• تاریخ انتشار:95/10/14 - 10:44
  • شماره مطلب:1395101440265
  • تعداد نظرات:0
یادداشت / فاطمه باباسالاری / کارشناس ارشد فلسفه اسلامی

نقش زنان در مقابله با تهاجم فرهنگی

امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و رسانه های دیداری و شنیداری و..استعمارگران که بیشترین این ابزارها را در اختیار دارند، خود و فرهنگ خود را حاکم جهان معرفی می کنند، از برنامه های مهم دشمن برای کشور ما هدف قرار دادن، زن مسلمان ایرانی به عنوان عامل اصلی در استحکام بنیان خانواده با طرح شعارهایی چون آزادی زنان ، برابری حقوق زنان با مردان است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و رسانه های دیداری و شنیداری و..استعمارگران که بیشترین این ابزارها را در اختیار دارند، خود و فرهنگ خود را حاکم جهان معرفی کرده و با طرح اصطلاحات زیبایی چون آزادی ، حقوق بشر ، حقوق زن ، دهکده جهانی ، دموکراسی و...بشریت را تا بدانجا مسخ کرده اند که حتی در حوزه ی تفکر نیز به هر آنچه سران استکباری عالم بخواهند فکر می کنند . با این حال احساس می کنند آزادند. طبق آمار 75درصد از اخبار، فیلم ها ، برنامه ها و گزارش های سایر کشورها توسط رسانه های غربی تولید می شود. جالب اینکه میزان برنامه های ارسالی از طرف این رسانه ها به سوی کشورهای آسیایی ، آفریقایی و آمریکای لاتین صدبرابر بیش از مقداری است که از سوی این کشورها به غرب ارسال می شود

( صادقیان، 1389 : 10)  .از برنامه های مهم دشمن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، هدف گرفتن زن مسلمان ایرانی به عنوان عامل اصلی در استحکام بنیان خانواده با طرح شعارهایی چون آزادی زنان ، برابری حقوق زنان با مردان و.. است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم .

گفتاری درباره ی ناتوی فرهنگی

اصطلاح ناتوی فرهنگی به لشکر کشی غرب در جبهه ی فرهنگی_اجتماعی تحت عنوان جنگ سرد فرهنگی گفته می شود. جنگ سرد در واقع نزاع دو ایدئولوژی مدرن (لیبرالیسم و کمونیسم ) بر سر مالکیت عالم بود. از آن جایی که سلطه گری اساس مدرنیته است و تمامی ایدئولوژی های مدرن به دنبال جهانی سازی خود هستند، یک ایدئولوژی مدرن اساسا قادر به تحمل دیگری نیست. در دوره ی جنگ سرد ، هر یک از دو ایدئولوژی لیبرالیستی و کمونیستی می کوشیدند تا با حذف دیگری ، سلطه ی خود را بر عالم انحصاری کنند. در این دوران علاوه بر مسابقات تسلیحاتی و سیاسی تشکیلات عظیمی به رهبری CIAجهت مقابله لیبرال دموکراسی با کمونیسم شکل گرفت که در قالب چاپ کتاب و نمایش فیلم برای نشان دادن ایالات متحده ی آمریکا به عنوان جامعه ای آزاد و دمکرات بود . جالب اینکه اندیشمندانی که در دوران جنگ سرد ، روشنفکران مخالف کمونیسم را در سراسر جهان تغذیه ی فکری می کردند، اکثر یهودی بودند( همان ، 32) .

پایان جنگ سرد ؛ بازگشت غرب به جنگ تاریخی خود با اسلام

پس از جنگ سرد ، کارشناسان سرویس های اطلاعاتی غرب ، تمامی تجهیزات جنگ فرهنگی را به جبهه ی مبارزه با اسلام منتقل کرده و به آرایش نیروهای خود در این جبهه پرداختند. جنگ ایدئولوژی لیبرالیستی با اسلام جنگ بین دو ایدئولوژی نیست؛ بلکه نبرد تمامیت غرب با اسلام است . نزاع غرب با اسلام مبنای فلسفی دارد ؛ زیرا اسلام منافی مدرنیته است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب الهی که از رستاخیز فطرت عالم بشری شکل گرفت، فراتر از انقلاب های مدرن با خود پیام « حاکمیت الله» را به همراه داشت و این به معنای اغلام جنگ با اساس عالم مدرن بود. بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان خیمه ی فرماندهی جبهه ی اسلام ، در کانون حملات غرب قرار گیرد. با پایان جنگ تحمیلی و پس از رحلت حضرت امام ، غرب که از راهکارهای براندازی آشکار ناامید شده بود، با بسیج تمام نیروهای مخالف نظام، جبهه ی فرهنگی نبرد با انقلاب اسلامی را گسترش داد(همان ، 36) .

ساخت هزاران فیلم غیر اخلاقی و تکثیر آن به وسیله ی میلیون ها سی دی ، پخش و توزیع آن در جوامع اسلامی، راه اندازی ده ها هزار سایت اینترنتی غیر اخلاقی، اجرای برنامه ی 24 ساعته به وسیله ی چندین هزار شبکه ماهواره و... همه از مواردی است که اعضای ناتوی فرهنگی به شدت دین ، ایمان و اعتقاد مسلمانان را نشانه گرفته و از برنامه هایی است که برای نابودی جوامع اسلامی به خصوص جوانان مسلمان تدارک دیده است.

جهان غرب اکنون همان کاری که در اعصار گذشته در آندلوس انجام دادند، امروز به شکل بسیار پیچیده تر و عمیق تر و حساب شده تری در دست اقدام و اجرا دارند.

در کنار این موارد ترویج فمنیسم و زن سالاری نیز برای از بین بردن حیاء ، عفت و وقار زنان جوامع اسلامی حجم آتش ناتوی فرهنگی را بسیار شدیدتر کرده است، آنچه تلاش می شود در متون فمنیستی ( اعم از چاپی، صوتی، تصویری و دیجیتالی) به مخاطب منتقل گردد، با مفاهیمی چون «آزادی زنان» و« برابری زنان با مردان» بیان می گردد.(منصورنژاد، 1381 : 254)

گامی فراتر از این مفاهیم کم و بیش انتزاعی و قابل تاویل، تحلیل ها و خواسته ای شفاف ترچون افزایش مشارکت زنان و زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، پدرسالارانه خواندن نمادهای دیرپایی چون خانواده تبلیغ برای آزادی زنان، روابط جنسی آزاد، پایان دادن به بارداری، ارتقای شغلی کاملا برابر با مردان و.... مطرح می شود.(هاجری، 1380 : 76)

آنچه به عنوان نوعی هراس و واهمه ازهژمونیک شدن فمنیسم غربی مطرح می شود امکان دارد زنان مسلمان با مفاهیم و تعاریفی که از فمنیست های غرب برگرفته اند، ارزش و هنجارهایشان را درونی کنند که براساس تجارب زنان غربی راه حل هایی را برای رفع مشکلات خود برگزینند و این امرنیز کم و بیش به معنای از هم پاشیدن بسیاری از نهادها و رویدادها و روابط سنتی و اصیل چون خانواده، از بین رفتن ارزش مادری، عادی شده سقط جنین، عدم همسرداری و .....

پس نفوذ و سلطه فمنیسم غربی به وسیله ناتوی فرهنگی به معنای از میان رفتن یا تضعیف بنیان های اصیل و ارزش های آن خواهد بود.(لقمانی،114،1388)

از نظر اسلام ،  زن و مرد به دلیل اینکه یکی زن است و دیگری مرد، در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند؛ زیرا خلقت و طبیعت آن ها را یکنواخت نخواسته است. و همین جهت ایجاب می کند که از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف و مجازات ها وضع متشابهی نداشته باشند. در دنیای غرب اکنون سعی می شود میان زن  مرد از نظر قوانین و مقررات ، حقوق و وظایف وضع واحد و مشابهی به وجود آورند و تفاوت های غریزی و طبیعی آن ها را نادیده بگیرند.  تفاوتی که میان نظر اسلام و سیستم های غربی وجود دارد در اینجاست. آنچه اکنون در کشور ما میان طرفداران حقوق اسلامی از یک طرف و طرفداران پیروی از سیستم های غربی از طرف دیگر مطرح می شود ، مسأله ی وحدت و تشابه حقوق زن و مرد است ، نه تساوی حقوق حقوق آن ها . کلمه ی « تساوی حقوق» یک مارک تقلبی است که مقلدان غرب بر روی این ره آورد غربی چسبانده اند(شهید مطهری ، 1389 : 123) .

نقش زن در اسلام به عنوان مدیر فرهنگی خانواده

دین اسلام به نقش زن در مدیریت فرهنگی خانواده اهمیت به سزایی داده است. علت اینکه اسلام اینقدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت می دهد، همین است که زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داده به بچه های خود رسید، آنها را شیر داد، آنها را در آغوش خود بزرگ کرد، برای آنها آذوقه های فرهنگی – قصص، احکام، حکایت های قرآنی، ماجراهای آموزنده – فراهم کرد و در هر فرصتی به فرزندان خود مثل غذای جسمانی چشانید، نسل ها در آن جامعه بالنده و رشید خواهند شد.

این هنر زن است و منافاتی  با درس خواندن ، تدریس ، کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.

در صدر اسلام، زن در میدان جنگ، علاوه بر بستن زخم مجروحان که این کار بیشتر به عهده زنان بود – حتی گاهی با نقاب، در میدان جنگ و رزم های دشوار آن روز، شمشیر هم می زد. در عین حال در خانه فرزندان خود راهم در آغوش می گرفت، تربیت اسلامی هم می کرد ، حجاب خود را هم حفظ می کرد.

بعضی افراط می کنند بعضی تفریط می کنند. بعضی می گویند چون فعالیت اجتماعی اجازه نمی دهد به خانه و شوهر و فرزند برسیم پس فعالیت اجتماعی نباید بکنیم. بعضی می گویند چون خانه و شوهر و فرزند اجازه نمی دهد فعالیت اجتماعی بکنیم پس شوهر و فرزند را باید رها کنیم. هردو غلط است. نه این را به خاطر آن، نه ان را به خاطر این، نباید از دست داد.(سیدعلی خامنه ای،86:1382)

با بررسی در خصوص نقش زنان در جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی ایران حضور پررنگ این قشر را به خوبی مشاهده می کنید.

»ازاویل انقلاب، زنان یکی از برجسته ترین نقش ها را دراین انقلاب ایفا کردند، هم در خود حادثه بزرگ انقلاب ، هم در حادثه بسیاربزرگ 8سال دفاع مقدس نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین تر و دردناک ترو تحمل طل تر نبود یقینا کمتر نبود.

مادری که جوان خودش را، عزیز خودش را، دسته گل خودش را بعد 5 سال، 20 سالکمتر یا بیشتر – پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف میدان جنگ می فرستد که معلوم نیست که حتی جسد او برخواهد گشت یا نه.

این کجا، رفتن خود این جوان کجا؟ که خوب، این جوان، با شور و هیجان جوانی همراه با ایمان و روحیه انقلابی گری، حرکت می کند و می رود و کار این مادر از کار آن جوان اگر بزرگتر نباشد، کوچکتر نیست.

بعد هم که جسد او را برمی گردانند، افتخار می کند که بچه من شهید شده.

اینها چیزی کمی است؟

این حرکت زمانه، حرکت زینب گونه در انقلاب ما بود.«(سید علی خامنه ای،1392: 113)

نقش زنان در جامعه با حجاب اسلامی

آنچه به نظر می رسد در نقش زنان در جامعه اسلامی مؤثر است و حضور آنان را مفید و پرثمر می کند ، حضور آنان با حجاب اسلامی است که این عامل باعث نقش برآب شدن نقشه ی دشمنان خواهد شد. حضور زنان با رعایت حجاب و اصول عفاف و تنظیم روابط با مردان در یک جامعه می تواند ضامن سلامت آن جامعه باشد.

بی گمان " تعدیل و تنظیم روابط " پیامدهایی چون حضور پرنشاط، سالم،  شاداب و تاثیرگذار برای مردان و زنان در عرصه های مختلف خانواده و جامعه خواهد داشت و بن بستی از فساد و تباهی در هیچ یک از میدان های فعالیت ایجاد نخواهد کرد. همانگونه که زهرای اطهر از یک سو خود را از برابر دیدگان نامحرم می پوشاند و یا از لطافت و جاذبه ی  وجودی زنان سخن می گفت ؛ اما از سوی دیگر با پاک سیرتان و دین باورانی چون سلمان، عمار و مقداد به گفتگو می پرداخت و آنان چنان انس و الفتی با محیط سالم و ملکوتی زندگانی فاطمه احساس می کردند که در پاره ای زمان ها به کمک دخت رسول خدا در کارهای منزل می شتافتند.

ثمره ی  عفاف در زندگی انسان

ثمره ی  عفاف یعنی طهارت فکر و  فعل فرامرزی فروزان برای ایجاد انگیزه در راه دستیابی به پارسایی درونی است که این برکات در امور مادی و معنوی، دنیوی ، اخروی ، ظاهری و باطنی نسلمان تاثیرگذار است :

الف) کفایت و بسنده کردن به امور حلال ؛

ب) خویشتن داری هنگام رو به رو شدن با گناه ؛

ج) مراقبت و مواظبت از کارها در تمامی حالات ؛

د) صبر و شکیبایی بر فشار شهوات و مرتکب نشدن گناه ؛

ه) یاری دین و دین باوران در راه خدا ؛

و) رسیدن به مرحله یقین و رضایت به روزی خدا ؛

ز) راحت شدن از گرفتاری ها و مصون ماندن از آبروریزی در مسیر گناه ؛

ح) تسلیم شدن نسبت به اوامر خدا ، رسول او و امامان .( لقمانی، 1389: 50) .

دارا بودن صفت کمالی غفاف برای زن مؤمن یکی از وظایف دینی و انسانی به شمار می رود که زنان مسلمان جهت حفظ تقوا و کسب رضایت خدا و رسول خدا(ص) و ابراز بندگی خدا از طرفی و جهت حفظ امنیت اخلاقی اجتماع باید ملتزم به آن باشند( نیلی پور، 1380: 249).

برابری زن ها با مردان از لحاظ گوهر هستی

تمام زن ها از لحاظ گوهر هستی و اصل مبدأ، همتای مردان بوده و خلقت هیچ زنی جدای از خلقت مرد نیست ؛ البته مسأله ی طینت حکم جدایی دارد که طینت اولیای الهی از غیر آن ها ممتاز بوده و آن بحث اختصاصی به زن یا مرد ندارد. در این همتایی بین نخستین انسان و انسان های بعدی فرقی نیست ؛ چنانکه در این جهت امتیازی بین اولیا و دیگران نیست. تمام زن ها از لحاظ حقیقت از سنخ گوهر مردان هستند . نظیر آنچه که درباره ی رسول اکرم (ص) تغبیر شده است که :

« لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم » ؛ خداوند منت نهاد بر مؤمنین آنگاه که در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیخت ( آل عمران /164)  و نیز « لقد جاء کم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم » ؛ پیامبری از خودتان به سوی شما آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید (توبه / 128).

لازم به یاداوری است که تفاوت فراوانی بین وجود نورانی پیامبر اکرم (ٌص) و دیگران وجود دارد ولی آن ها دلیل نمی شود که وجود مبارک ایشان نوعی جدای  از نوع متعارف انسان باشد ؛ چنانکه وجود نورای حضرت فاطمه ی زهرا (ع) امتیازهای فراوانی است که در غیر انبیا و ائمه یافت نمی شود و این تمایزهای معنوی مانع وحدت نوعی آن حضرت با زنان و مردان دیگر نخواهد بود( جوادی آملی ، 1377 : 50).

زن و مرد در انسانیت برابرند ؛ ولی دو گونه انسان اند با خصلت ها و روانشناسی متفاوت. این اختلاف از عوامل جغرافیایی ، تاریخی و یا اجتماعی ناشی نمی شود ؛ بلکه طرح آن در متن آفرینش ریخته شده و طبیعت از این دوگانگی ها هدف داشته است. به دلیل تساوی زن و مرد در دین مبین اسلام ، زنان جامعه اسلامی ایران که تقریبا نیمی از جمعیت کشوررا شامل می شوند، می توانند با حفظ حجاب و عفت  و با بالا بردن بینش و بصیرت خود در مقابل هجوم گسترده جهان غرب ایستاده و نقش به سزایی را درمقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان ایفا کرده و در حفظ کیان خانواده ایرانی مانند گذشته بی نهایت سعی و کوشش کنند.

منابع و مآخذ :

_ قرآن کریم ؛

_تقی پور،حسین،راهکارهای قرآن در تقابل باناتوی فرهنگی

،1388،نشر آثار امین

_ جوادی آملی ، زن در آینه ی جلال و جمال ، 1377 ، قم ، مرکز نشر اسراء

_خامنه ای،سید علی،زن ریحانه آفرینش،1382،انتشارات نوای قلم

_خامنه ای،سیدعلی،خانواده،.1392،انتشارات صهبا

_ صادقیان ، رسول ، مهدویت و دشمنان ،1389  اصفهان ، نشر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج)  ؛

_ مطهری، مرتضی ، نظام حقوق زن در اسلام، 1389، تهران ، انتشارات صدرا ؛

_ منصور نژاد، محمد ، مسأله ی زن، اسلام و فمینیسم ، 1381، تهران، برگ زیتون ؛

_ نیلی پور، مهدی ، فرهنگ فاطمیه ، 1380 ، اصفهان ، انتشارات مرکز فرهنگی شهید مدرس .

انتهای پیام/ غ

انتشار دیدگاه به معنای تایید آن نیست . نظرات توهین آمیز منتشر نمی شود .
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.