نقش یقه سفیدها در گرانی چادر مشکی!/ مافیای چادر، پیاده نظام دشمن در جبهه ی جنگ فرهنگی
1399/02/17 - 08:59
تاریخ و ساعت خبر:
50164
کد خبر:
تغییر هویت چادر از کالای استراتژیک فرهنگی به کالای لوکس فرنگی

نقش یقه سفیدها در گرانی چادر مشکی!/ مافیای چادر، پیاده نظام دشمن در جبهه ی جنگ فرهنگی

می توان متصور شد که چرا این صحبت های سال گذشته وزیر صمت در خودکفایی چادر نه تنها محقق نشد بلکه خلاف آن نیز صورت گرفت! مهم ترین دلایل واردات انحصاری، عدم نظارت بر واردکنندگان، فساد قاچاق چادر است به طوری که گویا اگر یکی از این دمل های بیماری گرانی چادر بهبود یابد عده ای یقه سفید در حوزه اقتصادی متضرر می شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - منیره غلامی توکلی: قیمت چادر مشکی این کالای استراتژیک فرهنگی در کشور ما چنان سر به فلک کشیده است که دیگر می توان از آن به عنوان کالای لوسک وارداتی نام برد! زیرا فقط 10 درصد نیاز کشور از محل تولید داخل تأمین می شود و 90 درصد نیاز مردم در بخش چادر مشکی به واردات وابسطه است.
بازار داغ افزایش قیمت چادر مشکی چنان افسارگسیخته عمل می کند که در ماه های آخر سال و نزدیک شدن به سال جدید چادر 700 هزار تومانی به قمیت 2 میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسید. این در حالی است که بنابرگفته اسدالله سلمیانی مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب، «گرانترین چادر یاردی 90 هزار تومان است که با محاسبه سود دوخت و سایر هزینه‌ها نباید این چادر بیشتر از 700 هزار تومان در بازار به فروش برسد اما امروز این چادرها بالای دو میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.»
قضیه بالارفتن قیمت چادر مشکی که بنابر گفته اکثریت دست اندرکاران حوزه نساجی، اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک و انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب در نابسامانی ها، کارشکنی های، انحصارطلبی ها و بی قانونی های حوزه واردات چادرمشکی است از جنبه های مختلف اقتصادی و فرهنگی می تواند پیامدهایی سخت را به دنبال داشته باشد پیامدهایی که ارتباط مستقیم با تغییر سبک پوشش بخش وسیعی از زنان جامعه و محقق نشدن شعارهای اقتصادی چون حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش اقتصادی دارد.
به نظر می رسد با مزمن شدن بیماری بخش اقتصادی کشور در بخش پوشاک به ویژه چادرمشکی دیگر دارو پاسخگوی بهبود آن نخواهد بود و باید تیغ جراحی به دست گرفت و در اولین اقدام پاسخ اینکه چرا با گذشت چندین دهه از عمر صنعت نساجی در کشوری که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان چادر مشکی است، ۹۴ درصد چادر مشکی وارداتی است؟ را داد و بعد به فکر دمل های عفونی چون چرایی نداشتن ردیف تعرفه مستقل در واردات چادر مشکی، انحصار واردات چادر مشکی فقط در دست چندین نفر با سود 500 درصد، مافیا یا فساد قاچاق چادر در گمرک، فروش چادر وارداتی با قیمت 5 دلاری به قیمت نجومی، عدم نظارت بر واردکنندگان یله و عدم عملی شدن قول های دولت در خودکفایی چادر بود. دمل هایی که هر کدام درمان و نیشتر خواص خود را می خواهد.

بهمن سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از در دستور کار قرار گرفتن تقویت زنجیره تولید نساجی در دولت داد و گفت که دولت حوزه نساجی را جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی قرار داده است و در تلاش هستیم تا واردات را در این حوزه متوقف کنیم به طوری که طرح‌های جدیدی در این حوزه در دستور کار است و طی ماه‌های آتی پارچه داخلی چادر مشکی به بازار عرضه می‌شود .اما هنوز 4 ماهی از این خبر مسرت بخش نگذشته است که خبر از 2 میلیونی شدن 4 و نیم متر پارچه در بازار شده است.
البته می توان متصور شد که چرا این صحبت های آقای وزیر نه تنها محقق نشد بلکه خلاف آن نیز صورت گرفت! مهم ترین دلایل واردات انحصاری، عدم نظارت بر واردکنندگان، فساد قاچاق چادر است به طوری که گویا اگر یکی از این به اصطلاح دمل های بیماری گرانی چادر بهبود یابد عده ای یقه سفید در حوزه اقتصادی متضرر می شوند.

با توجه به اینکه حال و روز هر یک از حوزه های اقتصادی به صورت زنجیره وار به یکدیگر وابسته و مرتبط هستند و با استناد به این ضرب المثل که «مشت نشانه خروار است » می توان به وضعیت سایر محصولات استراتژیک کشور در حوزه های مختلف نیز پی برد! و در نهایت به این نتیجه رسید که دلیل تمام عدم موفقیت های دولت در محقق نشدن شعارهای سال در یک دهه ی گذشته چه بود ه است!.
اما قضیه گرانی چادر از بُعد فرهنگی یا اخص تر بخواهیم بگوییم در حوزه پوشش نیز قابل بررسی و تأمل است. اینکه برخلاف آنچه در ظاهر جامعه دیده می شود، بیشترین قشر زنان را دختران و بانوان ملبس به چادر تشکیل می دهند و از قرار با وضعیت اقتصادی فعلی خرید چادر مناسب و در شأن این گروه با قیمت های نجومی تقریبا سخت و گاهی غیرممکن است.
در این بخش نیز این سؤالات نگران کننده وجود دارد : اکنون که قیمت حداقلی پارچه چادری به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و اگر بانویی قصد خرید چادری با کیفیت بالا داشته باشد باید دو میلیون تومان هزینه کند، چند درصد از بانوان توان چنین خریدی خواهند داشت؟ چند درصد از دختران جوان در خانواده های متوسط و آسیب پذیر می توانند این پوشش را بدون دغدغه انتخاب کنند؟ و بالتبع ؛ چند درصد از خانواده ها بالاجبار پوشش فرزندان خود را تغییر خواهند داد؟
آیا رواست که پدر کارگر یا کارمند که حقوقی در حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان دارد، تقریبا در آمد یک ماه خود را برای تهیه یک یا دو چادر برای همسر و دخترش بدهد؟ تا کی این خانواده می تواند این هزینه را متقبل شود؟
در این بخش نیز می توان گفت که خطر تغییر پوشش ناگهانی بسیاری از دختران و زنان جامعه علی رغم میل باطنی وجود دارد و با توجه به اینکه در بازار پوشاک حتی مانتوی مناسب برای بانون مانتویی محجبه وجود ندارد، چگونه ممکن است که این دست بانوان که بالاجبار از سر گرانی چادر، قصد خرید مانتو برای خود یا دختران شان را دارند، بتوانند مانتوی در خور و نزدیک به حجاب مد نظرشان را پیدا کنند! آیا زنان و دختران جوان چادری با گذشت زمان و عدم رسیدگی به قمیت چادر، مجبور به استفاده از مانتوهای موجود در بازار خواهند شد تا به قولی همرنگ جماعت شوند!

به نظر می رسد گرانی چادر به هر بهانه و هر دلیلی که باشد نخستین نتیجه ظاهری آن ضربه زدن به عفاف و حجاب جامعه ایرانی است چیزی که سالیان سال با برنامه ریزی های دقیق رسانه های بیگانه و برنامه های ضدفرهنگی غرب علیه ملت ایران اگر به نتیجه مطلوب نرسیده بود اما عوامل داخلی با رویکردی اقتصادی به دنبال تحقق آن هستند به گونه ای که خواسته و ناخواسته سربازان پیاده نظام دشمن در جنگ فرهنگی علیه ملت ایران شده اند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مافیای چادر، یقه سفیدها، گرانی چادر، خودکفایی در چادر، گرانی چادر، چادری ها، واردات چادر
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا