• تاریخ انتشار:96/10/15 - 17:19
  • شماره مطلب:1396101549835
  • تعداد نظرات:0

نکاتی که والدین باید درباره استفاده از موبایل در کودکان بدانند!

قبل از آن‌که در مورد فعالیت‌های بچه‌ها نگران شویم، باید نوع استفاده خودمان از موبایل و تبلت را بررسی کنیم و ببینیم که آیا ما در جایگاه والدین توانسته‌ایم که عادت‌های رفتاری سالمی را در رابطه با استفاده از تکنولوژی مدل‌سازی کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، تبلت‌ها و موبایل‌ها مثل تلویزیون همواره در دسترس کودکان زیر ۷ سال قرار دارند و البته نگرانی‌های زیادی را برای والدین به‌وجود آورده‌اند. آیا می‌توان گفت که در صورت کاربرد صحیح، استفاده از این وسایل برای کودکان مانعی ندارد؟ متاسفانه، بعضی از پدرها و مادرها از تبلت‌ها و موبایل‌ها برای ساکت کردن کودکان استفاده می‌کنند، بدون این‌که از پیامدهای تصمیم‌شان آگاه باشند.

اجازه بدهیم یا نه

دکتر نیکولا یوئیل (متخصص روان‌شناسی رشد کودکان و حوزه تکنولوژی و کودکان) می‌گوید: «قبل از آن‌که در مورد فعالیت‌های بچه‌ها نگران شویم، باید نوع استفاده خودمان از موبایل و تبلت را بررسی کنیم و ببینیم که آیا ما در جایگاه والدین توانسته‌ایم که عادت‌های رفتاری سالمی را در رابطه با استفاده از تکنولوژی مدل‌سازی کنیم؟ علی‌رغم همه نگرانی‌ها در مورد تلویزیون، هیچ مدرک علمی معتبری نشان نمی‌دهد که تماشای تلویزیون مانع از رشد و تکامل مغز می‌شود. وقتی که درباره موضوع کودکان و تکنولوژی صحبت می‌کنیم،‌ مساله بیشتر به شیوه استفاده کودکان از تکنولوژی ربط دارد، نه به مسائل دیگری مانند اجازه دادن یا اجازه ندادن والدین به کودکان برای استفاده از وسایلی مانند تبلت و موبایل. پس اگر شما از تکنولوژی به‌عنوان ابزاری برای تقویت مهارت‌های تعاملی و ارتباطی در کودک استفاده کنید، قضیه کاملا متفاوت می‌شود».

تکامل در مقابل آشفتگی

بعضی از والدین، نگرانی‌های برحقی درباره نحوه استفاده از تبلت و موبایل توسط فرزندان‌شان دارند و نسبت به شیوه تاثیرگذاری این ابزارها بر مغز آنان مشکوک هستند. بعضی از والدین هم به بچه‌هایشان اجازه می‌دهند که از هر برنامه‌ای استفاده کنند، بدون این‌که از نحوه اثرگذاری تکنولوژی بر تکامل مغزی کودک آگاه باشند. دکتر رابین برمن (متخصص روان‌پزشک کودکان) می‌گوید: «بسیاری از ما فکر می‌کنیم که این تکنولوژی‌ها بی‌ضرر هستند و می‌ترسیم که بدون استفاده از آن‌ها، فرزندان‌مان از جهان الکترونیک عقب بمانند. با این‌حال، شکل‌گیری و رشد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی در کودکان فقط از طریق تعامل با انسان‌های دیگر امکان‌پذیر می‌شود».

این متخصص می‌گوید: «وقتی که ما می‌خواهیم احساسات فرزندمان با استفاده از وسایل الکترونیکی خاموش شود، به‌جای این‌که نحوه شناسایی و مواجهه با عواطف بشری را به آن‌ها یاد بدهیم، درنتیجه این الگو را برای ادامه زندگی و دوران بزرگسالی به او تجویز می‌کنیم. نکته بنیادین این است که وسایل الکترونیکی هرگز نمی‌توانند جایگزینی برای تعاملات انسانی باشند. افراد به‌جای سرکوب کردن عواطف خودشان از طریق کار زیاد، مصرف مواد مخدر، ‌زیاده‌روی در استفاده از ابزارهای الکترونیکی و...، باید با درون خودشان روبه‌رو شوند».

ایجاد محدودیت‌

دکتر یوئیل با این بحث موافق است که کودکان بالاخره در مدرسه یا نهایتا در محل کار از تکنولوژی استفاده خواهند کرد، و به همین دلیل نباید آنان را کاملا از وسایل الکترونیکی دور نگه داشت. با این‌حال، کارهایی مانند محدود کردن دسترسی کودکان به تکنولوژی و مدل‌سازی رفتارهای مسئولانه در رابطه با استفاده از وسایل الکترونیکی، به کودکان یاد می‌دهد که براساس همین اصول از تکنولوژی استفاده کنند. به‌علاوه، آنان از همین طریق می‌آموزند که اگرچه تکنولوژی جایگاه خاصی در جهان امروز دارد، اما نباید جایگزین همه امور زندگی شود. اگر ما بتوانیم خود-تنظیمی و استفاده بهینه از زمان را به کودکان بیاموزیم، بسیار بهتر از ایجاد محدودیت‌های اساسی در زندگی آنان است.

سلامتیسم

انتهای پیام/م

انتشار دیدگاه به معنای تایید آن نیست . نظرات توهین آمیز منتشر نمی شود .
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.