بالاخره کرونا کار چین بود یا آمریکا؟!
1399/02/15 - 19:11
تاریخ و ساعت خبر:
50140
کد خبر:

بالاخره کرونا کار چین بود یا آمریکا؟!

از همان اوایل شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، تئوری‌های توطئه در باره منشاء و ابعاد این بیماری در اینترنت دیده شد. یکی از این فرضیه‌ها یک ادعای نادرست مبنی بر بود که ویروس کرونا بخشی از «برنامه تسلیحات میکروبی سرّی» چین بوده، و همچنین این ادعای بی اساس که یک تیم جاسوسی کانادایی-چینی این ویروس را به ووهان، فرستاده بوده.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از همان اوایل شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، تئوری‌های توطئه در باره منشاء و ابعاد این بیماری در اینترنت دیده شد. یکی از این فرضیه‌ها یک ادعای نادرست مبنی بر بود که ویروس کرونا بخشی از «برنامه تسلیحات میکروبی سرّی» چین بوده، و همچنین این ادعای بی اساس که یک تیم جاسوسی کانادایی-چینی این ویروس را به ووهان، فرستاده بوده.
این ادعا که ویروس، ساخته دست انسان بوده را گروه‌های متعددی که معتقد به توطئه بودند در فیسبوک و حساب‌های ناشناس توییتر منتشر کرده بودند، این ادعا حتی به تلویزیون دولتی روسیه در پربیننده‌ترین ساعت پخش برنامه نیز راه پیدا کرده بود. در حالی که اکنون چند ماه از پیدا شدن ویروس کرونا می‌گذرد، نه تنها این تئوری‌ها از بین نرفته، بلکه ادعا‌های جدیدی توسط مقامات دولتی، سیاستمداران ارشد و رسانه‌ها در چین و آمریکا مطرح شده است.
بالاخره کرونا کار چین بود یا آمریکا؟!چینی‌ها و آمریکایی‌ها تئوری‌های متفاوتی را در باره منشا ویروس مطرح کرده‌اند
«تردیدها»
ژائو لیجیان، یک سخنگوی وزارت خارجه چین کراراً این ایده را که ممکن است منشاء ویروس کرونا آمریکا باشد-بدون هیچ مدرکی- ترویج کرده است.
در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۰، او در توییتی گفت ممکن است ارتش آمریکا این ویروس را به ووهان برده باشد.
روز بعد آقای ژائو مقاله‌ای را توییت کرد که وبسایت پژوهش جهانی، آن را با عنوان «شواهد بیشتر در باره این که منشاء ویروس در آمریکا بوده» انتشار داده بود و کاربران را ترغیب کرد که این مقاله را بخوانند و در اختیار دیگران هم قرار دهند. البته اکنون این مقاله حذف شده است.
روزنامه چینی گلوبال تایمز، نیز منعکس کننده عقیده آقای ژائو بود. اما در حالی که بر این این نکته پافشاری کرده بود که ادعای مطرح شده «نظر شخصی، سخنگوی وزارت خارجه چین بوده» نوشته بود این اظهارات «مبین تردید‌های مشابهی بود که مردم چین ابراز داشته اند.» ادعا‌های آقای ژائو، را همچنین شماری از سفارتخانه‌های چین و کاربران رسانه‌های اجتماعی در نقاط مختلف دنیا به تفصیل مطرح کرده‌اند.
کری آلن، کارشناس چین در بخش مانیتورینگ بی بی سی، می‌گوید در حالی که آقای ژائو به صراحت کلام شهرت دارد-به خصوص در رسانه‌های اجتماعی- در داخل چین دارای شخصیت متفاوتی است و لزوما همیشه منعکس کننده نظر رهبری نیست.
وبسایت پژوهش جهانی، که در سال ۲۰۰۱ در کانادا شروع به کار کرد، وبسایت مرکز تحقیقات در مورد جهانی شدن، است. به گفته PolitiFact که وب‌سایت مستقلی در آمریکاست و هدفش تشخیص درست یا نادرست بودن مطالب است، وب‌سایت پژوهش جهانی در باره موضوعاتی مانند «حملات یازدهم سپتامبر در آمریکا، واکسن‌ها و گرمایش کره زمین "تئوری‌های توطئه موجه نما را ترویج می‌کند.»
مقاله‌ای که آقای ژائو توییت کرده بود توسط لاری رومانف، نویسنده‌ای که به طور مرتب در وب‌سایت مطلب می‌نویسد، تهیه شده بود. او نتیجه مقاله قبلی خود را-که اکنون حذف شده- تکرار کرده بود مبنی بر این که منشاء ویروس چین نبوده است.
ولی بررسی‌های مرتبط با چین و مقالات مجله ساینس که او از آن‌ها نقل قول می‌کند، در واقع این را که چین منشاء شروع ویروس کرونا بوده، مورد سئوال قرار نداده و تنها گفته اند که ممکن است بازار فروش حیوانات در ووهان، به وضوح منشاء بروز ویروس جدید کرونا نبوده باشد.
آقای رومانف همچنین ادعا می‌کند که دانشمندان ژاپنی و تایوانی «به این نتیجه رسیده اند که منشاء ویروس کرونای جدید ممکن است آمریکا باشد.» ولی به نظر می‌رسد این نتیجه گیری بر اساس گزارش ماه فوریه تلویزیون ژاپن باشد که اکنون نادرست بودنش ثابت شده. این گزارش که به نقل از تلویزیون تایوان است، بر پایه ادعای یک پرفسور داروسازی است که اکنون سیاستمداری از یک حزب طرفدار چین است و آقای رومانف به غلط او را یک "ویروس شناس برجسته" معرفی می‌کند.
آقای رومانف همچنین- بدون هیچ مدرکی- ادعا می‌کند که ممکن است آزمایشگاه میکروبی نظامی آمریکا در فورت دتریک، در ایالت مریلند، منبع اصلی این ویروس بوده باشد. او اضافه می‌کند از آنجا که سال گذشته به دلیل «نبودن تضمین جهت جلوگیری از نشت پاتوژن» این تسهیلات کاملا بسته شده، این موضوع نباید باعث تعجب شود.
اما روزنامه نیویورک تایمز در همان موقع گزارش داد که این تسهیلات بسته نشده بلکه بررسی هایش به حال تعلیق درآمده و یک سخنگوی آزمایشگاه هم گفت «هیچ ماده خطرناکی به خارج از آزمایشگاه رخنه نکرده.»
«منحصر به چینی ها»
آقای رومانف، خود را یک مشاور مدیریت بازنشسته و بازرگان و همچنین استاد میهمان در دانشگاه فودان شانگ‌های معرفی می‌کند و می‌گوید برای دانشجویان کارشناسی ارشدِ مدیریت امور بازرگانی (اِم بی اِی) امور بین الملل را تدریس می‌کند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، مسئولین دو برنامه کارشناسی ارشدِ مدیریت بازرگانی این دانشگاه، آقای رومانف را نمی‌شناختند.
بی بی سی، از دانشگاه فودان پرسید که آیا آقای رومانف با این دانشگاه هیچ گونه وابستگی به عنوان استاد میهمان داشته یا نه، ولی پاسخی دریافت نکرد.
به نظر می‌رسد اکثر مقاله‌هایی که آقای رومانف یشتر اوقات برای وبسایت پژوهش جهانی می‌نویسد در انتقاد از آمریکا و حمایت از چین است از جمله مقاله‌ای که در آن تظاهرات دانشجویان در میدان تیانانمن چین در سال ۱۹۸۹، جنبشی که به تحریک آمریکا صورت گرفته بود توصیف شده.
در میان چندین ادعای دیگر که جای سئوال دارد، آقای رومانف در ماه جاری در پادکستی ادعا کرد که ویروس کرونا در مراحل اولیه «مخصوص چین» بوده و به غیرچینی‌ها و مردمی که از نژاد‌های دیگر هستند، سرایت نکرده بود.
«گریز اتفاقی»
ادعای عواملی در دولت و رسانه‌های چین مبنی بر این که منبع احتمالی ویروس کرونا آمریکا بوده سبب شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ویروس کرونا به عنوان یک «ویروس چینی» نام ببرد؛ و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا از چین خواست پخش «اطلاعات نادرست» را متوقف سازد.
آقای ترامپ اخیراً اعلام کرد که به کمک مالی برای تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی پایان می‌دهد و این سازمان را به «چین محوری زیاد» متهم کرد. تدروس ادهانوم گبرسیوس، رئیس این نهاد در واکنش به این اظهارات گفت اکنون وقت قطع بودجه این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد نیست.
ولی شماری از سیاستمداران و مفسران آمریکایی هم در باره منشاء ویروس ادعا‌های بی اساسی کرده اند. تاکر کارلسون، مجری برنامه در پربیننده‌ترین ساعت پخش برنامه از تلویزیون فاکس نیوز از مطالعاتی نام برد که احتمال «گریز تصادفی (ویروس کرونا) از آزمایشگاهی در ووهان» را مطرح کرده بود.
تام کاتن، و تد کروز، سناتور‌های جمهوریخواه هر دو اظهارات مشابهی کرده اند.
بالاخره کرونا کار چین بود یا آمریکا؟!ترامپ سازمان جهانی بهداشت را به «سوءمدیریت و سرپوش گذاشتن» بر شیوع این ویروس پس از ظاهر شدن آن در چین متهم کرده
بوتائو شیائو، و لی شیائو، دو پژوهشگر چینی از دانشکده فنی جنوب چین در گوآنگژو، در اوایل فوریه مطالعات خود را که هنوز توسط همکارانشان برآورد رسمی نشده بود به عنوان یک پیش نویس اولیه انتشار دادند. نتیجه گیری این مطالعات این بود که «احتمالا منشاء ویروس مهلک کرونا آزمایشگاهی در ووهان بوده.»
ولی آقای شیائو، چندی بعد به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که بعدا این نتیجه گیری را پس گرفته بوده. این روزنامه به نقل از آقای شیائو نوشت «پیش بینی در باره منشاء احتمالی، بر اساس مقالات چاپ شده و رسانه‌ای بوده و مبتنی بر شواهدی که مستقیما ثابت شده باشد، نبوده.»
در اواسط ماه آوریل روزنامه واشنگتن پست، نوشت دو نماینده علمی سفارت آمریکا در پکن در سال ۲۰۱۸ چندین بار از انستیتوی ویروس شناسی ووهان بازدید کرده و در باره این که «آزمایشگاه که در باره انتقال ویروس‌های کرونا از خفاش تحقیقات خطرناکی می‌کند، به اندازه کافی امن نیست» به واشنگتن هشدار داده بودند.
جرمی کانیندیک، رئیس گروهی که خط مشی دولت آمریکا را در قبال شیوع بیماری ابولا بررسی می‌کرد، در واکنش به گزارش‌ها راجع به خروج اتفاقی ویروس، در توییتر نوشت: «علم، این که منشاء (ویروس) یک آزمایشگاه بوده را رد نمی‌کند، ولی آن را کاملا غیرمحتمل می‌داند.»
منبع: bbc
برترین ها
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کرونا ، ویروس کرونا ، چین ، آمریکا ، ترامپ ، پیشگیری از کرونا ، کرونا در آمریکا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا