پاسخ وزارت بهداشت به گلایه ۱۰هزار کارشناس تغذیه
1399/02/13 - 10:07
تاریخ و ساعت خبر:
50066
کد خبر:

پاسخ وزارت بهداشت به گلایه ۱۰هزار کارشناس تغذیه

چند روزی است که طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۴، صدای کارشناسان تغذیه را بلند کرده است، طرحی که بر اساس اظهارات مسؤولان وزارت بهداشت تا کنون مصوب نشده و درحال بررسی‌های کارشناسی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - محمد رضازاده: چند روزی است که طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۴، که توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تدوین شده، صدای کارشناسان تغذیه را بلند کرده است. طرحی که انتشار آن در فضای مجازی با واکنش‌های مختلف کارشناسان تغذیه مواجه شد و انتقادهای زیادی را در پی داشت و این کارشناسان با ثبت سوژه‌ای با عنوان « نقد بر سند آمایش سرزمین رشته علوم تغذیه» در سامانه فارس من خواستار پیگیری این موضوع شدند.
در این طرح پیشنهاد شده که ظرفیت پذیرش در رشته‌های مقاطع علوم تغذیه به تدریج کاهش و در مقابل ظرفیت پذیرش در رشته‌های کارشناسی ارشد تغذیه بالینی افزایش یابد و دوره یا رشته مقطع آموزشی مدون جهت تربیت پزشک متخصص تغذیه تاسیس شود. (دانلود )
*انتقادهای جدی به طرح آمایش سرزمینی
کارشناسان تغذیه معتقدند، بر اساس این طرح تمام فارغ‌التحصیلان تغذیه باید دستیار پزشک شوند، به اعتقاد آنها، تصمیم‌گیری برای این رشته نباید توسط چند پزشک انجام شود و لازم است از نظرات کارشناسان مربوطه استفاده شود، به گفته برخی از این دانشجویان بر اساس این طرح، فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه صلاحیت کارشناسی تغذیه و رژیم‌درمانی را ندارند و تنها متخصصین MD-PhD که ابتدا پزشک بودند و بعد از ورود به رشته تغذیه مدرک دکترای تغذیه گرفته‌اند، باید این خدمات را ارائه دهند. بر اساس این طرح تا سال 1404، 700 فارغ التحصیلMD-PhD باید در بخش‌های مختلف بیمارستانی و بالین و نیز آموزش مسؤولیت کار را بر عهده بگیرند. در حالی که این افراد حکم مهمانی را دارند که وارد رشته ما شده‌اند و الان می‌خواهند که کارشناسان تغذیه را از خانه بیرون کرده و از حق خود محروم کنند.
*تدوین کنندگان طرح آشنایی با «تغذیه» ندارند
برای بررسی ابعاد بیشتر این موضوع با سیدضیاءالدین مظهری یکی از اساتید پیشکسوت این حوزه گفت‌وگو کردیم. وی مدتی ریاست انجمن تغذیه ایران را بر عهده داشته و در حال حاضر نائب رئیس انجمن پیشگیری از چاقی ایران است، این استاد دانشگاه درباره این طرح توضیح داد: از دید من، افراد تدوین کننده این سند آشنایی با رشته تغذیه ندارند، در تمام دنیا هدف ایجاد رشته تغذیه بر مبنای استفاده از تاثیر تغذیه در بزنگاه‌های زندگی در پیشگیری از بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های غیرواگیر بوده است. باید توجه داشته باشیم که پیشگیری ارزان‌تر از درمان است، در زمان‌های گذشته اپیدمی‌های محلی باعث مرگ افراد زیادی می‌شد که با راه افتادن شبکه‌های بهداشت و حوزه بهداشت بیماری‌های عفونی خطر و گسترش سابق را ندارند که این موضوع اهمیت پیشگیری را نشان می‌دهد.
*کارشناسان تغذیه پیاده‌نظام‌های حوزه پیشگیری
مظهری در رابطه با اهمیت علم تغذیه گفت: امروزه بیماری‌های غیرواگیر جایگزین بیماری‌های واگیر شده است که این موضوع به دلیل تغییر سبک تغذیه‌ای و استفاده از غذاهای صنعتی است که همین موضوع باعث شیوع سرطان‌ها و بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری قلبی شده است، اگرهمین افراد به توصیه‌های کارشناسان تغذیه توجه داشتند شیوع این بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کرد. پیاده نظام جنگنده‌ای که بتواند اطلاعات را با حداقل هزینه به توده جامعه انتقال دهد کارشناسان ارشد و دکتری تغذیه هستند که این افراد می‌توانند با انتقال اطلاعات درست نقش بسزایی در کاهش 50 درصدی سوء تغذیه داشته باشند.
*عده‌ای به دنبال قرار دادن پیشگیری و درمان در مقابل هم هستند
به گفته وی، طراحان این طرح معتقدند کارشناسان اطلاعات کافی از نحوه درمان بیماران ندارند لذا لازم است پزشک تربیت کنیم، هزینه زمانی تربیت پزشک و صرف هزینه برای این کار بازدهی اجتماعی نخواهد داشت، تحقیقات نشان می‌دهد هرچه تحصیلات بالاتر باشد هزینه بیشتر و بازدهی کاری از بعد اجتماعی پایین‌تر است. در هر رشته‌ای باید خبرگان آن رشته همکاری داشته باشند، پیشگیری و درمان دو بال هستند که باید در کنار هم قرار داشته باشند و متاسفانه عده‌ای به دنبال قرار دادن این رشته‌ها در مقابل یکدیگر هستند. اگر می‌خواهیم کارشناسان ارشد تغذیه ما از تبحر لازم برخوردار باشند باید دانشی را به آنها انتقال دهیم که با اپیدمیولوژی بیماری تغذیه همخوانی داشته باشد و این دانش باید به گونه‌ای باشد بینش این افراد تغییر کند تا بتوانند مشکلات را حل کنند، پزشکان عمومی و متخصصان از یکدیگر جدا شدند و رشته پزشک عمومی به رشته‌های تخصصی تقسیم شد می‌توان در مقاطع تخصصی این کارشناسان را پرورش داد، معتقدم کروکولوم آموزشی باید تغییر کند نه اینکه با هزینه سنگین وظایف کارشناس را به گردن پزشک بیاندازیم که در روز توانایی ویزیت حجمی از بیماران را ندارد.
مظهری در ادامه توضیح داد: در حوزه پیشگیری نیاز به پول هنگفت نیست و ارائه خدمت منجر به کاهش بار بیماری و کاهش بار اقتصاد می‌شود، گردش اقتصادی یک بیماری چاقی دو تریلیون دلار است که برای درمان این بیماری مردم به سمت مصرف داروها و مکمل‌ها سوق داده می‌شوند، بهتر است مسؤولان به جای حرکت به سمت پزشک سالاری به سمت رشته‌هایی حرکت کنند که باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری و افزایش امید به زندگی می‌شوند، اما متاسفانه عده‌ای به دنبال درمان محوری و تحمیل هزینه به کشور هستند.
*نباید پیشگیری را به سمت و سوی پزشک سالاری کشاند
وی توضیح داد: این طرح بدون توجه به قوانین قبلی تدوین شده است، تغذیه در کنار تمام رشته‌های تخصصی پزشکی می‌تواند هزینه درمان را کم کند، این طرح باید بازنگری شود بر اساس بررسی‌های مبتنی بر شواهد، متاسفانه این افراد سابقه چندانی برای تدوین طرح‌ ندارند که بخواهند سرنوشت این رشته را مشخص کنند این افراد فراموش کرده‌اند هدف تغذیه به بالین رسیدن نیست. معتقدیم نباید پیشگیری را به سمت و سوی پزشک سالاری کشاند، حوزه درمان درحال حاضر چندین برابر پیشگیری به کشور هزینه تحمیل می‌کند، مشاهده می‌کنیم که عده‌ای به دنبال واردات داروها و تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های ام آر آی هستند و از سوی دیگر عده‌ای هم با تجویز این دست داروها و روش‌های تشخیصی به دنبال کسب درآمد هستند، توصیه می‌کنیم وزارت بهداشت توجه بیشتری به این قبیل مسائل داشته باشد.
* گزارش ایراد دارد و نیازمند کار کارشناسی است
انتقادها از این طرح با واکنش مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مواجه شد و زهرا عبداللهی، در پاسخ به سوالی درباره گزارشی با عنوان برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته تغذیه تا ۱۴۰۴ که درباره ورود پزشکان به رژیم درمانی بیمارستان ها اظهارنظر کرده است، گفت: این گزارش یک پیش‌نویس است و باید نظرات مختلف در مورد این گزارش ارائه شود. بسیاری از موارد این گزارش ایراد دارد و نیازمند کار کارشناسی است. در حال پیگیری هستیم تا رسما نظرات مان را درباره این گزارش مطرح کنیم. باید توجه کرد که در بخش بهداشت، نیروی کارشناس تغذیه را لازم داریم. زیرا باید مشاوره و خدمت تغذیه به مردم ارائه دهد. کارشناسان تغذیه، تخصص رژیم درمانی دارند و باید مشاوره رژیم درمانی داشته باشند. این پیش نویس هم مشکلاتی دارد که با آن موافق نیستیم و حتما باید کار کارشناسی روی آن انجام شود. به دنبال این هستیم که تا سال ۱۴۰۴ نیروهای کارشناس تغذیه در حوزه بهداشت به میزان کافی داشته باشیم.
وی افزود: ورود پزشکان به رژیم درمانی هم به کار کارشناسی بیشتر نیاز دارد. البته در همه دنیا پزشکانی هستند که تخصص تغذیه را می‌گذرانند و وارد کار رژیم درمانی می شوند، اما به این معنی نیست که فقط پزشکان می‌توانند رژیم درمانی انجام دهند. بالاخره در رشته کارشناسی، ارشد و PHD تغذیه، افرادی را داریم که کار اصلی شان رژیم درمانی است. بنابراین این گزارش یک پیش نویس است که از نظر ما هم مشکلات زیادی دارد و پیگیری می کنیم که جایگاه کارشناسان تغذیه، دیده و تقویت شود.
*طرح هنوز مصوب نشده است
برای بررسی آخرین وضعیت این طرح با علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزش وزارت بهداشت به گفت‌وگو پرداختیم. وی در این خصوص توضیح داد:‌ این طرح یک برنامه بلند مدتی بوده که از 5 سال پیش آغاز شده و در راستای نیاز سنجی تمام رشته‌های علوم پزشکی بوده است، در این طرح با کمک خبرگان رشته‌ها برنامه‌هایی تدوین شده تا ببینیم مسیر حرکت هر رشته به چه صورتی باید باشد.
وی در پاسخ به این انتقاد که عده‌ای عنوان می‌کنند که کارشناسان تغذیه به عنوان دستیار پزشک مشغول به فعالیت خواهند شد گفت: این موضوع صحیح نیست، این طرح هنوز مصوب نشده و درحال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح هستیم. این موضوع را باید گفت که پیش از شروع سال جدید جلسه‌ای با حضور بورد تغذیه برگزار شده و چندین ساعت در این زمینه بحث کارشناسی صورت گرفته و انتقادی به این طرح وارد نشده است و به صورت مکتوب نیز اعتراضی به دست ما نرسیده است.
*بورد تخصصی گزارشات خود را ارسال کند
حق‌دوست با بیان اینکه منتقدان تمام گزارش را به صورت کامل نخوانده‌اند گفت: این طرح در مرحله ارزیابی است و هنوز مصوب نشده است، پس از این اعتراضات، از بورد تخصصی رشته خواستیم تا گزارشات خود را به صورت مکتوب ارائه دهد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر این موضوع که حتما باید درشته‌های مختلف علوم پزشکی از جمله تغذیه بازنگری صورت گیرد گفت: در برخی رشته‌ها برخی گرایش‌ها افزایش یا کاهش خواهند داشت. همچنین در حوزه علوم تغذیه قسمت بالینی که باید در بیمارستان‌ها سرویس بدهند باید رشد داده شوند.
وی گفت: در مورد نقش پزشکان و Phd ها باید هردو گروه به اندازه توانشان دیده شوند و نه می‌توان پزشکانی که تغذیه خوانده‌اند را فراموش کرد و نه می‌توان تمام مسؤولیت را به گردن آنها انداخت و تعداد این افراد نیز به اندازه‌ای نیست که بتوانند تمام مسؤولیت را قبول کنند. فردی که پزشک بوده و در ادامه تغذیه خوانده دانش فنی تخصصی کارشناس و کارشناس ارشد تغذیه را در برخی موارد ندارد اما این افراد می‌توانند در برخی تداخلات بیماری‌ها نظراتی داشته باشند. فضای کار هر دو گروه به قدری هست که می‌توان نظر هر دو طرف را جلب کرد.
*امکان اصلاح طرح وجود دارد
وی با بیان اینکه لازم بود این افراد از همان روزهای اول انتقادات خود را به وزارت بهداشت اعلام می‌کردند گفت: از بورد این رشته خواستیم تا نظرات خود را اعلام کنند و پس از آن به جمع‌بندی خواهیم رسید. در مراحل بررسی و چکش‌کاری این طرح امکان اصلاحات این طرح وجود خواهد داشت.
حق‌دوست با بیان اینکه از سیصد رشته مقطع تکلیف دو سوم آنها مشخص شده است گفت: طی ماه‌های اخیر درگیر کرونا بوده‌ایم و به محض اینکه ضای کار به حال عادی برگردد ظرف چند ماه آینده تمام پروژه به پایان خواهد رسید.
به گزارش فارس، باید دید، با توجه به انتقادهای مطرح شده و توضیحات مسؤولان وزارت بهداشت آیا طی روزهای آینده وزارت بهداشت از این کارشناسان منتقد برای شنیدن نظرات آنها دعوت خواهد کرد، و نتیجه این طرح پس از بررسی‌های کارشناسی چه خواهد شد.

انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وزارت بهداشت، کارشناس تغذیه، گلایه ، کرونا،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا