علت لرزش دست‌ چیست؟
1398/11/27 - 20:15
تاریخ و ساعت خبر:
38425
کد خبر:

علت لرزش دست‌ چیست؟

دست‌های لرزان را معمولا به بالا رفتن سن و پیری می‌شناسیم. نمونه آن‌ها هم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ هایمان هستند که دست‌هایشان هنگام گرفتن استکان چای می‌لرز‌د. اما این علامت تنها به سنین بالا و سالمندی مربوط نمی‌شود، بلکه وجود برخی عوامل هم می‌توانند علائمی، چون لرزش دست ایجاد کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - دست‌های لرزان را معمولا به بالا رفتن سن و پیری می‌شناسیم. نمونه آن‌ها هم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ هایمان هستند که دست‌هایشان هنگام گرفتن استکان چای می‌لرز‌د. اما این علامت تنها به سنین بالا و سالمندی مربوط نمی‌شود، بلکه وجود برخی عوامل هم می‌توانند علائمی، چون لرزش دست ایجاد کنند. گاهی پیش می‌آید که پیش از مصاحبه یا کار مهمی که باید انجام دهید، به دلیل استرسی که دارید، دست‌هایتان شروع به لرزیدن می‌کنند.
قصه دست‌هایی که می‌لرزند
در این شرایط در دست گرفتن اشیا بسیار دشوار است و حتی ممکن است تعادل دست‌ها بر هم خورده و اشیا از دست سقوط کنند. لرزش دست‌ها هنگام عصبانیت بسیار شایع است. این علامت اگر نشانه خاصی نداشته باشد، بهبود می‌یابد، اما همین صرف‌نظر از علائم بیماری و طولانی شدن علائم، ممکن است روند بیماری را به تاخیر بیندازد. اما به خاطر داشته باشید که لرزش دست همیشه دلیل وجود عامل زمینه‌ای مانند پارکینسون نیست و دلایل دیگری هم ممکن است این لرزش‌ها را ایجاد کنند.
خواب یکی از نیاز‌های اساسی بدن هر انسانی است که به بازتوانی بدن کمک می‌کند. کمبود خواب نه تنها تحریک‌پذیری و عصبانیت را به دنبال دارد، بلکه باعث بروز لرزش در اندام‌های بدن می‌شود. معمولا مغز در شبانه‌روز به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارد تا بتواند عملکرد‌های خود را به درستی انجام دهد. زمانی که شب‌ها به اندازه کافی نمی‌خوابید، مغز عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد و فشار روی آن افزایش می‌یابد و حتی با انجام کار‌های معمول بدن هم مداخله می‌کند. یکی از علل لرزش‌های دست که گاهی افراد با آن مواجه می‌شوند، کم‌خوابی است.
کافئین زیاد ممنوع
کافئین از جمله مواد تحریک‌کننده اعصاب به شمار می‌رود که مصرف بیش از حد آن در طول روز می‌تواند سیستم عصبی بدن را تحت تأثیر خود قرار دهد و باعث لرزش اندام‌ها به ویژه دست‌ها شود. معمولا افرادی که بیش از حد چای و قهوه مصرف می‌کنند ممکن است با این مشکل مواجه شوند. کافئین در برخی دارو‌های بدون نسخه هم وجود دارد و باید بیشتر مراقب مصرف آن‌ها باشید. مصرف مشروبات الکلی هم به دلیل کافئینی که دارند، باعث لرزش دست‌ها می‌شود.
مراقب عوارض دارویی باشید
دارو‌های شیمیایی معمولا با عوارض جانبی همراه هستند که شدت آن‌ها در افراد مختلف، متفاوت است. یکی از عوارضی که در برخی دارو‌ها مشاهده می‌شود، لرزش و بی‌ثباتی دست‌هاست. این دارو‌ها با تداخل در عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه‌ها، موجب لرزش دست‌ها می‌شوند. معمولا دارو‌هایی که برای کنترل و درمان آسم و میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیز دارو‌های مسدودکننده سروتونین، این عملکرد را به دنبال دارد و لرزش دست‌ها را ایجاد می‌کند.
سیگار نکشید
اگر با افرادی سیگاری هم‌صحبت شوید، غالب آن‌ها بر این باورند که سیگار کشیدن استرس آن‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود راحت‌تر بتوانند فشار‌های روحی و استرس‌های روزمره را تحمل کنند. اما باید بدانید که سیگار نه تنها استرس را کم نمی‌کند، بلکه سطح استرس بدن را نیز افزایش می‌دهد. سیگار حاوی نیکوتین است که با ورود به جریان خون بدن، ضربان قلب را بالا می‌برد. این حالت معمولا با افزایش استرس و لرزش دست‌ها همراه می‌شود.
ویتامین B۱۲ تان را کنترل کنید
خانواده ویتامین‌های B در حفظ سلامت بدن نقش کلیدی ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها هم B۱۲ است که تأثیر به‌سزایی در حفظ سلامت سیستم عصبی مرکزی دارد و حتی در ساخت رشته‌های دی‌ان‌ای مؤثر است. بنابراین، اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در رژیم غذایی خود گوشت، شیر، ماهی یا تخم‌مرغ نمی‌گنجانید، مطمئن باشید که دچار کمبود این ویتامین هستید. یکی از نشانه‌های پایین بودن میزان ویتامین B۱۲ در بدن لرزش دست‌ها و پاهاست.
استرس به خودتان راه ندهید
یکی از شایع‌ترین عواملی که می‌تواند آغازگر لرزش‌های دست باشد، استرس است. از استرس‌های شغلی و مالی گرفته تا مشکلات عاطفی و نگرانی نسبت به سلامتی خود و دیگران ممکن است استرس‌هایی را در بدن ایجاد کند که نتیجه آن لرزش‌های دست باشد. در کنار آن، عصبانیت و گرسنگی شدید هم می‌تواند از عوامل دیگر تلقی شوند که اغلب به لرزش‌های فیزیولوژیکی شناخته می‌شوند.
افت قند خون نگیرید
قند خون از جمله مواردی است که بالا و پایین شدن آن می‌تواند خطرناک باشد. افت قند خون به طور طبیعی باعث بروز واکنش استرسی در بدن شده و لرزش‌هایی را در اندام‌ها به ویژه دست‌ها ایجاد می‌کند.
وقتی تیروئید پرکار می‌شود
زمانی که غده تیروئید پرکار می‌شود، سرعت همه اندام‌های بدن افزایش می‌یابد. مبتلایان به پرکاری تیروئید حتی در خوابیدن هم دچار مشکل هستند، قلبشان سریع‌تر می‌تپد و به تبع آن، دست‌ها هم حرکات تندتری پیدا می‌کنند و در طول روز می‌لرزند.
اختلالات کبدی
قصه دست‌هایی که می‌لرزند
لرزیدن دست‌ها یکی از علائم اختلالات کبدی محسوب می‌شود که یکی از شایع‌ترین آن‌ها بیماری «ویلسون» است. این اختلال ژنتیکی کبدی درواقع، باعث تشکیل و تجمع مس در بدن می‌شود که به کبد و مغز آسیب وارد می‌کند. افرادی که دچار این بیماری می‌شوند علاوه بر این که خیلی سریع احساس خستگی می‌کنند، دچار زردی در چشم‌ها و پوست بدن هم می‌شوند. این اختلال ژنتیکی کبدی با دارو و رعایت رژیم‌غذایی از سوی پزشک قابل درمان است.
وقتی مغز مختل می‌شود
اگر فردی سابقه ضربه مغزی یا جراحت مغزی ضربه‌ای داشته باشد، ماهیچه‌های دست ممکن است گاهی حرکات بی‌ارادی از خود نشان دهند. این لرزش‌ها با مشورت پزشک و مصرف برخی دارو‌ها قابل کنترل است. به خاطر داشته باشید که مصرف کافئین و نیکوتین این علائم را تشدید می‌کند.
ابتلا به پارکینسون
یکی از شایع‌ترین علل لرزش‌های دست به‌ویژه در سنین بالا، ابتلا به بیماری پارکینسون است. حدود ده‌میلیون نفر در دنیا از این بیماری رنج می‌برند این به این معنا نیست که همه مبتلایان به پارکینسون ممکن است دچار لرزش دست شوند، اما بسیاری از آن‌ها در مراحل ابتدایی بیماری لرزش‌های خفیفی را در دست‌ها و حتی پا‌ها یا تنها یکی از انگشتانشان احساس می‌کنند. گاهی هم این لرزش‌ها تنها در یک طرف بدن حس می‌شود و بیشتر زمانی رخ می‌دهند که ماهیچه‌های بدن در حالت استراحت قرار می‌گیرند و آن موقع است که سر و کله لرزش‌ها پیدا می‌شود.
ام‌اس شروعی برای لرزش‌ها
یکی دیگر از بیماری‌هایی که در لرزش دست‌ها نقش دارد، ابتلا به بیماری ام‌اس است. این بیماری با هدف قرار دادن سیستم عصبی مرکزی، مغز، اعصاب و طناب نخاعی، باعث لرزش دست‌ها و حتی پا‌ها می‌شود. شایع‌ترین لرزش‌های ام‌اسی با حرکت کردن فرد آغاز می‌شوند.
منابع: indiatimes
روزنامه جام جم
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سلامت ، لرزش دست ، سلامت عمومی ، عوارض دارویی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا