یک آینده پژوه: لزوم برنامه ریزی بسیج جامعه زنان در سرعت بخشیدن به عبور از مشکلات پساکرونا
1399/02/15 - 12:23
تاریخ و ساعت خبر:
50131
کد خبر:
وظایف زنان در دوران کرونا و پسا کرونا در حوزه خانواده چیست؟

یک آینده پژوه: لزوم برنامه ریزی بسیج جامعه زنان در سرعت بخشیدن به عبور از مشکلات پساکرونا

دکتر رمضانیان، رئیس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج با بیان مشکلات و مسائل حوزه احساسی، تربیتی و اخلاقی خانواده در دوران کرونا و پساکرونا گفت: زنان علاوه بر اینکه 50 درصد جامعه را تشکیل می دهند، در کسوت همسری و مادری، معمار خانواده محسوب می شوند و در رکن تربیتی خانواده نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، در بخش نخست نشست «بررسی پیامدهای اجتماعی پساکرونا»، دکتر شعبانعلی رمضانیان، رئیس پژوهشکده تحقیقات سازمان بسیج به وجه انسانی مغفول مانده تأثیر کرونا در حوزه شناختی و دانش های این حوزه مانند ارزش ها، اعتقادات، باورها و رفتارها اشاره کرد و به آسیب های این غفلت در سطح جامعه پرداخت.
رمضانیان در بخش دوم از صحبت های خود با توجه به تاثیر ویروس کرونا بر تربیت فرزندان در خانواده ها، گفت: در حال حاضر کودکان و نوجوانان 4 ماه است به مدرسه نمی روند و فقط از طریق فضای مجازی با معلم های خود در ارتباطند اما چند وقت دیگر همین درس و بحث و فضای مجازی هم از بین خواهد رفت و تا شهریور آن ها معلم و مدرسه را نخواهند دید و اگر موج دوم کرونا در پیش باشد و بازگشایی مدارس در مهر هم به تاخیر بیفتد، نزدیک به یک سال می شود که آن ها به مدرسه نمی روند.
وی ادامه داد: این کودک از صبح تا شب در خانه است، چه باید بکند؟ در گذشته والدین فرزندان خود را از سرگرم شدن در فضای مجازی منع می کردند یا آنها را محدود می کردند اما الان به واسطه ی درس و نیز جلوگیری از ویروس کرونا، دیگر به این قضیه حساسیت نشان نمی دهند و این باعث شده است که ارتباطات از عرصه حقیقی به مجازی حرکت کند، این موضوعی است که باید برای مادران مورد توجه قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده تحقیقات سازمان بسیج افزود: یکی از مهمترین کارهایی که مادران باید از الان روی آن کار کنند، مدیریت خواب و بیداری اعضای خانواده است، زیرا زمانی که کرونا از بین رفت، باید زندگی به روال سابق برگردد ولی شب بیداری های فعلی آن ها که از الان باید کار شود، مادرها باید خواب و بیداری را مدیریت کنند، زیرا شب خوابی جزوی از سبک زندگی اسلامی است که باید احیا شود.
وی تأکید کرد: میزان اعتیاد به نظافت نیز یکی از مشکلاتی است که ممکن است پس از کرونا نیز باقی بماند و به عنوان آفت در جامعه باشد و نیاز است که اعضای خانواده در مورد آن کار کنند زیرا رعایت موارد بهداشتی باید ادامه پیدا کند اما نباید به وسواس تبدیل شود.
این آینده پژوه با اشاره به اینکه ارزش خانواده به انجام درست کارکردهای آن است، گفت: در زمان گذشته کارکرد تربیتی خانواده، حمایت اقتصادی، حمایت اجتماعی و هویت اجتماعی زیاد بود اما آرام آرام با وجود مدارس و توسعه فناوری بار خانواده کمتر شد و حالا که صحبت از ویروس کرونا است، آن نهادها نمی توانند وظایف خود را درست انجام دهند و این وظیفه به خانواده برگشته است و اگر خانواده نتواند آن را مدیریت کند، افراد دچار مشکل خواهند شد.
رمضانیان با مطرح کردن این سوال اساسی که زن در کجای این داستان قرار دارد و چه وظایفی بر دوش اوست، گفت: علاوه بر اینکه 50 درصد جامعه را زنان تشکیل می دهند، در بحث های تربیتی نقش بسیار بیشتری را ایفا می کنند و در کسوت همسری و مادری، معمار خانواده محسوب می شوند و رکن تربیتی را بر عهده دارند.

حفظ آرامش خانواده مهمترین کار زنان است
وی افزود: مهمترین کار زن به عنوان رکن خانواده حفظ آرامش و برقراری سکینه در خانواده است و در حال حاضر زن باید به جامعه آرامش و تسکین بدهد و آلام را به حداقل برساند، شرایط را به نوعی مدیریت کند و جامعه را به سلامت از این حادثه عبور دهد، بنابراین نقش آفرینی فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان ضرورت دارد.
رئیس پژوهشکده تحقیقات سازمان بسیج در خصوص دومین کار مهم زنان، تصریح کرد: در ابتدای شیوع یک نوع از نگرانی و اضطراب وجود داشت و در خانواده هایی که به نوعی مرد شغل خود را از دست دادند و معیشت سخت شده است، این کار سخت تر است و تداوم ویروس نیز به نوعی آسیب هایی را در خانواده ها ایجاد می کند که مراقبت از کارکردهای خانواده از جمله تامین آرامش و رعایت نکات تربیتی و اخلاقی که انتظار می رود به آن پرداخته شود، بر عهده زنان است.
وی ادامه داد: فشارها نباید موجب شود که امنیت و آسایش خانواده از بین برود، همچنین پس از کرونا باید به سرعت شرایط خانواده به پیش از کرونا باز گردانند، ارتباطات را به سرعت احیا کنند و ندیدن اقوام و دوستان نباید تداوم پیدا کند که در این بخش نیز نقش زنان خطیرتر است.
این آینده پژوه، در مورد وظیفه بسیج جامعه زنان نیز گفت: ویروس کرونا، ارتباطات حقیقی را به مجازی تبدیل کرده است و حال که اینقدر مهم شده است، توجه به آن باید در دستور کار قرار گیرد زیرا غفلت از آن خسارت زا است و وظیفه بسیج این است که زنان جامعه را در زمینه فنی و محتوایی برای حضور و مدیریت مسائل ناشی از استفاده از فضای مجازی، یاری رسانند تا آن ها بتوانند با کمک به فرزندانشان مراقب اعضای خانواده باشند که دچار آسیب نشوند.

ارائه مشاوره تربیتی به مادران از وظایف بسیج زنان است
رمضانیان دومین کار بسیج جامعه زنان را ارائه راهنمایی و مشاوره برای زنان در برخورد با اعضای خانواده دانست و افزود: قطعا تا 3 یا چهار ماه آینده همچنان این وضعیت ادامه دارد، بنابراین بار اصلی تربیت بر دوش مادران خانواده هاست.
وی سومین وظیفه بسیج جامعه زنان را تولید برنامه های نشاط آور دانسته و ادامه داد: از الان باید برای 3 ماه تابستان برنامه ریزی صورت گیرد و چهارمین اقدام، چاره اندیشی برای جلوگیری از فردگرایی و جمع گریزی است، فردگرایی به صلاح ما نیست و اسلام به بودن در جمع توصیه می کند.
رئیس پژوهشکده تحقیقات سازمان بسیج، چاره اندیشی برای تحصیل کودکان دور افتاده از درس را وظیفه پنجم بسیج جامعه زنان دانسته و گفت: در این زمینه باید هم افزایی بین بسیج دانش آموزی، فرهنگیان و دانشجویی صورت گیرد تا خلاء ها به حداقل برسد، زیرا برخی به اینترنت دسترسی نداشتند و از فضای درس عقب ماندند، هنوز فرصت هست و بسیج می تواند به عنوان مکمل در این قضیه ورود کد.
وی وظیفه ششم بسیج جامعه زنان در دوران پساکرونا را تغییر مرجعیت فکری و اخلاقی جامعه دانسته و گفت: باید هم افزایی ای بین بسیج طلاب، اساتید، دانشجویی و فرهنگیان در این زمینه صورت گیرد و مرجعیت فکری از مجموعه های غیررسمی، ناموجه و التقاطی به سمت مجموعه قابل اطمینان سوق داده شوند.
این آینده پژوه رونق بخشی مساجد و هیئات ها را در دوران پساکرونا وظیفه هفتم سازمان بسیج جامعه زنان اعلام کرده و گفت: ما نباید به مسجد نرفتن و به شرکت نکردن در مراسم عادت کنیم، باید همین الان هم در صورت حداقلی این مراسم را برگزار کنیم، با این حال تعطیل شدن موقتی این مراسم ها فرصتی شد که عطشی برای حضور برای مردم ایجاد شود که نباید از آن غفلت کرد و برای دوران پساکرونا باید به فکر سوق دادن بچه ها به این سمت و احیای دوباره این برنامه های مذهبی باشیم.
وی برگزاری دوره های فرهنگی که به علت اجرا نشدن طرح ها، دست نخورده باقی مانده است را در دوران پساکرونا وظیفه هشتم بسیج جامعه زنان عنوان کرد و مطالعه اوضاع و احوال خانواده از منظر آسیب و فرصت را به عنوان وظیفه نهم بسیج جامعه زنان اعلام کرد و گفت: برای دوران شیوع کرونا، اگر بگوییم راهبرد و استراتژی نداشته ایم، قابل قبول است اما برای ادامه این مسیر این توجیه از کسی پذیرفته نیست، همینطور باید در خصوص موج بعدی کرونا که اگر اتفاق بیفتد هم باید برنامه ریزی داشت.
رمضانیان تأکید کرد: بسیج در ارتباط با مردم فعالیت می کند که اگر این ارتباط به حداقل برسد، عملا بسیج کار کرد خود را از دست می دهد پس ما نیازمند روش های جایگزین و نوین در شیوه ارتباط گیری هستیم و شاید جامعه خود را با کمترین هزینه از این شرایط عبور دهد اما بسیج نباید کنار بماند و وزنی را برای خود قائل شود، تا با پیگیری ها، مراقبت ها و کمک های بیشتر برنامه های بهتری را اجرا کند و موجب سرعت عبور از این شرایط شویم.
رئیس پژوهشکده تحقیقات سازمان بسیج در پایان نیز گفت: بسیج باید سعی کند با اجرای برنامه های بیشتر سرعت عبور از مشکلات پساکرونا در زمینه خانوادگی را بیشتر کند تا این اتفاقات تداوم پیدا نکند، جامعه و به ویژه رشد و تعالی انسان به عنوان اهداف عالیه زندگی آسیب نبیند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بسیج زنان کشور، رمضانیان، آینده پژوه، پژوهشکده مطالعات و تحقیقات، کرونا، پساکرونا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا