قرار معنوی در مبارزه با ویروس کرونا/ تقویت معنویت از جنس خواهران کنگاوری
1399/01/06 - 12:43
تاریخ و ساعت خبر:
39190
کد خبر:
قرار معنوی/3

قرار معنوی در مبارزه با ویروس کرونا/ تقویت معنویت از جنس خواهران کنگاوری

ایجاد گروه در شبکه‌های اجتماعی مختلف با مضامین متنوع، برگزاری ختم قرآن، ختم صلوات، زیارت آل یاسین، بیان احکام و مفاهیمی از سبک زندگی اسلامی، از جمله برنامه‌های اجرا شده تحت عنوان قرار معنوی خواهران در شهرستان کنگاور است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بشری یثربی، همه بانوان ایرانی در این ایام که بیشترین توصیه‌ها به ماندن در خانه صورت می‌گیرد، علاوه بر مدیریت خانواده، مسئولیت تقویت روحیه از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی را بر عهده دارند، این قرارهای معنوی با توجه به شرایط محیطی و تنوع سلیقه دایره بسیار گسترده‌ای دارد.
به عنوان نمونه می‌توان به شهرستان کنگاور اشاره کرد؛ کَنگاور از شهرستان‌های استان کرمانشاه ایران است و بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۷۶٬۲۱۶ نفر (۲۳٬۲۵۳ خانوار) جمعیت دارد با این وجود بسیج جامعه زنان این شهرستان با استفاده از ظرفیت‌های خواهران بسیجی به ویژه در بخش هیئت اندیشه ورز بسیج و نیز کارشناسان مذهبی و روانشناسان، فعالیت‌های بسیار متنوعی را در خصوص قرارهای معنوی انجام می‌دهد، که تنها به چند نمونه از آن ها اشاره می‌شود.
از ابداعات خواهران در این قرارهای معنوی عدم محدودیت به یک شبکه اجتماعی موبایلی است، زیرا یکی از مشکلاتی که اکثر قرارهای معنوی دارند، محدود شدن به یک شبکه اجتماعی اعم از داخلی یا خارجی است که باعث می شود مخاطب کمتری داشته باشند اما این آسیب در مورد کنگاوری ها صادق نیست و گروه های متنوعی در شبکه ‌های اجتماعی مختلف ایجاد شده است از جمله می‌توان به گروه علمدار در سروش و یاس فدک در تلگرام اشاره کرد، اما محوریت فعالیت‌های خواهران در شبکه اجتماعی موبایلی داخلی سروش، است.
برگزاری ختم قرآن دسته جمعی که به صورت مداوم ساعت 22 هر شب، در گروهی به نام «علمدار» برگزار می‌شود و مزیت این نوع ختم قرآن علاوه بر تعداد کم صفحاتی که بین اعضا تقسیم می شود و زمان کمی را برای تلاوت نیاز دارد، همدلی ای است که در سایه آن ایجاد می‌شود و همه اعضا علاوه بر حض معنوی قرائت قرآن، از اینکه در یک جمع معنوی حضور دارند لذت می‌برند.
در بخشی از معرفی گروه «قرارهای معنوی خواهران فاطمی» که یکی از گروه‌ های خواهران کنگاوری است آمده است: در پی شیوع ویروس کرونا، این گروه صرفا جهت تقویت روحیه معنوی، آشنایی بیشتر با قرآن، نهج البلاغه و احکام، همراه با مسابقات متنوع و جوایز ارزنده تشکیل شده است و فعالیت‌های گروه تنها در ساعاتی خاص صورت می‌گیرد که همه خواهران بتوانند در آن شرکت کنند.
از دیگر ابتکارات این گروه‌ها بارگذاری صلوات خاصه امام رضا «علیه السلام» در هر روز و راس ساعت ۸ است که با توجه به عدد هشت و اینکه امام علیه السلام هشتمین امام شیعیان است، ساعت هشت را برای اعضای گروه تداعی کننده زیارت ثامن الحجج «علیه السلام» است که در کتاب مفاتیح الجنان هم برای هر ساعت یک ذکر خاص معرفی شده است که اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، گروه می ‌تواند اهمیت توجه به ساعات و لحظات را برای اعضا به طور غیر مستقیم پررنگ کند.
قرارهای معنوی خاص دیگری مانند قرائت همزمان زیارت آل یاسین، خطبه متقین از نهج البلاغه و ارسال پیام‌هایی در خصوص سبک زندگی اسلامی و بیان احکام نیز برای تقویت روحیه معنوی خواهران صورت می‌گیرد.
این روزها که اعضای خانواده بیش از پیش کنار یکدیگر هستند و شاید بتوان گفت یک توفیق اجباری نصیب همه شده است تا در کنار هم بودن را در عصری که فردگرایی در حال رشد است، تجربه کنند، وظیفه مادران سخت تر شده است زیرا اختلاف سلیقه ها بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد، تفاوت‌هایی که بین نظرات افراد مختلف خانواده و جود دارد نیاز به مهارت‌های مدیریتی دارد تا تبدیل به بحران نشود و همه اعضای خانواده بتوانند از این لحظات لذت ببرند.
تفریحات محدود شده در چارچوب خانواده باید به گونه ای تعریف شود که هم تا حدی تنوع سلیقه همه افراد در آن لحاظ شود و هم کسالت بار نباشد، این مهارتی است که کارشناس روانشناسی بسیج جامعه زنان شهرستان کنگاور که دارای مدرک دکترای تخصی روانشناسی تربیتی است، در گروه علمدار بر عهده دارد.
وی این مفاهیم را در ظاهر بسیار ساده اما با تلفیقی از مضامین اسلامی در قالب مهارت‌های سبک زندگی اسلامی و تربیت اسلامی کودک در گروه به صورت پرسش و پاسخ به اعضا ارائه می‌دهد.
یکی از نکاتی که همه باید مدنظر قرار دهند استفاده از نیروهایی است که در طول این مدت در گروه ها با اهداف تعریف شده همراهی کردند و مشارکت فعالی داشتند که برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به این افراد بسیار موثر است، ابتکاری که خواهران کنگاوری در گروه «قرارهای معنوی خواهران فاطمی» به کار برده اند و قرار است که پس از پایان تعطیلات آزمونی به صورت مجازی از نهج البلاغه و احکامی که در گروه قرار داده می شود گرفته شود و به برگزیدگان جوایزی به رسم یادبود اهدا گردد.
این فعالیت‌ها، الگوهای خوبی است که پیشنهاد می‌شود خواهران در سراسر کشور از آن استفاده کنند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قرارمعنوی، کنگاور، بسیج، کرونا، ختم قرآن
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا