پدیده ای به نام کودک کار مدرن/ کودکان ابزاری برای خودنمایی در فضای مجازی
1399/02/07 - 07:41
تاریخ و ساعت خبر:
39966
کد خبر:

پدیده ای به نام کودک کار مدرن/ کودکان ابزاری برای خودنمایی در فضای مجازی

کالایی سازی و ساخت هویتی بر اساس اشیاء و ارزشهای مادی افراد را به اشیاء وابسته یا تبدیل می کند. برخی اعتقاد دارند که آراد -پسربچه ورزشکارایرانی- به نوعی کودک کار آنهم از نوع لوکس و مدرن است. شبکه های اجتماعی رقابتی برای جلب توجه ایجاد کرده است. افراد حتی برای اینکه دنبال کننده و مخاطب بیشتری جذب کنند دست به هر کاری می زنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیر حمزه نژاد: ماجرای آراد کودکی که توانسته با تمرین های سخت پدر به بدنی ورزیده در حد سن و سال خود برسد، دیگر نقل محافل خبری و شبکه های اجتماعی است. این پسر بچه نه در ایران بلکه در دنیا به سبب همین فیزیک بدنی که به مانند بزرگسالان ورزیده است معروف شده و در برنامه های مختلف خارجی شرکت می کند. اخیرا وی در شبکه اجتماعی اینستاگرام حرکتی را انجام داد و مورد تشویق «لیونل مسی» فوتبالیست معروف آرژانتینی قرار گرفت. این پسربچه بسیار دوست داشت که «علی کریمی» فوتبالیست پیشکسوتی که حالا کفش هایش را آویزان کرده و به خاطر تکنیک فوق العاده اش به جادوگر فوتبال معروف شده بود نیز به مانند مسی تشویق شود که مورد استقبال این فوتبالیست قرار نگرفت. همین موضوع سبب واکنش یکی از خوانندگان مبتذل که در کشور همسایه اقامت دارد قرار گرفت. طرفداران این خوانند مبتذل هم به صفحه علی کریمی یورش برده و دست آخر وی به جای تشویق این پسربچه صفحه او را بلاک کرد.
این ماجرا نگاه ویژه ای به مسئله کودکان در شبکه های اجتماعی بوجود آورد. شی وارگی موضوعی است که در جامعه شناسی بسیار مطرح است. مفهوم شی وارگی reification توسط «گئورگ لوکاچ» مارکسیست مجارستانی ارائه شد . لوکاچ شی وارگی را تحت تاثیر ماکس وبر ، زیمل و مخصوصا مفهوم بت انگاری کالاهای مارکس بکار برد.
کالایی سازی و ساخت هویتی بر اساس اشیاء و ارزشهای مادی افراد را به اشیاء وابسته یا تبدیل می کند. چند سال پیش بود که برخی از بچه پولدارهای اینستاگرامی صفحه ای در اینستاگرام راه اندازی کردند و هویت خود را با ماشین های لوکس و ساعت های مارک دار و اجناس قیمتی دیگر نشان دادند. موضوعی که بسیاری به آن واکنش منفی نشان دادند و در کنار فخرفروشی های اجتماعی آنرا را حاصل جامعه رانتی و شی واره قلمداد کردند.

اینک پسرک داستان ما نیز با این روند کم کم در حال ورود به مرحله شی وارگی است. در این میان حتی برخی اعتقاد دارند که آراد به نوعی کودک کار آنهم از نوع لوکس و مدرن است. شبکه های اجتماعی رقابتی برای جلب توجه ایجاد کرده است. افراد حتی برای اینکه دنبال کننده و مخاطب بیشتری جذب کنند دست به هر کاری می زنند. در این حوزه هم دیده می شود که هر روز فرد برای اینکه دیده شود باید ابتکار عمل خاصی در حوزه کاری خود نشان دهد. این رقابت اغلب پوچ گاها افراد را به کارهای غیرعقلانی و دیوانه وار هدایت می کند.
در مورد خاص پسرک داستان ما برخی اعتقاد دارند که یک پسر با این سن و سال اگرچه نسبت به همسن و سالان خود بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اما تبدیل به موجودی برای خودعرضگی شده است. البته تنها وی در شبکه های اجتماعی به عنوان کودکی که جلب توجه می کند شناخته شده نیست. کودکان دیگر یا شخصیت شان به طنز گرفته می شود یا اینکه حرف های قلمبه سلمبه از زبانشان شنیده می شود که به نوعی نشان از یاددهی برای عرصه اینچنینی در فضای مجازی هستند.

شبکه های اجتماعی خصوصا شبکه تصویری اینستاگرام می تواند در امور مختلف آموزش و تفریحی بسیار راهگشا باشد. خصوصا در زمان شیوع کرونا این شبکه اجتماعی در امر اموزش بهداشتی و هشدارهای درمانی بسیار مثمر ثمر واقع شد اما به نوعی در دل خود با توجه به اینکه کمتر نخبگان واقعی مانند اساتید دانشگاه وارد آن شده و کمتر این افراد مورد توجه قرار می گیرند به شبکه ای برای جولان برخی انحرافات اجتماعی تبدیل شده است.
البته این شبکه اجتماعی با توجه به اینکه تبدیل به یک شبکه تبلیغاتی با پول های هنگفت شده است برای بسیاری ورود به آن معروف شدن به هر شیوه ای اغوا کننده است اما در این میان مخاطبان نیز بایستی با رشد فکری و سواد رسانه ای خود و ایجاد فرهنگ بالای مجازی جلوی بسیاری از مشکلات و انحرافات فرهنگی و اجتماعی را بگیرند. شبکه اینستاگرام مملو از افراد فرهیخته و کاردان و نخبه در هر رشته ای از آشپزی گرفته تا صنایع دستی و هنرهای مختلف است؛ به نظر می رسد که مخاطبان بخصوص جوانان بایستی با دید بازتر و نگاهی دیگر به این شبکه ها رجوع کرده و در کنار تفریح از آن تجربه های شیرین و کاربردی بیاموزند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اراد حسینی، ورزشکار، نابغه ورزش، کودک کار، کودکان اینستاگرامی، کودکان کار مدرن،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا