یک کارشناس حوزه دین و رسانه: رمضان میانبری برای رسیدن به قله کمال انسانی است
1399/02/16 - 09:06
تاریخ و ساعت خبر:
50157
کد خبر:
بررسی وجوه تمایز رمضان با سایر ماه ها و تحول سبک زندگی در آن

یک کارشناس حوزه دین و رسانه: رمضان میانبری برای رسیدن به قله کمال انسانی است

یک کارشناس حوزه دین و رسانه با اشاره به اینکه خدای متعال رحمن است و رحیم؛ رب العالمین است و پرورش دهنده و تربیت کننده انسان، گفت: پس او و ظرفیت هایش را می شناسد و برایش بسترهایی فراهم می کند که در چهارچوب آن ظرفیت ها راه سعادت را یافته و به آن دست یابد. یکی از این بسترهای ماه مبارک مضان است معبر میانبری که می تواند انسان را در جهت ترقی خود زودتر به قله های کمال برساند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - میترا خسروبیک: شبانه روزِ یازده ماه سال، تقریبا به یک سبک و سیاق می گذرد! گویی روزمرگی، تاوان یکسان به شب رسانیدن روز و صبح کردن شب هاست! در یازده ماه سال، کمتر کسی پیدا می شود که تصویر بی نظیر نخستین تلاش های خورشید در صبحدم را برای جاگیر شدن در آسمان دیده باشد! یا در غروب، دلش به حال خداحافظی سرخ خورشید از آسمان بگیرد! هیچ کسی در این ماه ها" انتظار" را در گوش به زنگ بودن برای شنیدن صدای اذان تعریف نکرده! و به کارهای دنیوی برای رسیدگی به امورات معنوی کم محلی نمی کند!
در این یازده ماه، دل ها آنقدر الهی نیست که دست را برای کشیده شدن به سر یتیمی، گرفتن دست نیازمندی، به آسمان کشیده شدن برای دعا و نیایشی همراهی کند و زبان را برای بخشیدن اشتباه دوستی، دعا کردن در حق بیماری، طلب حاجت روایی برای حاجتمندی و تلاوت زیبای آیات قرآن بچرخاند! و گوش را از شنیدن هر آنچه نشنیدنی است، منع کند.
در این ماه ها، کسی از سفره دیگری خبری ندارد! اصلا فکرها به همه چیز مشغول است الا به همسایه! اخلاقیات در زر ورق شعار و حرف بی عمل، ملال آور شده و انسان سردرگم برای رهایی از این وضعیت چشم به رسیدن ماهی ماه، دارد و رمضان با تمام زیبایی ها و معجزاتش می آید.
رمضان المبارک به راستی بهار همان دلی می شود که افسرده و پژمان به دنبال تحول است. وقتی می آید همه چیز دستخوش تغییر می گردد و سبک زندگی ما عکس آن چیزی می شود که یازده ماه قبل به آن عادت کرده بودیم.
آری! روزه داری و بندگی مخلصانه، فرصت مغتنم تمرین و نهادینه شدن زندگی را فراهم می کند که ما از آن تحت عنوان سبک زندگی اسلامی – ایرانی یاد می کنیم. سبک و سیاقی که در آن مفهوم بندگی، عبادت، رضایت، ایثار، محبت، بخشش، قناعت، تدبر در خود و خدا .. تعاریفی ناب و اصیل می یابد.


ماه رمضان، پله پله تا ملاقات خدا
اما سؤال این است که براستی ماه رمضان با سایر ماه ها چه تفاوت ماهویی دارد که می تواند اینگونه بر سبک زندگی و حتی سرنوشت ما انسان ها تأثیرگذار باشد؟ "
حجت الاسلام حسین مرادی دولت آبادی" کارشناس حوزه ی دین و رسانه در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس می گوید: ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خداست، ماهی که خداوند متعال درهای رحمت خود را بر روی بندگانش باز کرده و مردم را به یک مهمانی بزرگی دعوت کرده است که در آن سفره ی وسیعی به وسعت رحمت واسعه خود گسترانیده است تا بندگانش را در چهارچوب مشخص پذیرایی و به سوی کمال سوق دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه خدای متعال رحمن است و رحیم؛ رب العالمین است و پرورش دهنده و به نوعی تربیت کننده ی انسان است، گفت: پس او و ظرفیت هایش را می شناسد و برایش بسترهایی فراهم می کند که در چهارچوب آن ظرفیت ها راه سعادت را یافته و به آن دست یابد. یکی از این بسترهای ماه مبارک مضان است.
این کارشناس حوزه دین و رسانه، رمضان را ماهی دانست که عوامل مختلفی که انسان را از سعادت باز می دارد به بند کشیده شده اند، مانند شیطان که در بند است و افزود: از طرفی خداوند برخی امتیازات را در این ماه قائل شده است که برکات و رحماتش را نسبت به سایر ماه ها صد چندان می کند مانند ثواب قرائت یک آیه از قرآن مجید که برابر با ثواب ختم قرآن است! این مسائل در کنار هدف اصلی، پازلی را می ماند که از طرف خدا چیده شده تا انسان بیشترین بهره برداری را از لحظه لحظه ی ماه مبارک رمضان داشته باشد.
حجت الاسلام مرادی تصریح کرد: انسانی که در جهان کنونی و در هیاهوی زندگی ماشینی روزگار می گذراند و دچار روزمرگی شده، نیاز دارد بوسیله ی پیشران های تعیین شده در یک سری قالب های خاص، بتواند راه کمال رشد و ترقی خود را بپیماید. لذا انسان باید بتواند از این پتانسیل، ظرفیت و استعدادی که خدای متعال در ماه رمضان ایجاد کرده است، کمال بهره مندی را داشته باشد.
ماه رمضان، معبری میانبر برای رسیدن به قله کمال انسانی
وی با اشاره به اینکه در ماه رمضان، سبک زندگی انسان قطعا دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد، گفت: انسان های موفق برای زندگی خود برنامه ریزی استراتژیکی SWOT دارند به این طریق که با بررسی وضعیت فعلی خود و آنچه مطلوب شان است، فرصت ها و تهدیدات پیش روی خود را شناخته و بررسی می کنند و با برنامه ریزی دقیق سعی می کنند خود را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسانند.
این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: ماه مبارک رمضان یک معبر میانبری است که می تواند انسان را در جهت ترقی خود زودتر به قله های کمال برساند.

حجت الاسلام مرادی گفت: انسان در ماه رمضان به عنوان یک عبد از طریق دعا و نیایش با معبود خود بهتر ارتباط می گیرد و با قرآن که کتاب هدایت انسان است، بیشتر مأنوس می شود، از طرفی چون مظاهر مادی حیوانی مثل خورد و خوراک .. را کمتر مورد استفاده قرار می دهد و شکمش در طول روز گرسنگی و لب هایش تشنگی را احساس می کند، بعضاً نسبت به مظاهر این دنیا به فکر فرو می رود! یاد فقرا و... گشنگی و تشنگی فردای قیامت او را دچار تزکیه نفس کرده و خود به خود می سازد.
شب قدری که قدر انسان ها سنجیده می شود!
وی با بیان اینکه اصولا کسانی که به یک مقامات معنوی دست پیدا می کنند کسانی هستند که از مظاهر ظاهری دنیا حداقلِ استفاده را می کنند، اظهار داشت: هر چه انسان گرسنه تر و تشنه تر باشد بهتر می تواند نسبت به مسائل ظاهری دنیا بی تفاوت باشد و ماه رمضان، پله پله انسان را به معراج انسانیت نزدیک می کند. در این ماه مبارک دور شدن از مظاهر دنیوی و حداقل استفاده از آنها در کنار عبادت و نیایش خالق، انسان را آماده درک شب های قدر و نزول قرآن می سازد! شب هایی که ملائکه و روح به قلب نازنین امام زمان(عج) نازل می شوند و تا طلوع فجر می آیندو سلام و تهیت می گویند؛ آن هم چه سلام و تهیتی!
این کارشناس حوزه دین و رسانه، ادامه داد: در شب های قدر، انسانی که موفق به روزه داری ظاهری و واقعی شده است یعنی، زبانش کمتر به گناه، غیبت، تهمت و کذب آلوده شده و قلبش -به دلیل حضور در محضر خدا -کمتر محبت غیر خداوند را جلب کرده و از این ماه مکال استفاده را برده است، اعمالش سنجیده، تعیین و امضاء می شود و با قرار گرفتن در لوح محفوظ، آینده دنیوی و اخروی اش رقم می خورد.
نزول آویختنی قرآن از آسمان و تمسک انسان به آن
حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه همه ما برای هدفی آمده ایم، گفت: هدف غایی ما این است که به وسلیه عبادت خداوند برروی زمین خود را بالا بکشیم! اما چگونه؟!
وی افزود: وقتی می گویند قرآن نازل شده است، باید بدانیم نزول قرآن برای ما مانند نزول بارانی که از آسمان به زمین می بارد نیست! بلکه نزول قرآن، آویختنی است به این معنی که طنابی از نور از آسمان به سمت زمین آمده است و ما که در ظلمات دنیایی پست فرو افتاده ایم با تدبر و عمل به هر آیه از قرآن کریم به آن طناب تمسک جسته و چنگ می زنیم تا خود را بالا بکشیم.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: این شرایطش در ماه مبارک رمضان کاملا مهیا شده است و انسان سبک زندگی خود را طبق این اصول تغییر می دهد از خورد و خوراک و نگاه و محبت گرفته تا درکش از سحر و بین الطلوعین که بهترین ساعات برای استجابت دعا و تقسیم رزق است خب است به یاد داشته باشیم که بزرگان به آنچه رسیدند از درک سحر بوده است.
ادامه دارد/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رمضان، کمال انسانی، روزه داری، تمسک به قرآن، نزول قرآن، شب های قدر، سحر رمضانی، عبادت، سبک زندگی رمضانی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا