خلیج فارس، نگین آبی انگشتری ایران
1399/02/10 - 11:03
تاریخ و ساعت خبر:
39968
کد خبر:

خلیج فارس، نگین آبی انگشتری ایران

تاریخ ایران پر از حماسه هایی است که هر کدام ریشه در استقلال و آزادگی ایرانیان دارد. یکی از این روزهای پرشکوه تاریخ ایران، روز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و آب های نیلگون خلیج فارس است. در این روز که مقارن با 9 جمادی الثانی سال 1031 ه. ق بود 3 هزار سرباز ایرانی به فرماندهی امامقلی خان با ایثار جان 300 سرباز توانستند به تراژدی یک قرن اهتزاز پرچم دولت پرتغال بر فراز قلعه آلبوکرک برای همیشه خاتمه دهند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - دکتر رضا خدری - تاریخ ایران پر از حماسه هایی است که هر کدام ریشه در استقلال و آزادگی ایرانیان دارد. یکی از این روزهای پرشکوه تاریخ ایران، روز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و آب های نیلگون خلیج فارس است. در این روز که مقارن با 9 جمادی الثانی سال 1031 ه. ق بود 3 هزار سرباز ایرانی به فرماندهی امامقلی خان با ایثار جان 300 سرباز توانستند به تراژدی یک قرن اهتزاز پرچم دولت پرتغال بر فراز قلعه آلبوکرک برای همیشه خاتمه دهند.
از آن هنگام که تاریخ بشر مکتوب شد و جغرافی به گونه ای علمی در مقیاس با سطح و حد تحقیق و مطالعه در دوران باستان مورد بررسی قرار گرفت، نام خلیج فارس در زمره چهار دریای شناخته شده بود که به اعتقاد یونانیان کهن همگی از یک اقیانوس عظیم به وسعتی معادل همه آب های جهان سرچشمه می گرفتند و بسیار پیش از آن که داریوش هخامنشی امپراتور ایران در کتیبه های خود از دریای پارس سخن براند، حتی غیر ایرانیان هم این پهنه آبی را به نام پارس می شناختند.
خلیج فارس نامی است به جای مانده از کهن ترین منابع، زیرا که از سده های پیش از میلاد سر بر آورده است، و با پارس و فارس نام سرزمین ایران گره خورده است. قدمت خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه است که عده ای معتقدند: "خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا خاستگاه نوع بشر است."
موقعیت جغرافیایی و استراتژی خلیج فارس
خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است. وسعت آن دویست و چهل هزار کیلومتر است و پس از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می‌شود. خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است و جزایر مهم آن عبارتند از: خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، جزیره کیش، جزیره قشم، و لاوان که تمامی آنها به ایران تعلق دارد.
خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهای ایران کویت، عربستان و امارات متحده عربی است. به همین دلیل، منطقه‌ای مهم و استراژیک محسوب می‌شود. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها می‌توان بندر امام خمینی، بندرماهشهر، بندر هندیجان، بندر دیلم، بندر گناوه، بندرعباس، بندر شارجه، دوبی، ابوظبی را نام برد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز ملی خلیج فارس، 10 اردیبهشت،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا