سفارش مواد غذایی در عصر کرونا؛ ۳ اقدامی که باید رعایت کرد
1399/01/01 - 19:48
تاریخ و ساعت خبر:
39080
کد خبر:

سفارش مواد غذایی در عصر کرونا؛ ۳ اقدامی که باید رعایت کرد

یکی از چالش‌های این روز‌های افراد، سفارش مواد غذایی در هنگامه‌ای است که ما برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا در خانه مانده ایم. اگر چه ممکن است با این کار زمینه را برای ورود ویروس به خانه خود مهیا کرده باشیم، اما با در پیش گرفتن راه کار‌هایی می‌توان با اطمینان خاطر از چنین سفارش‌هایی لذت ببریم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - شیوع گسترده کروناویروس در جهان، بسیاری از کشور‌ها را به اعمال محدودیت در تردد شهروندان مجبور کرده است تا بدین شکل بتوانند از انتشار هر چه بیشتر این بیماری همه گیر جلوگیری کنند. در چنین شرایطی بسیاری از مردم مجبورند برای مدت طولانی در خانه بمانند و برای تهیه مایحتاج خود به ویژه مواد غذایی، احتمالاً بیش از پیش به خرید‌های اینترنتی و تلفنی روی می‌آورند. اما این گونه خرید‌ها نیز نگرانی‌ها از احتمال ابتلا به کروناویروس را نمی‌کاهد چرا که خوردوها، رانندگان و یا ظرف بسته بندی ممکن است حامل این ویروس باشد.
حال در این شرایط که کمتر قادر به خروج از خانه هستیم، و احتمالاً هم نیاز به خرید مواد غذایی از بیرون داریم، چگونه می‌توانیم به این خرید‌های اینترنتی یا تلفنی اطمینان کنیم. وبسایت فناوری CNET طی گزارشی به این موضوع پرداخته است که چگونه می‌توانیم با اطمینان خاطر مواد غذایی خود را از بیرون از منزل سفارش دهیم.
در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال COVID-۱۹ از طریق بسته بندی‌های مواد غذایی یا خود مواد غذایی، مطابق با آخرین هشدار‌های سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد. با این حال اگرچه ویروس‌ها ممکن تا چند روز روی برخی سطوح زنده بمانند، اما مسئله بالقوه بزرگتر، انتقال کروناویروس جدید از فرد تحویل دهنده به مشتری یا بالعکس، از طریق سرفه، ذرات هوای تبخیر شده یا تماس مستقیم است.
در واکنش به این مسئله، بسیاری از شرکت‌های خدمات تحویل مواد غذایی در جهان به سمت ارسال‌های بدون تماس مستقیم با مشتری حرکت می‌کنند و یا مشتریان را ترغیب می‌کنند تا از دستورالعمل‌های پیروی کنند که احتمال انتشار ویروس را به حداقل برساند. در اوایل ماه مارس، سرویس تحویل غذای Postmates از ویژگی‌هایی به نام Drop-off استفاده کرده که به مشتریان این امکان را می‌داد که بدون روبرو شدن با راننده یا ارسال کننده، مواد غذایی خود را در کنار درب منزل خود یا هر جایی که مشتری تعیین می‌کرد، دریافت کند. شرکت خدمات تحویل مواد غذایی Instacart نیز گزینه‌ای به نام Leave in My Door Delivery را به نرم افزار سفارش خود اضافه کرده است تا مشتریان بتوانند از این گزینه برای عدم تماس مستقیم با تحویل دهنده سفارش، استفاده کنند.
گسترش کروناویروس در سراسر جهان و تاکید بر عدم خروج از منزل، بسیاری از شرکت‌های ارسال کننده مواد غذایی و رستوران‌ها در سراسر جهان را به این سمت کشانده تا اقداماتی مشابه را بکار گیرند تا اطمینان مشتریان خود را جلب کنند. با این همه، این موضوع تازه یک بخش از ماجرا است و مشتریان یا مصرف کنندگان نیز باید دستورالعمل‌هایی را بکار گیرند تا از ابتلا به کروناویروس در امان بمانند. این دستورالعمل‌ها شمال سه مرحله است که مشتریان باید به هنگام سفارش اینترنتی یا تلفنی مواد غذایی، به دقت به اجرا دربیاورند.
اول: سفارش خود را به طور مستقیم از تحویل دهنده دریافت نکنید
از آنجایی که بسیاری از مردم در شرایط شیوع کرونا، ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، به طور طبیعی برای تامین مایحتاج خود به راه‌هایی همچون خرید اینترنتی و یا تلفنی روی می‌آورند. اما باید بدانید که این امر هم ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دهد پس هر وقت قصد چنین کاری را داشتید حتما به این مسئله توجه کنید که سفارش خود را به طور مستقیم از تحویل دهنده دریافت نکنید. برای این کار شما می‌تواند در قسمت توضیحات سفارش خود به شرکت ارسال کننده تأکید کنید که سفارش شما را در پشت درب منزل یا هر جایی که مد نظر دارید بگذارد و سپس به شما اطلاع دهد که سفارشتان را تحویل بگیرید. در این حالت حتما هزینه سفارش خود را به صورت اینترنتی و از طریق نرم افزار‌های تلفن همراه، پرداخت کنید تا لزومی به رد و بدل کردن وجه نقد نباشد. در سفارشات تلفنی نیز کار کمی ساده‌تر است و شما به ارسال کننده می‌توانید همین موارد را گوشزد کنید. در این میان می‌توان از طریق تلفن زمان دقیق رسیدن سفارش را رصد کرد تا مشکلی در خصوص رها شدن سفارش پیش نیاید.
در ایالات متحده برخی شرکت ها، این امکان برای مشتریان فراهم کرده اند تا از نحوه بسته بندی سفارش‌های خود و میزان بهداشت رعایت شده در این فرآیند، از طریق وبسایت مطلع شوند. برای مثال شرکت DoorDash در حال توزیع ضد عفونی کننده دست و دستکش، در میان تمام رانندگان خود است. همچنین این شرکت در حال کار با رستوران‌ها برای به اشتراک گذاشتن برخی از بهترین روش‌ها برای چگونگی دست زدن به مواد غذایی، مانند بهره گرفتن از چوب‌های نی مانند است.
سخنگوی شرکت Grubhub نیز اعلام کرد که این شرکت تمام دستورالعمل‌های وزارت بهداشت آمریکا و اقدامات احتیاطی مناسب برای تعامل ایمن‌تر با مشتریان در اختیار رانندگان و رستوران‌های خود قرار داده است. ارسال مواد غذایی شرکت اوبر (Uber Eats) نیز اعلام کرد که تمام خوردو‌های خود را مرتب ضدعفونی خواهد کرد و در این اقدام «شهر‌های با مشتری بالا» را در اولویت قرار خواهد داد.
در ایران نیز بسیاری از شرکت‌هایی که خدمات ارسال مواد غذایی را بر عهده دارند به اقداماتی مشابه دست زده اند. بسیاری از خودرو‌های حمل و نقل به صورت روزانه ضدعفونی می‌شوند و اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده بهداشتی در میان رانندگان و ارسال کنندگان سفارشات توضیع می‌شود. همچنین در برخی از اپلیکیشن‌های این شرکت ها، گزینه‌هایی بهداشتی اضافه شده است تا مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به سفارش کالای خود بکنند.
سفارش مواد غذایی در عصر کرونا؛ سه اقدامی که باید رعایت کرد
همچنین نباید فراموش کرد که در هنگام خرید اینترنتی، از نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه اینترنتی اطمینان حاصل کنید و با کلیک روی آن و مشاهده‌ی مشخصات سایت و فروشگاه اینترنتی، از تاریخ اعتبار نماد و سایر خدمات ارائه‌دهنده‌ی فروشگاه مطلع شوید. سایت‌های دارای نماد را می‌توانید از طریق سایت Enamad.ir مشاهده کنید. در خرید‌های تلفنی نیز قبل از انجام سفارش خود حتما از فروشگاه یا رستوران مورد نظر بازدید کنید تا از میزان رعایت نکات بهداشتی در آن اطمینان خاطر پیدا کنید. همچنین سعی کنید برای خرید‌های تلفنی خود از یک فروشگاه یا یک رستوران مشخص استفاده کنید که به آن اطمینان دارید و از تغییر دائم فروشگاه‌ها و رستوران‌ها پرهیز کنید.
دوم: پس از تحویل گرفتن سفارش بلافاصله دستان خود را بشویید
در نخستین قدم پس از تحویل گرفتن سفارش خود، دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون مایع بشویید. به طور معمول رستوران‌ها و سایر شرکت‌های خدمات غذایی توسط مسئولان بهداشتی تمام کشور‌ها کنترل می‌شوند و این مراکزسال هاست که موظف به رعایت پروتکل‌هایی در کار خود هستند تا از انتشار بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، هپاتیت A؛ و سایر ویروس‌ها جلوگیری کنند.
«لانا ون»، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن و همچنین کمیسر سابق بهداشت بالتیمور به CNET گفت: «هیچ مدرکی مبنی بر انتقال COVID-۱۹ از طریق غذا وجود ندارد.» وی افزود: «با این وجود، ویروس می‌تواند روی سطوحی که افراد آن‌ها را لمس کرده اند، از جمله ظروف قرار بگیرد؛ بنابراین مردم باید دست‌های خود را بعد از لمس این وسایل و قبل از خوردن یا لمس صورت‌های خود بشویند».
خرید‌ها را به‌طور مستقیم وارد خانه نکنید؛ آن‌ها را بیرون از منزل بگذارید و بعد از خارج کردن از کیسه‌های پلاستیکی یا پاکت، آن‌ها را داخل سینی یا تشت بزرگ وارد منزل کنید. کیسه‌های پلاستیکی را نیز در زباله‌های خشک بیندازید. بهتر است این مرحله را با استفاده از دستکش انجام دهید یا پس از اتمام کار دست‌های خود را ۲۰ ثانیه با آب و صابون و به روش صحیح بشویید. محصولاتی که دارای بسته‌بندی هستند مانند ماست، شیر، کنسرو، روغن، چیپس، پفک و... را داخل سینک ظرفشویی با مایع ظرفشویی یا صابون به‌خوبی بشویید و پس از خشک کردن جابه‌جا کنید.
فرآورده‌های گوشتی را در کیسه‌های جداگانه یا ظرف درب‌دار در فریزر و جدا از سایر مواد بگذارید و پیش از مصرف با دمای بیشتر از ۷۰ درجه کامل بپزید تا مغز پخت شود. خانواده‌ی ویروس‌های کرونا نسبت به سرما و انجماد قوی هستند و حتی در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد باقی می‌مانند بنابراین گوشت را به‌هیچ‌عنوان به‌صورت خام یا نیم‌پز استفاده نکنید. همچنین آن را به‌صورت قطعه‌قطعه‌شده خریداری نکنید. هنگام پاک کردن و خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنید و دقت کنید که قطرات خون آن به بینی، چشم یا دهانتان وارد نشود. بعد از تمیز و خرد کردن گوشت دست خود را با آب و صابون بشویید و تمامی سطوح نظیر تخته‌ی گوشت، چاقو و سطح آشپزخانه را به‌خوبی ضدعفونی کنید.
از نظر چگونگی خارج کردن غذا‌های طبخ شده از ظروف بسته بندی، هیچ قاعده‌ای وجود ندارد، اما احتمالاً با اطمینان می‌توانید آن را به بشقاب یا ظرف مخصوص خودتان منتقل کنید. مانند سایر ویروس ها، کروناویروس نیز می‌تواند بر روی سطوح یا اشیاء زنده بماند، بنابراین ظرف‌هایی که سفارش شما در آن بسته بندی شده بود را در پلاستیک‌های زباله گذاشته و محکم ببندید. شما همچنین باید از روش‌های عادی ایمنی مواد غذایی مانند گرم کردن غذا‌های باقیمانده در طی دو ساعت، پیروی کنید. همچنین بهتر است ظروف یا لیوان‌ها را با سایر افراد شریک نشوید.
سوم: ارسال کنندگان سفارش را از یاد نبرید
به طور معمول ما تصور می‌کنیم که باید از روبرو شدن با رانندگان و تحویل دهندگان سفارشات احتراز کنیم، اما این موضوع به این معنا نیست که ممکن است از طریق این افراد به کروناویروس آلوده شویم بلکه ممکن است ما آن‌ها را آلوده کنیم. این گونه مشاغل به طور معمول امکان دورکاری ندارند و در شرایط شیوع این ویروس کار آن‌ها نیز احتمالاً بیشتر می‌شود. درآمد این افراد نیز معمولاً به میزان سفارش‌هایی بستگی دارد که در طول روز ارسال می‌کنند بنابراین ایمن‌ترین راه برای محافظت از آن‌ها پرداخت هزینه سفارش و ارسال به صورت آنلاین است.
تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب مشتریان علاقمند هستند تا هزینه سفارش خود به هنگام تحویل گرفتن سفارش پرداخت کنند، اما به نظر می‌رسد در شرایط شیوع ویروس کرونا بهتر است از پرداخت آنلاین با استفاده از گوشی‌های خود بهره بگیریم. اگر مجبور هستید با پول نقد هزینه سفارش خود را پرداخت کنید، حتماً دست‌های خود را بعد از لمس صورتحساب بشویید و اگر مجبور هستید برای دریافت سفارش، رسید را امضا کنید، از قلم خود استفاده کنید و پس از امضای رسید مجدداً دست‌ها را بشویید.
برترین ها
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کرونا ، ویروس کرونا ، پیشگیری از کرونا ، مواد غذایی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا