حفظ سلامت روانی، توجه به امور معنوی و رعایت نکات بهداشتی، مثلث مبارزه با کرونا در خانواده
1398/12/11 - 08:22
تاریخ و ساعت خبر:
38702
کد خبر:
شکست کرونا هراسی با استرس زدایی مادران در خانواده:

حفظ سلامت روانی، توجه به امور معنوی و رعایت نکات بهداشتی، مثلث مبارزه با کرونا در خانواده

طبق آخرین اظهار نظر پزشکان، علت ابتلا و نیز فوت بسیاری از افراد به این ویروس، ترس و اضطراب بوده، بنابراین مادر به عنوان مأمن آرامش خانواده، در این برهه زمانی که آرامش روانی در سطح جامعه کاهش پیدا کرده است، باید پرچم دار بازگشت آرامش باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، آرامش روانی یکی از مهمترین ویژگی هایی است که بر روی بازدهی کاری فرد و نیز تعاملاتش با دیگران اثر می گذارد و اگر این آرامش پایدار نباشد و تحت تاثیر اتفاقات بهم بریزد تبعات بسیاری در پی دارد که برخی از آنان جبران ناپذیرند.
افراد زیادی هستند که در مقاطع حساس زندگی خود به دلیل بهم ریختن آرامش روانی، رفتاری انجام می دهند که گاهی سرنوشت آنان را عوض می کند، نمونه واضح این رفتار، استرس بیش از حد برای آزمون های دانشگاه هاست که فرد بعد از 9 ماه و گاهی بیش از یک سال تلاش، به دلیل عدم آرامش روانی که نشأت گرفته از استرس است، تمرکز خود را از دست می دهد و نمی تواند به درستی به سوالات پاسخ بدهد و قطعا نتیجه کار آن چه انتظار داشته، نمی شود.
گاهی نیز این بهم ریختگی در مقطعی از زندگی فرد باعث می شود که او نتواند تصمیم درستی در خصوص روابط خانوادگی اش اتخاذ کند و تحت تأثیر دیگران یا اتفاقاتی که چند وقتی است با آن درگیر شده، تصمیم به جدایی بگیرد، در حالیکه اگر آرامش خود را حفظ می کرد و به دور از حواشی به تحلیل اتفاقات می پرداخت شاید هیچ گاه به جدایی فکر نمی کرد.
نمونه دیگر از بهم ریختن آرامش روانی، مواجهه با اتفاقاتی است که در سطح جامعه رخ می دهد و اکثر شبکه های اجتماعی برای پربازدید کردن کانال های خود به آن دامن می زنند و شایعات را چاشنی این اتفاقات می کنند؛ رصد مداوم اخبار این اتفاقات، آرامش روانی فرد را بهم می زند و باعث می شود که عجولانه تصمیم به اقداماتی بگیرد و در نتیجه آن، اوضاع وخیم تر شود.
بهترین اتاق فکری که باید برای مدیریت آرامش روانی تشکیل شود، خانواده و فرمانده آن نیز مادرها هستند. همه مردم تحت تاثیر رفتارهای دیگر اعضای خانواده خود هستند و می توانند از طریق آن ها آرامش روانی را کسب کنند یا با رفتار غلط آنان، آرامش خود را از دست بدهند.
این چند وقت، اخبار متعددی از انتقال شیوع ویروس کرونا و آمار فوت شدگان آن از منابع مختلفی منتشر می شود و فضای شبکه های اجتماعی با انتشار این اخبار، جو ناامید کننده و هراس انگیزی را ایجاد کرده اند و رفتارهای برخی از مردم، نشان می دهد که آرامش روانی آنان بهم ریخته است.
نمونه واضح آن، علی رغم هشدارهای مکرر رسانه ملی مبنی بر ماندن در خانه و قرنطینه خانگی، عده ای به سمت شمال کشور سفر کردند و نکات ایمنی را نیز رعایت نمی کنند و بدین ترتیب موجب انتقال این ویروس به شمال کشور شدند، در حالیکه این افراد به خاطر بهم ریختن آرامش روانی و تحت تأثیر استرس ناشی از مبتلا شدن به ویروس کرونا، شمال کشور را به عنوان محلی برای فرار از این بیماری واگیردار انتخاب کرده بودند.
طبق آخرین اظهار نظر پزشکان، علت ابتلا و نیز فوت بسیاری از افراد به این ویروس، ترس و اضطراب بوده، بنابراین مادر به عنوان مأمن آرامش در خانواده در این برهه زمانی که آرامش روانی در سطح جامعه کاهش پیدا کرده است، باید پرچم دار بازگشت آرامش باشد.
مادران باید ضمن حفظ آرامش خود، این آرامش را به سایر اعضای خانواده نیز انتقال دهند و در اولین اقدام، اطلاعاتشان را در مورد این بیماری افزایش دهند و در سایه آن، متوجه خواهند شد که این ویروس بر روی سیستم بدنی مقاوم اثرگذار نخواهد بود، بنابراین تا می توانند به تغذیه به عنوان یک داروی پیشگیرانه موثر نگاه کرده و با تنظیم رژیم غذایی مناسب، سعی کنند بنیه خود و دیگر اعضای خانواده را تقویت کنند.
راهکار دیگر، کم کردن استفاده از شبکه های اجتماعی است، ضرورتی ندارد که یک نفر همه کانال های خبری را دنبال کند، قریب به اتفاق شبکه های اجتماعی اخبار واحدی را با لحن های مختلف و تحلیل های متفاوت منتشر می کنند، بنابراین با عضویت در یک یا دو کانال می توان از همه اخبار مطلع شد اما در عوض با کم کردن عضویت در این شبکه ها آرامش روانی به مادر باز می گردد و او می تواند خانواده را آرام کند.
راه دیگر بازگرداندن آرامش روانی در خانواده که بسیار مورد تاکید علما است، قرائت قرآن، دعا و توسل به ائمه اطهار(ع) است، با اتصال به منبع وحی می توان خانواده را از آسیب های روحی و روانی در امان داشت، زیرا زمانی که فرد احساس کند، منبعی مافوق تمام مسبب های این بهم ریختگی ها وجود دارد که می تواند او و تمام عزیزان او را حفظ کند، آرامش روانی به فرد باز می گردد و می تواند این آرامش را به سایر اعضای خانواده نیز انتقال دهد.
در پایان باید گفت که در طول زندگی همه، اتفاقات متعددی رخ می دهد و مدام آرامش روانی افراد بهم می ریزد، اما مادران خانواده با به کار بردن این نکات می توانند با کنترل جو روانی خانواده ، آرامش را در خانواده و جامعه تزریق کنند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کرونا، کرونا ویروس، آرامش روانی، استرس، اضطراب، ترس
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا