زنان، پرورنده زیست بانان آینده
1398/12/04 - 08:28
تاریخ و ساعت خبر:
38564
کد خبر:

زنان، پرورنده زیست بانان آینده

نقش زنان و مادران در حفظ محیط زیست بر هیچ فردی پوشیده نیست اما اصلی ترین و مهمترین نقش زنان، پرورش نسلی نو و تربیت فرزندانی است که زیست‌بانان آینده باشند، نقشی که با انتقال فرهنگ زیست محیطی به اکران عمومی خواهد رسید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - محیط زیست مقوله‌ای مهم در جامعه امروزی است که از حالت فانتزی خارج شده و محوریت یافته است، اما توسعه بی رویه زنگ خطر تخریب آن را به صدا در آورده است که به اعتقاد برخی کارشناسان، استفاده از پتانسیل و توانمندی های زنان می‌تواند در کاهش این تخریب تاثیرگذار باشد. چرا که زنان نخستین مربیان کودکان و خانواده خود هستند که در ایجاد فضای فرهنگی دوستدار محیط زیست در خانه نقش اساسی دارند. در اهمیت این موضوع همین بس که آخرین روز از هفته زن و بزرگداشت مقام زن، به «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.
ارائه شیوه های رفتاری درست والدین بخصوص مادر است که می تواند الگوی فرهنگی و رفتاری مناسبی برای فرزندان در حفاظت از محیط زیست باشد. او است که در ساده ترین اقدامات آموزشی به کودک می آموزد زباله را از شیشه اتومبیل، در شهر یا در محلی که برای گردش یا مسافرت رفته است، بیرون نریزند. او است که می آموزد دوستی با گل و گیاه و جانوران نشاط آور و خشونت علیه آنان ناخوشایند است و او است که وقتی پس مانده غذا را جداگانه برای پرندگان یا گربه ها و سگ های بی خانمان می برد، دوستی با حیوانات و احترام به سایر موجودات را به فرزندان می آموزد.
موضوعی که «مه لقا ملاح» ملقب به مادر محیط زیست ایران و مدیر عامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست بر آن تاکید دارد و درباره اشاعه این فرهنگ از مادر به فرزند به خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا می گوید: پیشنهاد من این است که در چندین پارک، فضایی دوستانه و صمیمی برای کودکان ایجاد کنیم تا علاوه بر بودن کنار مادر یا مادربزرگ خود، از شنیدن کتاب های محیط زیستی در دل طبیعت لذت ببرند و به حفظ آن تشویق شوند. زیرا کودکان در حکم پاس‌دارندگان زمین، روی پدران و مادران هم تاثیر گذاشته و حتی می‌توانند از اثر ویران‌گری آن‌ها کاسته و پیشگیری کنند.
وی یادآور می شود: مادران و زنان را مدنظر قرار دادم چرا که معتقد هستم زنان در نهاد خود ‌آموزگار و پرورنده‌ هستند و به همین دلیل نقش اصلی را در تخریب یا حفظ محیط زیست ایفا می‌کنند.
پرورش نسلی محیط بان با شیوه های آموزشی صحیح
مسوولیت پذیر کردن کودکان در برابر محیط زیست و چگونگی نگهداری از آن، ضرورتی است که به باور کارشناسان، با آموزش امروز به کودکان، می تواند فردایی بهتر برای این یگانه زیستگاه بشری رقم زد اما نباید فراموش کرد شیوه آموزش و فرهنگ سازی در حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است چرا که تجربه نشان داده اگر از شیوه های آموزشی غلط استفاده شود نه تنها فرزندان از والدین الگو نمی گیرند بلکه والدین به یک ضد الگو برای آن ها تبدیل می شوند.
ضمن این که چنانچه فرهنگ زیست محیطی در مادران رسوخ کند و زنان، قوانین اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت بخوبی می توانند این میراث معنوی را به فرزندان منتقل کنند. در این باره، «محمد درویش» فعال محیط زیست می گوید: اصولا زنان به دلیل ماهیت وجودی از خشونت فضایی که در آن قرار دارند، می کاهند، مقاومت در برابر سخنان درست را به شدت کاهش می دهند و می توانند نقش مجاب کنندگی را به شکل بهتر و موثرتری ایفا کنند
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه می دهد: به همین علت است که سازمان ملل همیشه بر نقش زنان در کاهش خشونت و بهبود توان اکولوژیک سرزمین تاکید کرده است و زنان یکی از مهمترین سفرایی هستند که در حوزه صلح و محیط زیست استفاده می کند زیرا معتقد است در این حوزه می توانند کارآمدی زیادی داشته باشند.
درویش با یادآوری این که مهمترین مولفه های محیط زیستی مانند مصرف آب، پلاستیک و انرژی اغلب در محیط خانه اتفاق می افتد، تاکید می کند: اگر زنان نسبت به این مولفه ها حساس باشند و بتوانند آنها را خوب مدیریت کنند می توانند علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، اثرگذاری زیادی هم در اقتصاد خانواده و کشور و آینده محیط زیست داشته باشند.
هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر سال ۱۳۹۸ همزمان با تولد ضرت فاطمه (س) ۲۶ بهمن آغاز و ۲ اسفند ماه خاتمه می یابد. روزهای این هفته به ترتیب با عناوین «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «زن، خودباوری، سلامت و نشاط، سرمایه اجتماعی»، «زن، تعادل کار و زندگی، شکوفایی اقتصاد خانواده»، «زن، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی، رونق تولید»، «زن، امید به آینده، تعالی خانواده و جامعه»، «زن، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی» و «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، مادران، زیست بانان، فرزندان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا