علی صیاد شیرازی، نخستین سپهبد شهید انقلاب
1399/01/21 - 08:07
تاریخ و ساعت خبر:
38526
کد خبر:
بیست و یکمین سالگرد شهادت سرلشکر شهید صیاد شیرازی

علی صیاد شیرازی، نخستین سپهبد شهید انقلاب

علی صیاد شیرازی نخستین سپهبد شهید انقلاب اسلامی است که بیست و یک سال پیش توسط تیم ترور سازمان منافقین به شهادت رسید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - شنبه 21 فروردین ماه سال 1378، امیر سر لشگر شهید صیاد شیرازی در حالی که از درب منزل بیرون می آمد تا به محل کارش برود – در حالکی پسرش شاهد بود- هدف سوء قصد یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین گرفت و مجروح شد که در اثر این حادثه بلافاصله توسط اهالی محل به بیمارستان منتقل یافت اما بر اثر شدت جراحات وارده به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

اینکه چرا منافقین و دشمنان کوردل انقلاب اسلامی امیر صیاد شیرازی را مفتخر به لقب نخستین سپهبد شهید ایران کردند باید گفت:
با بررسی و تحلیل عملکرد شهید سپهبد علی صیاد شیرازی از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، از مهم­ترین دلائل و انگیزه‌­های ترور شهید سپهبد علی صیاد شیرازی توسط منافقین را می­‌توان:
1. نقش ارزنده شهید صیاد شیرازی در آرامش و نظم و امنیت کردستان در بدو انقلاب اسلامی و ناکامی طرح­‌ها و برنامه­‌های گروهک­‌ها و منافقین کوردل.
2. فرماندهی و مدیریت کارآمد شهید صیاد شیرازی در دفاع از تمامیت ارضی ایران و راهبری عملیات­‌های مهم و سرنوشت ساز در طول هشت سال دفاع مقدس.
3. نقش صیاد در تلاش برای حفظ وحدت ارتش و سپاه که باعث کارآمدی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس شد.
4. درایت، تدبیر و هدایت هوشمندانه شهید صیاد در عملیات مرصاد و تار و مار نمودن منافقین.
آنچه از شهادت این بزرگ مرد ارتش جمهوری اسلامی ایران شاید برای بسیاری از مردم مغفول مانده است، تیم ترور و گذشته ای است که اعضای این گروه داشته اند:

یکی از نکاتی مغفول مانده در ترور شهید صیاد شیرازی، تیم ترور وی است. زهره قائمی فرماندهی تیم ترور شهید صیاد شیرازی را برعهده داشت. قائمی ابتدای انقلاب اسلامی جزء تیم شکنجه سازمان منافقین بود و بعدها دستگیر شد و در سال ۱۳۶۵ به دلیل اینکه ابراز ندامت کرد توسط نظام جمهوری اسلامی آزاد و به عراق گریخت. بعدها قائمی معاون مریم رجوی در سازمان منافقین می‌شود. او در عملیات‌های سازمان منافقین در اواخر جنگ علیه ایران شرکت داشت.
قائمی در جریان یک درگیری در مردادماه سال ۸۸ مورد هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و با هلی‌کوپتر به بیمارستان ارتش آمریکا در بغداد منتقل و درمان شد. وی دو سال هم مسئول قرارگاه اشرف بود و در دهم شهریور سال ۹۲ توسط نیروهای انتفاضه شعبانیه عراق به هلاکت رسید.
وقتی به دوران پربار زندگی سپهبد شهید صیاد شیرازی نگاه می اندازیم ایشان را انسانی منشوری و از هر جهت نمونه می یابیم : یک از شاگردان آیت الله العظمی بهاء الدینی: " سپهبد شهید علی صیاد شیرازی حدود 17 سال با حضرت آیت الله بهاء الدینی مرواده داشت و دست پروده ایشان بود. شاگردی که در این ملیت، او را استادی ورزیده در اخلاق و اخلاص ساخته بود."
آقا از او چنین تعبیر می کردند:" آقای صیاد یک روحانی است که یک مشت روحانی را به دور خود جمع کرده است."
سال 1350 برای صیاد شیرازی سال خوبی بود زیرا با دخترعموی خویش سرکار خانم عفت شجاع، پیمان زناشویی بست بنا به گفته همسر ایشان: {زندگی مشترکمان را در کمال سادگی آغاز کردیم شش ماه بیش تر از مراسم ازدواجمان نگذشته بود که آقای صیاد به واسطه اینکه رتبه اول را در رشته زبان درکشور را به دست آورده بود، عازم آمریکا شد و سه ماه درآنجا بود و آن عشقی که در وجود وی براسلام بود درآنجا نیز غلیان پیدا کرد و باعث شد او درآنجا یک پایگاه تبلیغ برای اسلام بنا کرد، پایگاهی که در دل او جای داشت و از آن سنگر برای و تبلیغ شعایر اسلام در بین مردم آمریکا استفاده می کرد.}
همسر شهید صیاد شیرازی اظهار میکند کند که: ((می دانستم علی خالصانه برای سرزمینش ایثار میکند، ایثارکردن را از او آموختم. به هر حال همسرم بود. از ته دل می خواستم درکنار ما باشد، اما به همان زمان های اندکی که درکنار ما حضور داشت، قانع می شدم، زندگی با یک فرمانده سختی های خاص خودش را دارد.))

دختر شهید صیاد شیرازی -مریم صیاد- بیان میکند:{این باعث افتخار هر چند که پدرم دیگردر میان نیست اما اسمی ماندگار از خود به جای گذاشته اند که باعث می شود ما سرمان را بالا بگیریم. در واقع پدر من در مسیری قدم برداشت که خداوند برای او عزت و سربلند اعطا کرد.} مریم در ادامه حرفهایش گفته است: " انتخاب همسر توسط پدرم انجام گرفت و از این بابت تشکر میکنم ... پدر حتی برای تعیین مهریه و بقیه جهیزیه به آیت الله هاشمی در حوزه علمیه چیذر مراجعه کرد و از ایشان عرف میزان مهریه و جهیزیه را پرسید. در 17 سال گذشته آیت الله هاشمی گفتند: برای بچه های یتیمی مهریه تعیین میکنیم، عرف مهریه 110 سکه و جهیزیه حدود 500 هزارتومان است. پدرم خیلی دوست داشت که مقام معظم رهبری خطبه عقد مارا جاری کنند که شرط این امر این بود که مهریه 14 سکه باشد که پدر بلافاصله مهریه را از 110 سکه به 14 سکه پایین آورد و گفت: " همان دعایی که آقا برای زندگی شما می کنند، سبب رونق زندگی شما باشد." او در مراحل بعد ازدواج از همسرم نپرسید درکجا خانه اجاره کنند. درآن فرآیند پدرم خیلی خوب عمل کرد و گاهی اوقات که به همراه همسرم آن دوران را مرور میکنیم. همسرم به من میگوید: ((آیا برای دختر من خواستگار بیاید من هم میتوانم توکل پدر را داشته باشم که بدون در نظرگرفتن مادیات و فقط با در نظرگرفتن معنویات، ایمان و نیروی بالقوه دخترم را با ازدواج او درآورم. )) در واقع بزرگترین میراث پدر، انتخابی بود که ایشان در انتخاب همسر برای من داشت.

مریم صیاد در ادامه گفته هایش بیان میکند: {مادرم همیشه می گوید: شاید پدرتان با یک گلوله رفت و تمام شد. اما ما همسران شهدا بر اثر فشارهای زندگی روزی هزاربار می میریم زنده میشویم.}
شهید صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروه 30 نفره ای تشکیل داد که اقدامات این گروه، تهیه طرح های عملیاتی بود که موجبات شکستن حصر شهرهای سنندج، پادگان های مریوان، بانه و سقز را فراهم آورد. از سویی بنی صدر از روحیه شهید هراس داشت و واقف بود که صیاد نسبت به خیانت هایش آگاهی دارد پس مصمم شد او را از مسؤلیت در نیرو های مسلح، عزل کند. اما غرور در صیاد جایی نداشت و چون خدمت برایش مهم بود به دعوت شهید کلاهدوز در ستاد مرکزی سپاه پاسداران دوباره فعالیت کرد. آری عملیات و تلاش های صیاد در طی جنگ تحمیلی بسیار غنی و پربار است و در زمان فرماندهی نیرو زمینی ارتش، پیروزی هایی در عملیات ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس کسب کرد، عملیات هایی که سرنوشت جبهه اسلام علیه کفر را به پیروزی رقم زد.
شهید صیاد شیرازی پس از پنج سال فعالیت در مسؤلیت خطیر فرماندهی نیروی زمینی در سال 65 از پست خود کناره گیری کرد و بعد با پیشنهاد آیت الله خامنه ای ریاست جمهوری وقت و تصویب امام راحل به سمت نمایندگی حضرت امام خمینی (ره) در شورا عالی دفاع منصوب شد در سال 1366 با پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع و موافقت حضرت امام (ره) به درجه سرتیپی ارتقاء یافت و در سال 68 به سمت معاونت بازرسی ستاد فرمانهدهی کل نیروهای مسلح منصوب گردید. در سال 72 به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دست یافت و در سال 78 هم زمان با عید سعید غدیر به درجه سرلشکری مفتخر گردید.
مطالب بالا تنها گوشه ای از کارنامة درخشان سرلشکر شهید صیاد شیرازی است که از منابع مختلف استخراج شده و در اینجا مطرح گردید تا خوانندگان گرامی بدانند این مرد خدایی به مدد ایمانش و نگاه قرآنی چطورتوانست این مراتب را طی کند و سرانجام به فیض مقام شهادت نائل شد.
در این قسمت توجه خوانندگان عزیز را به وصیت نامه ی پربارآن شهید بزرگوار جلب می کنم:
((خداوندا این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایت قراردادی، خدایا تو میدانی که من همواره آمده بودم آنچه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم، نثار کنم. اگر جز این نبودم، آن هم خواست تو بود. پروردگارا رفتن دست توست، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار بدهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم. از پدرومادرم که حق بزرگی برگردنم دارند می خواهم مرا ببخشند. من نیز همواره برایشان دعا کرده ام که عاقبت شان به خیر باشد. از همسر گرامی و فداکار و فرزندانم می خواهم مرا ببخشند که کمتر توانسته ام به آنها برسم و بیشترمیخواهم وقف راهی باشم که خداوند متعال به امت زمان ما عطاء فرموده، آنچه از دنیا برایم باقی می ماند، حق است که در اختیار همسرم قرار گیرد.
از همه ی انهایی که از من بدی دیده اند می خواهم که مرا به بزرگی خودشان ببخشند و بلاخره از مردان مخلص خودم به ویژه حاج آقا امیر رنجبر نیکدل، استدعا دارم درغیاب من به امورحساب وکتاب من برسند و با برداران دیگر چون جناب سرهنگ حاج آقا آذریون و تیمسارحاج آقا آراسته دراین باب تشریک مساعی نمایند.))
من الله التوفیق
علی صیاد شیرازی – 19 دی ماه 1371
رهبر معظم انقلاب پس از به شهادت رسیدن سر لشکر سید صیاد شیرازی درپیامی آن شهید بزرگوار را سرباز فداکار دین و قرآن خواندند در بخشی از این پیام آمده:"سرزمین های داغ خوزستان و گردنه های برافراشته کردستان، سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خود گذشتگی او حفظ کرده است. خطر مرگ کوچکتر ازآن است که بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به مثال دینوی حقیرتر از آن است که در دل نورانی شایستگان جایی بیاید، کوردلان منافق بدانند که با این جنایت ها روز به روز نفرت ملت ایران ازآنان بیشترخواهد شد و خون مردان پاکدامن و پارسا همچون صیاد شیرازی و شهید لاجوردی، بد نامی و سیاه رویی آنان را درتاریخ و در دل این ملت همیشگی خواهد کرد."
این سطور را با گفته ای از همسر شهید صیاد شیرازی به اتمام می رسانم:{... یکی از مسائلی که همسران شهدا می توانند درآن نقش بی بدیلی ایفا کنند، همین زنده نگه داشتن یاد و راه شهیدانمان تا ابد است که این همان راه خداست. زنده نگه داشتن یاد شهدا میتوانند تأثیر زیادی بر روی افرادی بگذارد که ایمانشان سست و ضعیف است.}
((شهادت نهایت آمال عارفان حقیقی است و چه کسی عارف تر از شهید))

منابع
1. شاهد بانوان "ضمیمه شاهد بانوان"، پیش شماره1، آبان ماه 1395.
2. روزنامه همشهری، فروردین 1395.
3. روزنامه کیهان، فروردین 1395.
3. ویژه نامه روحانیت و دفاع مقدس" ضمیمه هفته نامه افق حوزه"، اسفند ماه 1392.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شهید علی صیاد شیرازی، ترور، شهادت صیاد شیرازی ،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا