عدم کنترل هیجان، زمینه ساز فریب اینترنتی/ صمیمیت والدین با فرزندان یکی از ابزار سواد رسانه ای است
1399/02/21 - 12:41
تاریخ و ساعت خبر:
50239
کد خبر:

عدم کنترل هیجان، زمینه ساز فریب اینترنتی/ صمیمیت والدین با فرزندان یکی از ابزار سواد رسانه ای است

ریشه آسیب هایی مانند کلاهبرداری، افزایش استرس و اضطراب و سوء استفاده های غیر اخلاقی در فضای مجازی، عدم کنترل هیجان و به اصطلاح جوزدگی است که زمینه ساز انواع فریب های اینترنتی را برای کاربران فراهم می آورد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، استفاده از شبکه های اجتماعی اگر در گذشته به عنوان یک تفریح صورت می گرفت و تعداد کمی از مردم با آن آشنا بودند، اکنون به عنوان یکی از ابزار کسب درآمد، آموزش مهارت های مختلف، استفاده از فروشگاه های آنلاین و نیز وسیله ای برای گذران اوقات فراغت محسوب می شود.
به طور طبیعی ورود تعداد زیادی از افراد به این فضا، تغییراتی در سبک زندگی آن ها ایجاد می شود و اگر آن ها مجهز به سلاح سواد رسانه ای نباشند باید منتظر بروز مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی در ابعاد گسترده باشیم اما سواد رسانه ای در واقع دارا بودن آگاهی در مقابل مخاطرات و نحوه مدیریت رفتار است به نوعی که بازتاب آن، استفاده از فضای مجازی بدون آسیب برای افراد است.
یکی از مهمترین ابزار سواد رسانه ای، تفکر، تحقیق و پرهیز از جوزدگی های ناشی از تبلیغات گسترده و یا کامنت هایی است که در صفحات مجازی منتشر می شود. فراگیرترین آسیبی که اکنون دامنگیر زنان جامعه شده است، طبق گفته های پلیس فتا، وعده کار در منزل است که در شبکه های اجتماعی و سایت های دیوار و شیپور منتشر می شود و به عنوان یکی از شگردهای مجرمان سایبری است، بدین ترتیب که کلاهبرداران با تبلیغات فریبنده کار در منزل، به بهانه عضویت و دوره آموزشی مبالغی را از شهروندان دریافت نموده و پس از پایان کار با بهانه های مختلف از تحویل کالا سرباز می زنند.
برای جلوگیری از این آسیب، لازم است که کاربران در صورت مواجهه با چنین تبلیغات فریبنده ای، به دور از جوزدگی، برای استعلام شرکت های دارای مجوز به اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان خود مراجعه کنند.
از دیگر مشکلاتی که اکنون به شکل فراگیر در سطح جامعه ایجاد شده، سهام عدالت است، بدین ترتیب که کلاهبرداران سایبری با ارسال پیام‌هایی حاوی لینک سایت جعلی که مشابه سایت سهام عدالت طراحی کرده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی با عنوان آزاد سازی سهام عدالت، شهروندان را فریب داده و اقدام به سرقت اطلاعات بانکی آنها می‌کنندکه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری نیز، لازم است افراد با کارشناسان این حوزه مشورت کرده و برای هرگونه تغییر، اطلاعات و اخبار مورد نیاز خود را فقط از رسانه‌های رسمی و معتبر کسب کنند.
آسیب دیگری که در این حوزه وجود دارد، دامن زدن به شایعات است، به طور مثال برخی از افراد هستند که با دیدن یک پیام بدون آن که صحت و سقم آن را متوجه شوند، سریع آن را انتشار می دهند، که در این صورت هم لازم است حتما قبل از ارسال، محتوای آن را بخوانند و اگر نسبت به صحت و سقم آن مردد هستند، از انتشار آن خود داری کنند.
نمونه عینی این شایعه در دوران کرونا اتفاق افتاد که تعداد زیادی از کاربران به علت ترس ناشی از این حادثه، هرگونه اخبار و اطلاعاتی را بدون توجه به منبع آن، منتشر می کردند و خواسته یا ناخواسته در قالب در جریان قرار گرفتن از آخرین اخبار، ترس و وحشت را در بین مردم گسترش می دادند که با برخورد قوه قضائیه، این مشکل مدیریت شد و تعداد زیادی از کانال هایی که در این فضای گل آلود به تبلیغ خود پرداخته بودند، تعطیل شدند.
اما در حوزه کودکان، والدین نقش مهمتر و پر رنگ تری را ایفا می کنند، در این دوران که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، مدارس به صورت مجازی کلاس های خود را برگزار می کنند، والدین دیگر نمی توانند همچون گذشته استفاده از فضای مجازی را برای فرزندان خود محدود کنند زیرا آن ها به بهانه شرکت در کلاس های مجازی بسیار بیش از گذشته در این فضا ورود کرده اند.
روحیه کنجکاو فرزندان، در دنیای پر از اتفاق فضای مجازی احتمال وقوع همزمان چند آسیب مانند خشونت، کلاه برداری و ترویج رفتار پرخطر را نسبت به فضای حقیقی افزایش داده است، زیرا در فضای حقیقی احتمال وقوع چند آسیب همزمان بسیار کم است اما در فضای مجازی این محدودیت وجود ندارد.
بنابراین لازم است که والدین با نرم افزارهای رسانه ای روز آشنا باشند تا بر فعالیت فرزندان در هنگام استفاده از رسانه ها احاطه داشته باشند و بتوانند دسترسی های فرزندان به محیط مجازی را کنترل کنند، همچنین لازم است که والدین ارتباط خوب و دوستانه ای را با فرزندانشان داشته باشند که در صورت وقوع مزاحم اینترنتی یا کلاهبردار اینترنتی، فرزندان بتوانند صمیمانه مشکل خود را به والدین بگویند تا مشکل ابعاد گسترده تری به خود نگیرد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سواد رسانه ای، هیجان، استرس، والدین، فرزندان، کرونا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا