خدیجه(س)، ترجمان متعالی «ایثار ممدوح»
1399/02/15 - 09:40
تاریخ و ساعت خبر:
50124
کد خبر:
به مناسبت رحلت حضرت خدیجه(س)

خدیجه(س)، ترجمان متعالی «ایثار ممدوح»

«ایثار ممدوح» خدیجه(س) از بُعد مالی، آن هم در روزگاری که محمد(ص) خود در فقر بود و یارانش نیز از تهیدستان بودند تنها وجه منشور فداکاری هایش نیست! او در مسیر تحقق رسالت و پایه ریزی برای ایجاد تمدن اسلامی در شبه جزیره ای که مدت مدیدی از اخلاقیات انسانی فاصله گرفته بودند،ایثاری به بزرگی خرج کردن اعتبار اجتماعی اش در بین مردم بت پرست مکه انجام داد! و تاوان این بخشش بزرگ، قبول تنهایی و ترد شدن از سوی مردم به ویژه جامعه ی زنان بود به طوری که حتی هنگام زایمان نیز به کمکش نیامدند!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - منیره غلامی توکلی: نام خدیجه سلام الله با اولین ها در ورود اسلام به عربستان گره خورده است. او اولین همسر پیامبرمکرم اسلام(ص)، اولین بانوی گرونده به اسلام، اولین بانوییست که خداوند به او سلام رسانیده و اولین بانوییست که جبرائیل به او سلام کرده است.خدیجه (س) مادر فاطمه زهرا(س) و اولین فردی است که ایثار اقتصادی در راه اسلام را بنیان نهاد و اولین زنی است که خانه اش را پایگاه تبلیغ و مقاومت اسلامی کرد.
خدیجه سلام الله اولین بانویی است که با جنین در شکمش صحبت کرد و اولین زنی است که زنان مقرب بهشتی هنگام زایمان بر بالینش آمده و او را یاری، سلام و تهنیت دادند. اما هیچ کدام از این موارد به تنهایی نمی توانند نشان دهنده شأن و عظمت خدیجه کبری سلام الله در نزد پیامبر و خدای محمد(ص) باشد!. زیرا آنچه گفته شده شوکت و شکوه و عزتی است که به دلیل «ایثار ممدوحش» در یاری رساندن به اسلام و همراهی با پیامبر خدا(ص) به او عطا شد! ایثاری که درست زمانی صورت گرفت که همه به دنبال رد حقانیت، کارشکنی در انجام رسالت و حتی خیانت به عهدها و پیمان ها و سوء قصد جان پیامبر بودند!
بزرگی و عظمت کار حضرت خدیجه (س) در این همین مسئله نمود و بروز ممیز کننده ای نسبت به سایر یاران و همراهان پیامبر(ص) دارد! تفاوتی از جنس عشق و ایمان و اراده .. این که بانوی تجار و موفق، بانوی خیر و خوش نام عرب، زن زیبا و شناخته شده ی مکه که بزرگان خواهان وصلت با او بودند، چنان شیفته مرام و اخلاق یتیم عبدالله می شود که او را با تمام نداری ها و سختی های زندگی به جان و عشق به همسری می پذیرد و در مسیر عاشقانه زیستن، همراه و همراز بعثت و رسالتش می شود و در این عشق و همراهی، تاوان بزرگ بخشیدن و صرف کردن تمام اموالش را در راه خدا با طیب خاطر می پذیرد، کار هر کسی نیست!
«ایثار ممدوح» همسر پیامبر اسلام(ص) از بُعد مالی، آن هم در روزگاری که محمد(ص) خود در فقر بود و یارانش نیز از فقرا و تهیدستان بودند تنها وجه منشور فداکاری های خدیجه سلام الله نبوده و نیست! او در مسیر تحقق دین اسلام و پایه ریزی برای ایجاد تمدن اسلامی در شبه جزیره ای که قرن ها بسیاری از اخلاقیات انسانی فاصله گرفته بودند، ایثاری به بزرگی خرج کردن اعتبار اجتماعی اش در بین مردم بت پرست مکه انجام داد! شاید اگر نام خدیجه سلام الله در کنار نام یتیم فقیر عبدالله قرار نمی گرفت و حمایت های معنوی او نبود، کار پیامبر اسلام برای تبلیغ رسالتش سخت و سخت تر می شد! تاوان این بخشش بزرگ قبول تنهایی و ترد شدن از سوی مردم به ویژه جامعه ی زنان شد به طوری که حتی هنگام زایمان نیز به کمکش نیامدند!
از دیگر وجوهات ایثار خدیجه سلام الله گذشتن از آسایش و راحتی است که هر زنی در خانه شوهر به دنبال آن است. از روزی که همسرش رسالت خود را علنی کرد، هجمه شدید مردم علیه خانه و خانواده محمد(ص) آنچنان شدت گرفت که از ابعاد مختلف روانی فشار مضاعفی بر خدیجه سلام الله مستولی شد. فشاری که غیر از ایمان قوی و اراده و عزم جزم کرده در حمایت از همسر، چیز دیگری نمی توانست، مانع شکنندگی اش شود. خدیجه سلام الله دلی نگران برای جان همسرش داشت، خدیجه سلام الله، دلی نگران برای هجوم ناغافلی به منزلش داشت، خدیجه سلام الله دلی نگران برای معیشت خانواده و سایر مسلمانان داشت، دلی نگران و محکم که باید تحمل دیدن زخم های پیکر پیامبر و زخم زبان های مردم را در خود پرورش می داد. تحمل تمامی این مصیبت ها و سختی ها ایثاری می خواهد از جنس ایمان و رضا...
در زمانی که پیامبر(ص) از آزارها در فشار بود و از دشواری ها رنج می برد، بانوی عاشق و مهربان خانه آغوش گرم خود را به روی همسرش می گشود و مهربانانه تسلی خاطر می شد تا بتواند علاوه بر کدبانوگری با عاشقانه ها دهد و خاطر او را آرامش بخشد و از بار اندوه و غم هایش بکاهد. این صرف انرژی درست در زمانی که خود درگیر فشارهای روانی حاصل از مخالفت بزرگان عرب و در نتیجه جامعه مکه با پیامبر (ص) بود، ایثاری بزرگ را طلب می کند، ایثار معنای گذشتن از خود برای دیگری..
از دیگر وجوهات ایثار خدیجه سلام الله با وجود تمام ثروت، مکنت و آسایش در زندگی قبل از ازدواج با پیامبر، قبول سختی ها و مشقت هایی بود که او نیز مانند سایر مسلمانان در شعب ابی طالب باید متحمل می شد! آن زمان او تنها زنی مسلمان یا همسر پیامبر اسلام نبود بلکه مادر فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز بود حکم مادری داشتن یعنی دل نگرانی صدچندان برای فرزندی که کوچک است و پدرش مورد غضب کفار!
خدیجه سلام الله با ضعفی که بر اثر سختی ها بر او مستولی شده بود هر آن خود را در سراشیبی زندگی و ترک دنیا می دید تمام سرمایه مادی را خرج کرده و اینکه سرمایه ای انسانی به اسم فاطمه داشت که باید او را ام ابیها تربیت می کرد! و در این قسم از ایثار و تربیت فرزند باز نمونه زنان عالم شد تا توانست زن نمونه عالم را تربیت کند! او از فاطمه خردسال، فاطمه ام ابیها ساخت و پیامبر را به دست دختری سپرد که باید درد یتیمی و بی مادری را در مسیر حمایت از پدر به فراموشی می سپرد و ایستاده قامت از آنچه روزگار به او قد و قامت بخشیده بود، ایستادگی می کرد.
خدیجه سلام الله را می توان پایه گذار و مجری اولیه طرح اقتصاد مقاومتی دانست، اقتصادی که بنابر شرایط آن زمان بنایش بر تولید و تجارت نبود بلکه بنای آن برداشت مستقیم از مال و ثروتی بود که این بانوی بزرگوار در طی سال ها تجارت جمع آوری کرده و آن را برای شکست طرح محاصره غیرانسانی کفار علیه پیامبر و یارانش به تاراج داد! زمانی که کفار مکه با محاصره اقتصادی، مسلمانان را زیر شدیدترین فشارها قرار دادند، حضرت خدیجه(س) با پشتیبانی مالی خود، نقش بسزایی برای سپری کردن این دوران داشتند و با فداکاری ایشان مسلمان توانستند در برابر تحریم شدید کفار مقاومت کنند.
به هر حال خدیجه سلام الله اسوه الگوی اول زنان مسلمان است . او برای الگوی دوم و سوم . .. زن مسلمان طرحی از سبک زندگی را بناکرده است که برای خوشبخت زیستن در دنیا و عقبی ظرفیت جهانی شدن دارد، هر کسی که در مسیر سبک زندگی او قرار گرفت، متصرف سلسله مراتب بعدی الگوی زن مسلمان می شود، کسانی که می باید الگوی معاصر زن غربی و زن شرقی معاصر خود باشند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رحلت، خدیجه کبری، همسر پیامبر، الگوی اول زن مسلمان، دهم رمضان،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا