زنان مجلس یازدهم؛نماینده همه اقشار زنان باشند/واقعگرایانه مطالبات زنان را مطرح و عاقلانه قانون گذاری کنند/مقتدرانه جایگاه و حقوق زن مسلمان را در جامعه احقاق کنند
1398/12/13 - 08:20
تاریخ و ساعت خبر:
38704
کد خبر:
زنان از نمایندگان زن مجلس یازدهم چه می خواهند؟

زنان مجلس یازدهم؛نماینده همه اقشار زنان باشند/واقعگرایانه مطالبات زنان را مطرح و عاقلانه قانون گذاری کنند/مقتدرانه جایگاه و حقوق زن مسلمان را در جامعه احقاق کنند

انعطاف پذیری ساعات کاری، نظارت بر اجرای مرخصی زایمان، رسیدگی به وضعیت بیمه زنان خانه دار و سرپرست خانه وار، توجه به ورزش زنان،ازدواج به وقت،توجه به استحکام بینان خانواده،رسیدگی به وضعیت کودکان کار، مهم ترین خواسته زنان از نمایندگان زن یازدهمین مجلس شورای اسلامی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - منیره غلامی توکلی: در کشور ما که یکی از کشورهای درگیر با فراگیری بالا در مواجه با ویروس کرونا است، ورود این موجود کوچک ذره بینی با انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی همراه بود! اتفاقی که حتی روند انتخابات را نیز تحت تأثیر خود قرار داد و برخی ها معتقدند درصدی از مردم به دلیل کرونا هراسی؛ پای صندوق های رأی حاضر نشدند! اما به نظر می رسد این قضیه را می توان از منظر نوع عملکرد نمایندگان دهمین مجلس شورای اسلامی نیز مورد توجه قرار داد که با خلف وعده ها و اشتباهات خود، چقدر در عدم انگیزه مردم در نرفتن پای صندوق های رأی تأثیرگذار بودند.
با مشخص شدن منتخبین مردم برای ورود به یازدهمین مجلس شورای اسلامی که سه چهارم آنها را نمایندگان اصولگرا تشکیل می دادند میزان نارضایتی، ناامیدی و بی اعتمادی مردم نسبت به حزب اصلاح طلب مشخص شد. اگر چه اصلاح طلب ها به جای پذیرش واقعیت به دنبال فرار رو به جلو صحبت از رد صلاحیت شدن چهره های شاخص خود می کنند اما واقعیت امر این است که "علیرضا محجوب" چهره شناخته شده آنها در تهران که بالاترین رای در لیست احزاب اصلاح طلبان را کسب کرده است در رتبه ۳۳ قرار گرفته و مجید انصاری سرلیست احزاب اصلاح طلبان در رتبه ۳۷ جا گرفته است.
نکته قابل توجه دیگر در انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی، شکسته شدن رکورد حضور زنان در مجلس است؛ در این دوره 17 نماینده زن که اکثریت آنان را چهره های اصولگرا تشکیل می دهند از سوی مردم انتخاب شده اند، بانوانی که برخی از آنها سابقه حضور در ادوار گذشته مجلس را نیز داشته اند. بانوانی که از نظر کارکردهای حوزه زنان و خانواده دارای افکار واهدافی متفاوت با نمایندگان مجلس دهم هستند.
خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به میان بانوان تهرانی رفته است تا از آنها بپرسد چه انتظاراتی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی دارند؟
نمایندگان، مطالبات و حقوق زنان را وارد بازی های سیاسی نکنند
فاطمه رمضانی، دکترای مدیریت رسانه با اشاره به اینکه مطالبات زنان جامعه از نمایندگان زن مجلس یازدهم حساب شده تر و بیشتر از قبل است، گفت: آنچه ما از نمایندگان زن مجلس دهم دیدیم سراسر بازی های سیاسی و منفعت طلبی های حزبی بود نه دغدغه مسائل زنان و به تبع آن خانواده !
با توجه به آنچه در رسانه ها از سوی نمایندگان زن مطرح می شد و موضع گیری هایی که درباره مسائل و اتفاقات مربوط به زنان در جامعه داشتند می توان نتیجه گرفت که آنها با افکاری متفاوت از عموم زنان جامعه در راستای اهدافی که ما به آنها « فمنیستی » اطلاق می کنیم، به دنبال فریب افکار عمومی زنان و جا زدن مطالبات دست چندمی و گاهی هم مغایر با موازین شرع و عرف جامعه ما بودند. من جمله می توان به ورود زنان به ورزشگاه، حق خروج زن از کشور بدون اذن همسر، فریادکشی برای تساوی حقوق زن و مرد در جامعه و حجاب اختیاری و .. اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این موارد در حالی بیان می شد و وقت و قدرت رسانه برای مطالبه نشان داده شدن آنها گرفته می شد که زنان بی سرپرست در مشکلات خود تنها بودند، بیمه زنان خانه دار هنوز درست نشده است، زنان کارمند و کارگر از حق مرخصی 9 ماهه زایمان برخوردار نبوده و نیستند، به ورزش قهرمانی زنان و بازی های ورزشی آنها کم توجهی می شد و می شود و ... زنان معلول از فرصت های تحصیلی، تفریحی، کاری و ازدواج و حتی حقوق شهروندی مساوی نسبت به سایر زنان برخوردار نبودند.
این دکتری رسانه تأکید کرد: به نظر من رسیدگی به وضعیت معیشت، کار، تحصیل و ... زنان و اولویت بندی درست و صادقانه آنها از مهم ترین کارهایی است که بانوان مجلس یازدهم باید به آن بپردازند.

زنان بدسرپرست، بی سرپرست و کودکان کار، مظلوم فراموش شده توسط مجلس و مجلسیان
کافی است که چراغ قرمز شود و سر چهارراه ها کمی معتطل شوی، آن زمان است که دخترکان و پسرکان با در دست داشتن انواع گل ها، پارچه و شیشه پاک کن، آدامس و دستمال کاغذی و .. هر کدام در صدد هستند تا خدمتی کنند یا چیزی را بفروشند! اینان اگر چه کودکان کار نامیده می شوند اما به واقع شهروندانی هستند که قطعا خانواد هایی کم درآمد دارند یا جبر زمانه دوران کودکی شان را به ازای مبلغی خرد از آنها ستانده است!
سحر یکی از آن کودکان است ، سر چهارراه سرچشمه ایستاده است و آدامس و دستمال جیبی می فروشد کمی آن طرف تر هم مادرش خنزل پنزل هایش را روی پارچه ای ریخته و چشم به راه مشتری است که نزدیک عید خریدی هر چند کوچک کند!.
به سراغش که می رود می گوید: من امسال رأی ندادم ، اصلا مگر ما مثل آدم زندگی می کنیم که مثل آدم هم رأی بدهیم! ادامه می دهد آیا الان دوره زمانی هست که من با روزی 20 هزار تومان در آمد بتوانم شکم خود و سه کودک خود را سیر کنم! دیگر برایم چه فرقی می کند که نماینده زنان در مجلس شورای اسلامی چه کسی است و چه کاری می تواند بکند؟!
با اصرار می خواهم از مشکلاتش بگوید، رفع همین مشکلات خواسته او از نمایندگان زن مجلس است: مادر سحر می گوید: هنوز در دادگاه های خانواده خیلی از زنان به حق خود دست پیدا نمی کنند، آشنایی با حقوق خود ندارند، حضانت فرزندانم بعد از طلاق به من داده شد اما شوهر سابقم فراری است و هیچ کمکی خرجی برای فرزندانش نمی فرستد ، هر روز هم به تعداد زنانی مثل من افزوده می شود. چه کسی و چه قانونی پاسخ گوی مشکلات ما زنان سرپرست خانوار یا بی سرپرست یا بدسرپرست – اصلا هر چی شما می گویید- است.
سحر مدرسه نمی رود یعنی تا کلاس سوم دبستان توانستم خرج مدرسه اش را بدهم بعد هم هزنیه های بالایی که مدارس مطالبه می کردند و ما نداشتیم باید به خرج خانه کمک می کرد، برادر بزرگش هم زباله گرد است و خرج کرایه خانه با اوست!

از سحر می پرسم دوست داری درس بخوانی ؟ با سر جواب بله می دهد اما در چشمانش امیدی برای رفتن به مدرسه نیست!
کودکان کار یکی از مهم ترین مسائل پیش روی جوامع هستند، چه کشورهای پیشرفته، چه کشورهای در حال توسعه و چه کشورهای جهان سومی. در کشور ما با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده تعداد این کودکان 6 برابر شده است . کودکانی که متأسفانه از ابعاد مختلف روحی، جسمی و جنسی گاهی دچار آسیب دیدگی می شوند و در اختبار مافیاهایی قرار دارند که گاهی فامیلی هم هستند و از آنها سوء استفاده های زیادی می کنند.
دبیر و مشاور علمی کارگروه آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگویی با خبرنگار خانه ملت که 27 بهمن سال جاری انجام شده است، گفته: « در قوانین کشور به صورت محدود به موضوع کودکان کار پرداخته شده است و در عمل قانونی مختص به آنها وجود ندارد، کما اینکه یک قانون در رابطه با کودکان بازمانده از تحصیل وجود دارد که بر ضرورت ایجاد شرایط تحصیل برای آنها تاکید می‌کند، اما متاسفانه چون در قانون پدر ولی کودک محسوب می‌شود، می‌تواند از فرزندانش برای فعالیت‌های شغلی هم استفاده کند.»
بیشترین قشر زنان شاغل را کارگران تشکیل می دهند/ ضایع شدن حقوق زنان کارگر در فراموش خانه، خانه ملت
"کتایون" کارگر یکی از کارگاه های تولید پوشاک است. او نیز در مورد خواسته های خود از زنان مجلس می گوید: اینکه امسال تعداد زنان بیشتری وارد مجلس شده اند، خوشحال کننده است ما زنان، زبان یکدیگر و مشکلات هم را بهتر می فهمیم. قطعا آنها هم مادر ، همسر و دختر یک خانواده هستند. اینکه ما دختران و زنان کارگر به خاطر فقر مالی خانواده های خود یا اینکه کمک خرج همسران مان باشیم، مجبوریم بدون بیمه و حقوق مکفی کار کنیم ، برای جامعه اسلامی خوشایند نیست.
این دوزنده ماهر که بیش از 17 سال سابقه کار دارد، ادامه می هد: باز هم ما کارگران که در شهر های بزرگ کار می کنیم از وضعیت نسبتا بهتری نسبت به زنان کارگر روستایی برخورداریم . تعدادی از اقوام من در شهرستان حتی بدون قرارداد مجبور هستند در مشاغلی مثل کشاورزی، قالی بافی و باغداری کار کنند و دستمزدشان هیچ تناسبی با میزان ساعت کاری و سختی کاری که می کنند، ندارد! .
وی با بیان اینکه زنان کارگر به دلیل نیاز مالی که داریم نیروهای کاری بصرفه و ارزانی برای کارفرمایان محسوب می شویم می گوید: زنان کارگر زیادی قبول می کنند در شرکت‌ها و کارگاه‌ها نه تنها بدون بیمه کار کنند بلکه چک های سفید امضاء و سفته های رقم بالایی را نیز امضاء می کنند تا نکند خیال شکایت از کارفما به سرشان بزند!
توجه به قشر زنان کارگر با توجه به اینکه نیمی از منابع انسانی جامعه را تشکیل می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تجهیز و رسیدگی به مشکلات عدیده آنها کشور را در رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یاری می رساند و صد البته باعث ارتقاء سطح فرهنگی و رفاه و آسایش خانواده های این قشر زحمت کش نیز می شود. اگر ساعات کاری، امنیت شغلی، حقوق مکفی و امنیت جسمی و روانی زنان کارگر تأمین شود آنها در ایفای نقش همسری و مادری در خانواده موفق تر عمل خواهند کرد.
«در حال حاضر ضرورت و اهمیت ‌بررسی و مسائل و مشکلات زنان کارگر در بسیاری از جوامع صنعتی در حال توسعه مطرح بوده و تلاش‌هایی نیز در جهت رفع این مسائل صورت گرفته‌است که کافی نبوده و مشکلات بی‌شماری هنوز در اکثر قریب به اتفاق این جوامع موجود بوده و گریبانگیر زنان زحمتکش کشورهای جهان سوم و در‌حال توسعه می‌باشد. در این راستا جا دارد تا نظام جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود را محق‌ترین حامی و مدافع حقوق زن در دنیا قلمداد می‌کند با تحقیق ‌و بررسی در این زمینه راه را جهت برنامه‌ریزی دقیق و اساسی به منظور تقلیل مشکلات هموار سازد و به این وظیفه اسلامی و انسانی خویش جامعه ‌عمل بپوشاند.»- مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی - تصویب اجرای طرح " بررسی مسائل و مشکلات زنان کارگر"-
همه دغدغه یک زن کارمند قراردادی...
رقیه میرزایی، کارمند قراردادی یکی از ارگان های دولتی است او نیز مشکلات خود را در چند بند اینگونه بیان می کند: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، بالا بردن مشارکت زنان در میادین مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است. سطح سواد، مهارت ها و تخصص زنان جامعه آنقدر بالارفته است که انگیزه های آنها را برای فعالیت بیرون از خانه بیشتر شده است اما این نوع فعالیته ها با شرایط کنونی در اکثر مواقع چون معامله ای دو سر باخت شده است .
وی ادامه می دهد: شرایط فعلی نه زنان به جایگاه شغلی مناسب و به حق خود می رساند و نه اجازه می دهد که در زندگی شخصی خود موفق عمل کنند، ساعات کاری طولانی ، عدم انعطاف پذیری قوانین در خصوص زنان و سقف شیشه ای که به آنها اجازه نمی دهد بالاتر از حد در نظر گرفته شده پرواز کنند! همه و همه مشکلاتی است که بازخوانی درست قوانین یا نظارت بر اجرای قوانین یا تصویب قوانین جدید راهگشای آنها است.
گم شدن مطالبات ورزشی زنان در انباشته ای از مطالبات برزمین مانده
وقتی این گفت وگو را می گرفتم کمتر بانویی در خصوص سلامت روحی و ورزش بانوان اشاره می کرد، گویی در این زمانه خود زنان نیز آنقدر با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند که دیگر به فکر ورزش و مخصوص تر ورزش های قهرمانی نیستند، عرصه ای مهم از فعالیت زنان و حضور اجتماعی آنان که می تواند ابعاد بین المللی نیز داشته باشد حتی در نزد خود زنان مغفول مانده است و کم و کاستی های بی شمار آن را می توان در جدا شدن های مکرر بازیکنان زن ورزش های مختلف از باشگاه های ایرانی، مهاجرت های ورزشکاران زن – چه قانونی و چه غیرقانونی – عدم توجه به ورزشکاران معلول و پاراالمپیک و خداحافظی های زودهنگام ورزشکاران دید چه ورزشکاران ملی و چه ورزشکاران حرفه ای و نیمه حرفه ای ..
و تازه بماند سرنوشت ها و خواسته های آن بخشی از زنان که تحت تأثیر برخی از تفکرات خواسته هایی دارند که نه زنان مجلس دهم که شعارش را می دادند ، عملی اش کردند و نه به نظر می رسد زنان مجلس یازدهم به آن شعارهای فمنیستی اعتنایی بکنند.
انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان ، مطالبات زنان، حقوق زنان، یازدهمین مجلس شورای اسلامی، نمایندگان زن مجلس یازدهم
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا