بی در و پیکر بودن فضای مجازی آرامش مردم را هدف قرار داده است/ لزوم جلوگیری از انتشار اخبار کذب درباره کرونا
1398/12/14 - 11:43
تاریخ و ساعت خبر:
38793
کد خبر:

بی در و پیکر بودن فضای مجازی آرامش مردم را هدف قرار داده است/ لزوم جلوگیری از انتشار اخبار کذب درباره کرونا

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی گفت: از آنجایی که فضای مجازی در کشور ما بسیار بی در و پیکر بوده و نظارت صحیحی روی آن صورت می‌گیرد تسلط شایعات درباره کرونا ویروس بسیار بیشتر از اخبار صحیح است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مجید ابهری، آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتشار اخبار جعلی درباره کرونا در دنیا و افزایش چشمگیر این اخبار در ایران اظهار داشت: این روزها به جای مقابله با این بیماری در کشور ما به سمت مقابله با انتشار اخبار جعلی پیش رفته اند و این به خاطر کثرت اخباری است که به دروغ در حوزه کرونا منتشر می شود.
وی در ادامه افزود: شایعه و اخبار دروغ بیشتر از ویروس کرونا خطرناک و آسیب زاست؛ با گسترش این بیماری در سرتاسر جهان آنگونه که انتظار می رفت اکثر کشورها به این ویروس مبتلا شده اند و تعداد مختلفی از فوت شدگان و مبتلایان از هر کشور اعلام می شود.
این آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی با اشاره به فعالیت گسترده شبکه های خبری خارج نشین در موضوع کرونا علیه ایران عنوان کرد: این روزها خبرهای جعلی و کذب درباره کرونا توسط دو گروه در جامعه منتشر می شود که گروه اول افرادی هستند که آگاهی چندانی نسبت به این بیماری نداشته و هر خبری را فارغ از راست یا دروغ بودن آن تکرار کرده و خود و دیگران را دچار اضطراب و استرس می کنند.
ابهری در خصوص فعالیت بنگاه‌های شایعه پراکن در جامعه نیز اظهار داشت: گروه هایی به صورت هدفمند به دنبال افزایش نارضایتی اجتماعی و ناکارآمد نشان دادن کشور در مقابله با ویروس کرونا هستند که در همین راستا اقدام به انتشار گسترده شایعات در فضای مجازی می کنند و در همین راستا مردم باید در مقابل این گروه ها بایستند و همچنین دروغ ها و شایعات را منتشر نکنند.
وی با تأکید بر لزوم حفظ آرامش از سوی مردم عنوان کرد: اعتماد به نفس و قدرت روحی و روانی بهترین واکسن در مقابل این بیماری و هر بیماری دیگری است و باید مردم ما به این باور برسند که نظام بهداشت و درمان ایران یکی از قدرتمندترین نظامهای درمانی در کشور بوده و مردم ما به چندروز کمبود اقلام در کشور توجهی نکنند.
آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی در ادامه افزود: عده ای که اکثرا مافیا بوده و با دشمن دستشان در یک کاسه است این روزها با احتکار خوراک خبری برای این رسانه های معاند ایجاد می‌کنند؛ این رسانه ها با انتشار این اخبار تلاش می کنند مردم را به احتکار بیشتر سوق بدهند این در حالی است که کشور های اروپایی هم با کرونا درگیر شده اند اما همچنان این رسانه ها خبری درباره آنها منتشر نمی کنند.
ابهری همچنین عنوان کرد: کبود اقلام بهداشتی و مشکلات ناشی از کرونا ویروس در همه کشورها به و جود آمده و در ایران این مشکلات به نسبت بسیار کمتر است؛ اما نکته قابل توجه این است که این کشورها توانسته اند از طیق مدیریت اخبار در فضای مجازی فضای التهاب را مدیریت کنند مثلا چین هر خبر شایعه درباره کرونا را از خروجی های شبکه های اجتماعی خود حذف می کرد و این به توصیه سازمان جهانی بهداشت صورت می گرفت.
وی با تأکید بر اینکه انتشار اخبار دروغ و جعلی پیرامون کرونا روحیه مردم را ضعیف تر می کند خاطرنشان کرد: برای بازگرداندن امنیت روانی و آرامش به جامعه توصیه می شود که نهادهای متولی با شبکه‌های شایعه پراکن با قدرت برخوردکنند؛ از آنجایی که فضای مجازی در کشور ما بسیار بی در و پیکر بوده و نظارت صحیحی روی آن صورت می‌گیرد تسلط شایعات درباره کرونا ویروس بسیار بیشتر از اخبار صحیح است.
آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی همچنین مطرح کرد: شبکه های اجتماعی هدایت افکار عمومی را به دست گرفته و مردم و نیازهای آنها را به هر طرف که می خواهند سوق می دهند در همین راستا لازم است فضای مجازی کنترل شود تا بتوان بیماری کرونا را در کشور کنترل کرد.
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فضای مجازی، کرونا، شایعات، اخبار کذب
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا