلوا مانند فرنی میشود، اما همچنان باید هم بخورد تا سفت شود. حدود ۱۰ دقیقه طول میکشد تا به غلظت مورد نظر برسیم.
وقتی حلوا سفت شد طوری که از ظرف جدا شود حرارت را خاموش کرده و درون ظرف سرو میکشیم و پهن میکنیم تا خنک شود.
برای تزیین من با قیف و ماسوره شکوفه زدم و اسمارتیز گذاشتم. اون قسمت تیره رو هم پودر کاکائو الک کردم.
به کمک یه دستمال تمیز صاف کردم که بچسبه به حلوا و پخش نشه. طرحم که مثلا گل ترمه هس با گل محمدی خشکه. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره.
سایر نکات:
میتوان میزان روغن را تا ۱ پیمانه افزایش داد. بستگی به ذائقه‌ی شخصی افراد دارد. ممکن است کسی چرب‌تر و رقیق‌تر دوست داشته باشد. همچنین در تمامی مراحل هم زدن مداوم و شعله‌ی ملایم فراموش نشود.
وب سایت سرآشپز پاپیون
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حلوای کاسه ، دسر ایرانی ، حلوای شیرازی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا