«جهش تولید» و ظرفیت هایی که زنان باید آنرا فعال کنند/ آیا اقتصاد می تواند بدون زنان رشد کند؟
1399/01/11 - 09:39
تاریخ و ساعت خبر:
39352
کد خبر:

«جهش تولید» و ظرفیت هایی که زنان باید آنرا فعال کنند/ آیا اقتصاد می تواند بدون زنان رشد کند؟

تحقق شعار سال مستلزم رفع موانع تولید و استفاده از همه ظرفیت های ممکن و بالفعل کردن همه ظرفیت های بالقوه است. تحقق شعار سال بدون حضور زنان و جوانان به درستی امکانپذیر نیست و از این رو بایستی برنامه ای هم خود زنان و دختران و هم مسئولان در این امر طراحی و اجرا کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: زنان در عرصه تولید خصوصا در سال‌های اخیر توانسته‌اند رشد چشمگیری داشته باشند. آنچه امروز از بازار اقتصادی ایران و سایر کشورهای جهان دیده می شود این است که سهم زنان در اقتصاد خصوصا اقتصاد تولیدی و خدماتی در حال افزایش است. اما سهم زنانه اقتصاد یک ویژگی خاص دیگری هم دارد و آن ایده محور بودن و ایجاد کسب و کارهای جدید و نوظهور است. درواقع زنان در حوزه کارآفرینی و همچنین استارآپ‌ها فعالیت بهینه و جالب توجهی داشته اند. موضوعی که قطعا تاثیر چشمگیری در زمینه تولید و شعار امسال یعنی «جهش تولید» که توسط رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده است، قطعا می گذارد.
بنابر نگرش اقتصادی رهبر معظم انقلاب تنها تولید کافی نیست و بایستی جان دوباره ای به امر تولید داد و آن با هدف جهش تولید و یک خیز بلند برای رسیدن به هدفی بزرگتر باید همراه کرد.
در حوزه جهش تولید نیز ایده سازی و ایجاد شغل های جدید و اثرگذار بسیار مهم است. در بسیاری از کشورهای جهان به خوبی دیده می شود که شرکت هایی که ایده محور بودند توانسته اند با جهش تولید روبرو شوند. ایده هایی که روز آمد و تامین کننده نیازهای روز بشری است، توانسته است یک شرکت و یک کارگاه تولیدی را از یک تولید کننده عادی به یک تولید کننده برتر و غول صنعتی و خدماتی تبدیل کنند. بنابراین یکی از اصول جهش تولید ایده خلاقانه و تاثیرگذار در زندگی بشر است. درواقع دیده می شود که این ایده ها نه تنها باعث ایجاد رشد اقتصادی و جهش تولید شده است، بلکه زندگی بشر را نیز دستخوش تغییری جدی قرار داده است.
امروزه بسیار از افراد زندگی خود را به کمک اینترنت و خرید های اینترنتی و حضور در فضای مجازی سر و سامان می دهند. اثراتی که تولیدات جدید در زندگی بشر داشته بر هیچ کس پوشیده نیست. واقعیت این است که کالاها و اجناس تنها یکی از نیازهای بشر را تامین نمی کنند بلکه با خود فرهنگ مصرف و فرهنگ زندگی نیز به دنبال می آورند. به قول برخی از جامعه شناسان « بگو چه آشغالی و زباله ای داری تا بگویم چه کسی هستی؟» زنان در این عرصه می توانند هم حافظ فرهنگ یک کشور باشند و هم در تولید محصولات فرهنگی بازار اقتصادی را یاری دهند و هم در حوزه جهش تولید با سلیقه و فکر ایرانی اسلامی موثر باشند.
از سوی دیگر باید گفت که انگیزه زنان در این عرصه بسیار بالاست و این موضوع خود موتور محرکی برای جامعه عمل پوشاندن به شعار سال است. درواقع شعار سال فقط یک شعار نیست و بلکه یک هدف و یک فرهنگسازی برای رسیدن به جامعه ای متمدن است. بنابر آنچه گفته شد با توجه به اینکه کالاها با خود فرهنگ نیز به همراه دارند، جامعه ای می تواند تمدن و فرهنگ نوینی داشته باشد که بتواند از نظر اقتصادی بسیاری از نیازهای خود را خودش تامین کند. با این وجود زنان بایستی در عرصه تولید و جهش تولید فعالیتی چشمگیر داشته باشند.
واقعیت دیگر این است که بسیاری از کالاها مصرف زنانه دارند و از این رو هم با توجه به اینکه زنان بهتر می دانند که در این عرصه چه محصولاتی بایستی تولید شود، بنابراین بایستی خود در این عرصه بیشتر وارد شوند و بتوانند بازار زنانه را خود اداره کنند.
آنچه امروز در اقتصاد کشورهای مطرح در این حوزه دیده می شود، حضور تاثیرگذار زنان در این عرصه است. امروز برندها و کالاهای مختلفی تولید و عرضه می شود که یک زن موفق در صدر این شرکت ها حضور دارند و یا زنان در عرصه ایده پردازی و تولید آن بسیار کوشا هستند.
تحقق شعار سال مستلزم رفع موانع تولید و استفاده از همه ظرفیت های ممکن و بالفعل کردن همه ظرفیت های بالقوه است. تحقق شعار سال بدون حضور زنان و جوانان به درستی امکانپذیر نیست و از این رو بایستی برنامه ای هم خود زنان و دختران و هم مسئولان در این امر طراحی و اجرا کنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سال 99، جهش تولید، ظرفیت های زنان، زنان و اقتصاد، اقتصاد مقاومتی، رشد اقتصادی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا