فرصت های طلایی گفت وگو را به تشدید اختلافات تبدیل نکنیم!
1399/01/10 - 08:48
تاریخ و ساعت خبر:
39323
کد خبر:
در ایام قرنطینه خانگی با مدیریت موضوع گفت وگو ؛

فرصت های طلایی گفت وگو را به تشدید اختلافات تبدیل نکنیم!

یکی از موضوعاتی که زوج ها باید در ایام قرنطینه خانگی که فرصت های گفت وگو بیش از گذشته مهیا است به آن توجه ویژه داشته باشند این است که با مدیریت موضوعات گفت وگو و استفاده از تکنیک های درست تعامل، فرصت طلایی هم صحبتی و همدلی را به تشدید یا تعمیق اختلافات تبدیل نکنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - روژان زندیه : این روزها که کرونا باعث شده است اعضای خانواده در یک توفیق اجباری! زمان بیشتری را در کنار هم بگذرانند به تناسب آن فرصت گفت وگوی بیشتری برای آنها ایجاد شده است. چیزی که با توجه به سبک زندگی و کم شدن تعاملات و گفت وگوها بین اعضای خانواده به خصوص زن وشوهر ها یک فرصت طلایی و استثنایی را به وجود آورده است.
تا دو ماه پیش یکی از مهم ترین دغدغه های کارشناسان و روانشناسان خانواده، کم شدن زمان گفت وگو بین زن و شوهر ها تا مرز 15 دقیقه بود و از مهم ترین چالش های بین والدین و فرزندان که باعث عمیق تر شدن شکاف بین نسلی بیان می شد، عدم وقت گذاری والدین برای همصحبتی و همراهی با فرزندان به ویژه نوجوانان و جوانانشان محسوب می شد.!
اما نیمه پر ایام کرونایی و قرنطینه خانگی، همین فرصتی است که خانواده ها برای گفت وگوی بیشتر می توانند برای هم صرف کنند و همین امر باعث می شود، بتوانند احساسات، مطالبات و علایق یکدیگر را بهتر بشناسند و زوایای پنهان وجودی یک دیگر را کشف کنند. مخصوصا زن و شوهرهایی که سال ها از ازدواج آنها می گذرد و دچار روزمرگی خطرناکی در روابط خود شده اند ، می توانند به بازآفرینی و احیای روابط خود بپردازند و در این بین اگر فرزندانی هم دارند، وقت بیشتری برای نشستن پای صحبت های آنها بگذراند.
اما نباید فراموش کرد که قرنطیه خانگی در حالی که همراه با بی برنامه گی باشد می تواند نیمه خالی لیوانی را پیش چشم ما مجسم کند که سراسر دردسر و آشوب است! اگر زوجین از قبل تکنیک های گفت وگو را نیاموخته باشند یا مدیریت درستی بر موضوعاتی که قصد دارند در مورد آن صحبت کنند، نداشته باشند یا از آن بدتر در یک فرصت کوتاه بخواهند تمام موضوعات، مشکلات، حرف های نگفته چندین ساله یا چندین ماهه خود را بیان کنند! قطعا طبل بد صدای جنگ زن و شوهری را به صدا در خواهند آورد!. چرا که قطعا بعد از چند دقیقه صحبت کردند کار به اختلاف و مجادله و دعوا کشیده می شود و تکرار این حادثه باعث سرد شدن روابط زن و شوهر و به تبع آن بالاگرفتن تحمل ناپذیر شدن حضورشان در خانه می شود!.
در مورد روابط بین فرزندان و والدین هم به همین صورت است اگر والدین متوجه نباشند که چه زمانی سر صحبت را با فرزندان خود باز کنند، در مورد چه چیزی صحبت کنند، کی شنوده باشند و کی گویند، چه زمانی پیشنهاد بدهند و چه زمانی دستوری را صادر کنند ، چگونه در برابر خواسته فرزندشان " نه " بگویند و در چه زمانی یا برای چه کاری، او را تشویق یا تنبیه کنند ! آنچه از آن به عنوان شکاف بین نسلی و عدم فهم نوجوان یا جوان یاد می شود، بیشتر و بیشتر خواهد شد.
با توجه به اینکه از مدت های قبل صحبت کارشناسان خانواده و روانشناسان حوزه خانواده بر این بود که خانواده های ایرانی تکنیک های گفت وگوی درست را به خوبی نیاموخته اند، پس این مسئله که « قرنطینه خانگی و فرصت بیشتر با هم بودن برای ایرانیان ؛ تیغی دو لبه را می ماند»، حرفی گزافه نیست و باید برای آن راه حلی پیدا کرد.
راه حل این مسئله آموزش است. آموزشی که اگر سالیان گذشته از سوی رسانه ملی کمتر مورد توجه بوده است این روزها با اقبالی که خانواده ها به برنامه های تلویزیونی دارند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. خلاء ساخت برنامه هایی از این دست برای زوج هایی که شاید سال ها از زندگی مشترکشان می گذرد و دچار نوعی روزمرگی در بیان احساسات و خواسته ها و فروخورده شدن حرف هایی شده اند که زدنش را بلد نیستند! از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای مثال یکی از خطرناک ترین رفتارهای زن و شوهر ها در خانواده های ایرانی که بیشتر هم از سوی زن بیان می شود! و نسبت به قدرت و عمق تخریب روابط عاطفی آن بی خبر هستند این است که دقایقی بعد از گفت وگو با رسیدن به موضوعی که یکی از طرفین با آن مخالفت است یا آن را رد می کند، خاطرات و اشتباهات تلخ گذشته را به رخ یکدیگر می کشند و با مقصر جلوه دادن شوهر، درست همان ابتدای گفت و گو آن را به یک دعوا تبدیل می کنند!
یا حرکتی که بیشتر از سوی مردان در هنگام گفت وگو سر می زند این است که در صحیتی زناشویی که باید منجر به حل شدن یک سوء تفاهم یا رسیدن به یک نقطه مشترک باشد با باز کردن پای خانواده همسر و بازگو کردن رفتارهای آن ها در سنوات گذشته حتی در روزهای اول آشنایی! گفت وگویی سازنده را به مخرب ترین بحث تبدیل می کنند .
بدون شک رفتارهای اکثر زوج های ایرانی در هنگام گفت وگو درست نقطه مقابل دستورالعمل های یک صحبت یا همفکری سازنده است! در حالیکه بحث و اختلاف نظر در هر زندگی مشترکی وجود دارد اما مدیریت بحث مهارتی است که همه زوج‌ها باید داشته باشند واگر می‌بینند گفتگوی شان خیلی پر تنش شده، درنگ کرده یا آن را به وقت دیگری موکول کنند.
هر گفتگویی را با این نیت آغاز کنند که دو نفری به راه حلی برسید نه این که فقط خشم و ناراحتی تان را ابراز کنند. در حین گفتگو به نگرانی‌های شریک زندگی شان گوش دهند و از او بپرسند برای کم شدن نگرانی‌هایش چه کاری می‌توانند بکنند؟ سعی نکنند حرف‌های طرف مقابل را با سخنان بی‌رحمانه یا آزاردهنده تلافی کنند.
شفاف و بدون گوشه کنایه و تهمت صحبت کنند. منت نگذارند یا به طرف مقابل احساس گناه ندهند. با این کار بحث به سمت یک دعوای بچگانه پیش می‌رود که نتیجه‌ای جز دلخوری و تندتر شدن آتش دعوا ندارد. زن و شوهرها در نظر داشته باشند که حتی اگر با حرف‌ها و منطق همسرشان هم عقیده نیستند، سعی کنند احساسش را درک کنند ‎ .‎مهم‌تر از همه، در مدت محدودی بحث کنند و سعی نداشته باشند همه مشکلات را در یک روز بررسی کنند.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قرنطینه خانگی، روزهای کرونایی، گفت وگو، زن و شوهر، تشدید اختلافات، همدلی، تعامل درست، تکنیک تعامل،
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا