قرار معنوی در مبارزه با ویروس کرونا/ از تشکیل گروه «اعتکاف در خانه» تا پویش مردمی «چله سلامتی»
1398/12/28 - 09:11
تاریخ و ساعت خبر:
39004
کد خبر:
قرار معنوی/1

قرار معنوی در مبارزه با ویروس کرونا/ از تشکیل گروه «اعتکاف در خانه» تا پویش مردمی «چله سلامتی»

بخشی از مبارزه با بیماری فراگیر کرونا، در کنار تلاش های پزشکی، تقویت روحیه مردم است که با اقداماتی همچون استغاثه به درگاه خداوند متعال، قرائت ادعیه و اذکار امکان پذیر است، تمام این اقدامات را می توان «قرارهای معنوی» ای دانست که زنان انقلابی ایران اسلامی همچون همیشه، پرچمدار اجرای آن در سراسر کشور هستند. در این راستا قرارهای معنوی مختلفی در حال اجراست که می توان به یکی از آن ها تحت عنوان «چله سلامتی» در شبکه اجتماعی ایرانی، ایتا، اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، این جمله ی متداول این روزهاست که در پی آن کمپین «کرونا در کمین است، پس #در_خانه_بمانیم» راه افتاده است و راه حل های مختلفی برای در خانه ماندن پیشنهاد می شود که یکی آن ها، توجه به امور معنوی است.
هرچند که این امر همواره در بین زنان انقلابی جمهوری اسلامی وجود داشته اما در این شرایط که آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزوده شده است، توجه به معنویات نیز گسترش پیدا کرده و جلوه های فعالیت های مجاهدانه خواهران بسیجی نیز ظهور و بروز بیشتری یافته است.
سرآغاز این جریان ها ایام اعتکاف بود که با لغو این مراسم در سراسر کشور، کم کم شبکه های اجتماعی وارد عرصه شد و پویش های مختلفی به راه افتاد که از آن جمله می توان به پویشی که خواهران بسیجی تحت عنوان «اعتکاف در خانه» در شبکه اجتماعی ایتا به راه انداختند، اشاره کرد.
در این پویش، اعضا محتواهای معنوی مرتبط با ایام اعتکاف را اعم از تصویر ادعیه وارده، فایل صوتی مولودی میلاد حضرت امیرالمومنین(ع) و مداحی های مختلف ایام ام داود و نیز رحلت حضرت زینب(س) را منتشر کردند.
همچنین پست هایی در مورد ویژگی های این بانوی بزرگوار و بحث هایی در خصوص استفاده از فرصت این خانه نشینی برای بازنگری در اعمال و رفتار منتشر شد.
اما پس از گذشت ایام اعتکاف، این گروه نام خود را به «پویش مردمی چله سلامتی در خانه» تغییر داد و این قرار عاشقی 3 روزه را تبدیل به یک قرار معنوی 40 روزه کرد.
چله نشینی در آئین مقدس اسلام، بسیار مورد توجه است، در واقع چله‌نشیني، اصطلاحي عرفاني و معادل اربعین یا اربعینیه، به معناي خلوت‌نشیني به مدت چهل روز یا در چند دوره چهل روزه است که از نگاه عرفانی می توان به عدد چهل به عنوان زمینه ای برای خودسازی اهمیت داد که در طول این مدت استعدادهای انسان به فعلیت می رسد و ملکات اخلاقی وی کامل می شود و هدف این گروه را می توان از معرفی آن دریافت که نوشته شده: هدف ما کمک معنوی به کشور عزیزمان در جهت بالا بردن امید که از دستورات اصلی دین اسلام است و کنترل بهتر بیماری با بودن در خانه و انجام فرایض دینی امکان پذیر است.
این گروه همان ماهیت ابتدایی خود، یعنی بیان مباحث معنوی را ادامه داده است و هدایتگر اصلی مباحث گروه، مدیر آن است که بحث نظارت بر محتواهای منتشر شده در گروه را بر عهده دارد و از ورود بحث های انحرافی و شایعات در خصوص ویروس کرونا، جلوگیری می کند.
همچنین مدیر گروه، روزانه محتواهای معنوی خوبی را در گروه منتشر می کند، این محتواهایی هدفمند که حتی در مناجات آن نیز درس هایی نهفته است، به طور مثال در بخشی از آخرین مناجات منتشر شده توسط وی آمده است: «بار الها تو فرزندانم را بدون اینکه من قدرت و توانایی داشته باشم به من داده ای! پس آنها را در پناه خودت بدون قدرت و توان من حفظ بفرما که من قدرت محافظت از آنان را در تمامی لحظات ندارم. بار الها آنها را از هر بدی و شر و چشم زخم و ضرری حفظ بفرما، خداوندا آنها را از مریضی ها محافظت بفرما و اگر بیمارند شفا بده، خداوندا آزمایش و امتحان من را در آنها قرار مده که شانه هایم تحمل چنین باری را ندارد، بارالها آنها را در آزمایشات پنهانی و آشکار مأجور بفرما، خداوندا آنها را از بندگان صالح خودت و حافظان کتابت قرار بده و آنها را از نظر دین و عبادت و اخلاق و دانش سرآمد و بهترین مردم و از نظر زندگی خوشبخترین مردم و بهترین زندگی قرار بده.»
این مناجات سرشار از مفاهیم عرفانی است که محبت مادرانه را با توکل و توسل به قدرت لایزال الهی پیوند داده است.
گفتنی است که این گروه، تنها یک نمونه از هزاران گروهی است که خواهران بسیجی در شبکه های اجتماعی مختلف راه اندازی کرده اند و با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شده است.
این پیام را به خوبی نمایش می دهد که این خواهران انقلابی به واقع بسیجیانی هستند که خستگی را خسته کرده اند و هر زمان در هر مکانی احتیاج به کمک باشد، چه مادی و چه معنوی، جهادی وارد عمل می شوند تا باری روی زمین نماند.
انتهای پیام/.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قرارمعنوی، کرونا، اعتکاف، چله سلامتی، بسیج، ایتا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا