غفلت از تحرکات فمنیست شبکه ای در ایام کرونا/ شبکه های اجتماعی ایرانی، پاشنه آشیل فعالیت های فمنیستی
1399/02/16 - 10:47
تاریخ و ساعت خبر:
50159
کد خبر:

غفلت از تحرکات فمنیست شبکه ای در ایام کرونا/ شبکه های اجتماعی ایرانی، پاشنه آشیل فعالیت های فمنیستی

اوج فعالیت فمنیست شبکه ای در ایران به سال 1388 باز می گردد که با وجود محدود بودن دسترسی افراد به شبکه های اجتماعی، در جریان انتخابات تحرکات زیادی از خود نشان داد اما در زمان فعلی با حضور حداکثری اعضای خانواده در شبکه های اجتماعی تهدید تأثیر فمنیست شبکه ای بر افراد بسیار بالا رفته است و لازم است که برای دفع خطرات آن، برنامه ریزی صورت گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، این روزها به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بیشترین توصیه ها برای در خانه ماندن از طریق رسانه های جمعی صورت می گیرد و قریب به اتفاق مردم فهیم ایران نیز نسبت به این پیام ها واکنش نشان داده و با آن همراهی می کنند. این اقدام مزایایی همچون فرصت در کنار هم بودن اعضای خانواده و ایجاد انس و الفت در بین آنها و نیز امکان رسیدگی به امور عقب افتاده را فراهم کرده است و برای برخی از زنان، که شاغل هستند نیز فرصتی دست داد تا در سایه کم شدن ساعت کاری ادارات، شیفتی شدن و یا در برخی مشاغل تعطیلی موقت آنان، خستگی های ناشی از محیط های شغلی را از تن بیرون کنند.
این مزایا مسلماً معایبی هم به همراه داشت که مهمترین آن ها استفاده بیش از حد از فضای مجازی بود، اگر چندی قبل نگاه به آسیب های فضای مجازی زیاد بود، به علت خانه نشین شدن افراد در اکثر خانواده ها، این نگاه به حداقل رسید و توجه به فضای مجازی و حضور در شبکه های اجتماعی رشد بسیاری یافت. این استفاده ها جنبه های مختلفی داشت، به طور مثال عده ای از آن ابزار برای تماس با اقوام خود بهره بردند و گروهی نیز برای بهره گیری از معلم و استاد به ناچار در شبکه های اجتماعی مختلف عضو شدند.
این اقدامات مقدمه ای برای ورود حداکثری به شبکه های اجتماعی بود که در کنار مزایای مطرح شده معایبی نیز دارد، که در حوزه زنان یکی از این معایب، باز شدن عرصه برای بیان مطالبات و خواسته های فمنیست ها بود ،خواسته هایی که همیشه رنگ و بوی غیراخلاقی دارند و همواره ساختار شکنی اجتماعی را رقم می زنند. اما متأسفانه برخی از زنان بدون توجه به اصل و واقعیت این اهداف با آن همسو شدند، در واقع اقداماتی که فمنیست ها در این فضا انجام می دهند را می توان به فمنیست شبکه ای تعبیر کرد.
ویژگی این جریان شبکه ای فمنیستی این است که رهبر جریان در پشت صحنه وجود دارد و کسی به صورت شناخته شده هدایت این جریان را بر عهده ندارد و قاعده کار آنان این طور است که بیان کنند تشکلی ندارند تا افرادشان نیز شناخته نشوند. همچنین، لازم نیست که ایدئولوژی اعضای شبکه با یکدیگر هماهنگ باشد و از نظر اعتقادی همفکر باشند. در این جریان از کمونیست ها و لیبرال مسلک ها تا افراد مذهبی و دیندار به حضور در شبکه دعوت می شوند زیرا این نوع از فمنیسم برخلاف گذشته ی فمنیست ها، به جای توجه به ساختار چینش افراد بر اساس اعتقاد و ایدئولوژی مشترک، موضوع را مدنظر قرار می دهد.
به علاوه، مخاطب جریان شبکه ای، ضرورتاً اقشار فرهیخته نیستند؛ بلکه عموم جامعه مرتبط می شوند. این ویژگی فمنیست های شبکه ای باعث می شود که مخاطبان مختلفی را جذب کنند و با توجه به شرایط فعلی پتانسیل جذب نیرو در این جریان قوت گرفته است.
ویژگی دیگر فعالیت های این جریان، سیالیت آن است، بدین ترتیب که افراد هر لحظه که مایل بودند می توانند به شبکه اضافه شوند، هر زمانی هم که بخواهند از آن خارج می شوند و برای هیچ فردی الزامی وجود ندارد، همچنین افراد اضافه شده به این جریان به ابتکار خود عمل می کنند و در رابطه با کاری که انجام می دهند مورد بازخواست قرار نمی گیرند.
به عنوان مثال می توان گفت که در ایران، فمنیست شبکه ای در سال 87 به اوج خود رسید و تحرکات آنان با نزدیک شدن به زمان انتخابات، افزایش یافت که این تجربه در سال 1388 و در فضای انتخابات به شبکه اجتماعی حق رأی تبدیل گشت این یک نمونه از اقدامات فمنیست شبکه ای است که مربوط به سال ها قبل است، زمانی که شبکه های اجتماعی چندان فراگیر نشده بود.
اما در این شرایط که اقبال عمومی به استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کرده است و اکثر افراد جامعه ما به عضویت در شبکه های اجتماعی در آمده اند، نباید با نادیده گرفتن این شبکه ها، از تحرکات این فمنیست ها غافل ماند و نسبت به آن بی تفاوت بود.
یکی از اقدامات فمنیست های شبکه ای، گسترش بی حیایی در قالب عادی جلوه دادن بیان مسائل غیر اخلاقی و شکستن حریم های خصوصی است. این اقدامات اکنون تحت عنوان لایوهای شاخ های اینستگرامی در حال گسترش است و اگر مسئولان به این مهم توجه نکنند و برای مقابله با آن اقدام ننمایند ممکن است لطمات جبران ناپذیری به بدنه جامعه و به ویژه نوجوانان و جوانان که اکنون بیشترین زمان خود را در این فضا می گذرانند و تأثیرپذیری بالایی نیز دارند، اتفاق بیفتد.
از جمله راهکارهایی که بسیار موثر است، حمایت از شبکه های اجتماعی ایرانی و اجرای پروژه اینترنت پاک است که در این صورت فعالیت های فمنیست ها را می توان تحت نظر قرار داد و مانع از گسترش آن در سطح جامعه شد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فمنیست، فمنیست شبکه ای، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، کرونا، فتنه88
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا