اکران اینترنتی فيلم‌هاي سینمایی ابتدا نیازمند زمینه‌سازی فرهنگی، برنامه‌ریزی طولانی مدّت و تقویت زیرساخت‌های اینترنتی است. اگر بخواهيم شاهد اکران‌هاي اينترنتي موفقيّت‌آميز در ايران باشيم، باید آثاری باکیفیّت و متنوع را در اختیار مخاطب قرار دهیم. همچنين امروزه بسياري از مردم جامعه، در خانه‌هاي خود تلویزیونی هوشمند دارند و اين امکان وجود دارد که با ایجاد شرایطی مطلوب بدون نیاز به دانلود اینترنتی، آثار سینمایی را در اختیار جامعه قرار دهیم." />
فیلم سینمایی
1399/02/22 - 07:29
تاریخ و ساعت خبر:
50240
کد خبر:

فیلم سینمایی " خروج" ، باید ها و نبایدهای اکران اینترنتی

اکران اینترنتی فيلم‌هاي سینمایی ابتدا نیازمند زمینه‌سازی فرهنگی، برنامه‌ریزی طولانی مدّت و تقویت زیرساخت‌های اینترنتی است. اگر بخواهيم شاهد اکران‌هاي اينترنتي موفقيّت‌آميز در ايران باشيم، باید آثاری باکیفیّت و متنوع را در اختیار مخاطب قرار دهیم. همچنين امروزه بسياري از مردم جامعه، در خانه‌هاي خود تلویزیونی هوشمند دارند و اين امکان وجود دارد که با ایجاد شرایطی مطلوب بدون نیاز به دانلود اینترنتی، آثار سینمایی را در اختیار جامعه قرار دهیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مهسا حنیفه: اکران اينترنتي فيلم، يکي از شيوه‌هاي نوين اکران در چند سال اخير است که در سينماهاي دنيا به ويژه هاليوود، رايج شده است.
اين شيوه از اکران به فيلم‌سازان کمک مي‌کند تا به ساخت فيلم‌هايي که بيشتر جنبه‌ي شخصي و نوپا دارند، اقدام کنند و کمتر دغدغه‌ی گیشه داشته باشند؛ در نتیجه خلاقیّت هنری و فنّی بیشتری را مدّنظر قرار مي‌دهند.
از روز سوّم اسفند ماه سال 98، با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه‌ی سالن‌های سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمد.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و نامعلوم بودن زمان بازگشايي سينماها، سازمان هنری رسانه‌ای اوج تصمیم بر نمایش آنلاین فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا گرفت.
اين فيلم به عنوان اولین فیلم سینمایی آنلاين، يک‌شنبه ۲۴ فروردین ماه ساعت ۲۰ در سینمای آنلاین فیلیمو به نمايش درآمد.
محمّد ذوقی، مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی خروج درباره‌ی اکران اینترنتی این فیلم سینمایی گفت: «با شرایطی که پیش آمد، اواخر اسفند ماه بود که سینماها با ۲-۳ هفته تعطیلی مواجه شدند. بعد از آن به این فکر افتادیم که باید چه کنیم و وظیفه و رسالت سازمان اوج و هنرمند در ایامی که دنیا دچار کرونا است و ظاهراً چند ماه ادامه پیدا می‌کند، چیست. با گفتگو، مشورت‌های مختلف و برخی مصداق‌ها و نمونه‌ها حتّی در کشورهای دیگر، به این نتیجه رسیدیم که نقشه راه اکران اینترنتی قبل از اکران سینماها می‌تواند روشی باشد که برکات مختلفی دارد. یکی از آن برکات، این است که در ایام کرونا سرگرمی و آسایش را برای مردم فراهم می‌کند که می‌توانند راحت‌تر این دوران را در منزل سپری کنند.»
دکتر شهاب اسفندياري، رئيس دانشگاه صدا و سيما در خصوص اکران اينترنتي اين فيلم در توئيتي اظهار داشت: «اتفاق مهمي است. اوّلين توليد بزرگ و داراي پروانه نمايش که پس از يک اکران محدود (در جشنواره‌ی فجر) مستقيم در اينترنت عرضه شود. اوج، کاري را انجام داده که نتفليکس سال‌ها قبل شروع کرد و به تغيير مناسبات پخش و اکران در آمريکا انجاميد. در ابتدا بحث برانگيز بود ولي کم‌کم جا افتاد. تا قبل از این فیلم‌ها تنها در صورتی برای اکران در سالن‌های زنجیره‌ای بزرگ سینما در آمریکا پذیرفته می‌شد که حداقل 90 روز بین اکران و عرضه DVD/ اینترنتی فیلم فاصله باشد. نتفلیکس این مقررات را بر هم زد و پس از اکران محدود، فیلم‌هایش را برای ده‌ها میلیون مشترک اینترنتی عرضه کرد.»
اقدام جسورانه و غيرمنتظره‌ي حاتمي‌کيا بسيار قابل تحسين بود؛ چرا که سينماي ايران به يک پيشتاز در شيوه‌ی نوين از اکران، احتياج داشت؛ امّا ماجرا از آن جايي شروع شد که تنها چند ساعت از اکران اينترنتي اين فيلم نگذشته بود که نسخه‌ي قاچاق آن وارد سايت‌ها و فضاهاي مجازي شد و در دسترس عموم قرار گرفت؛ آيا قبل از اکران اين فيلم به صورت اينترنتي تمامي زيرساخت‌ها آماده‌ي اجرا بود يا خير؟ اگر آماده بود چگونه نسخه‌ي قاچاق آن چند ساعت بعد به راحتي قابل دانلود بود!
اين سؤالي است که تا اطلاع ثانوي، پاسخگويي براي آن پيدا نشده است؛ شايد بايد در جواب اين سؤال گذري بر گفته‌ي داريوش ارجمند بزنيم که مي‌گويد: »جلوي قاچاق فيلم‌ها را بايد همان کساني بگيرند که جلوي قاچاق ماسک و مواد شيميايي ضدعفوني کننده را در شرايط کرونا مي‌گيرند؛ بايد اينجا هم به ميدان بيايند.»
اکران اینترنتی فيلم‌هاي سینمایی ابتدا نیازمند زمینه‌سازی فرهنگی، برنامه‌ریزی طولانی مدّت و تقویت زیرساخت‌های اینترنتی است. اگر بخواهيم شاهد اکران‌هاي اينترنتي موفقيّت‌آميز در ايران باشيم، باید آثاری باکیفیّت و متنوع را در اختیار مخاطب قرار دهیم. همچنين امروزه بسياري از مردم جامعه، در خانه‌هاي خود تلویزیونی هوشمند دارند و اين امکان وجود دارد که با ایجاد شرایطی مطلوب بدون نیاز به دانلود اینترنتی، آثار سینمایی را در اختیار جامعه قرار دهیم.
اکران اينترنتي فيلم خروج براي عوامل اين فيلم چند نکته‌ي حائز اهميت داشته است که به نقل از محمّد ذوقي، يکي از اين عوامل، دستمزد فيلمساز است؛ با اکران در سینما یک سوّم از میزان فروش به فیلم‌ساز می‌رسيد امّا در این روش ۷۰ درصد فروش در اینترنت به فیلم‌ساز اختصاص مي‌يابد.
آمار فروش اوّلین اکران آنلاین سینمای ایران اعلام شد
به نظر مي‌رسد اکران اينترنتي فيلم خروج براي اوّلين بار تا حدوي موفق بوده است؛ اين فيلم در 24 ساعت ابتداي فروش خود، توانست ۳۳ هزار و ۹۹۵ بلیط به فروش برساند و درآمدي بيش از 407 ميليون تومان به همراه داشته باشد. اين فيلم در چهارمين روز اکران اينترنتي نيز، توانست از مرز يک ميليارد تومان عبور کند.
گريزي بر حواشي و محتواي فيلم
بيستمين فيلم حاتمي‌کيا در سي و هشتمين جشنواره فجر با حواشي نسبتاً زيادي روبه‌رو شد.
از نشست‌هاي خبري پرتلاطم گرفته تا خداحافظي ناگهاني فريبرز قريبيان و حذف آن توسط آراي مردمي؛ محتواي فيلم نيز از حواشي دور نماند؛ حاتمي‌کيا طبق سنوات گذشته در عرصه‌ی فيلم‌سازي، اين بار نيز در قامت "خروج" بر پرده‌ي نقره‌اي برتابيد و بار ديگر بيعت خود را با راه انقلاب و شهدا تازه کرد.
داستان کلي فيلم اينگونه است که شرکت سهامي آب، هنگام تخليه‌ي سد آب شور بر اثر يک اشتباه، آب را وارد مزارع کشاورزان مي‌کند و خسارات زيادي بر آن‌ها تحميل مي‌شود و آن‌ها براي احقاق حقوق خود وارد مسيري پرمشقت و پردردسر مي‌شوند.
در قسمت‌هايي از اين فيلم، رفتارهاي ضدفمينيستي نيز قابل مشاهده است؛ مانند صحنه‌اي که در آن، مردان ولايت به ويژه شخصيّت اصلي داستان (رحمت) مانع از همراهي مهربانو در سفر به تهران مي‌شوند و با ادبيات نامناسب او را تحقير مي‌کنند؛ شايد سؤالي که ذهن مخاطب را درگير مي‌کند اين باشد که: آيا مطالبه‌گري و احقاق حقوق فقط براي جنس مذکر است و چرا در ميداني به اسم عدالت و برابري، جايي براي زنان وجود ندارد؟ اين تبعيض و نابرابري در ساير صحنه‌هاي اين فيلم نيز قابل تأمل است.
در صحنه‌ی ديگري از اين فيلم، تراکتور یکی از کشاورزان به شدّت خراب شده و مشخص مي‌شود صاحب تراکتور، توانايي مالي براي خريد تراکتور جديد را نداشته؛ براي تنها وسیله معیشتی که او طي چندين سال با آن، زمین همه‌ی هم‌ولایتی‌اش را شخم زده است.
"خروج" اعتراض به عمل غیرشرعی و ضدانسانی زنده به گور کردن میلیون‌ها جوجه‌ی یک روزه است تا برای تنظیم بازارهای سرمایه‌داری جهانی، قیمت مرغ و طیور همچنان در سطح قابل قبول بانک جهانی باقی بماند ولو گوشت سفید از دهان خیل عظیم جماعت زیر خط فقر دریغ شود و همان سرمایه عمومی و ارزاقی که متعلق به همین ملّت است، با هزاران منّت و تبلیغات، تحت عنوان یارانه معیشتی و یا وام یک میلیون تومانی بارها و بارها بر سر مردم مظلوم کوبیده شود.
"خروج" درباره‌ی یک اعتراض آرام و مدنی در برابر سیستمی بین‌المللی است که سال‌ها و بلکه قرن‌هاست سعی در جهانی‌سازی ایدئولوژی و فرهنگ و اقتصاد خود دارد. امّا همان سیستم حتّی برای اعتراض در مقابل خودش هم برنامه‌ریزی می‌کند و نسخه خشونت می‌پیچد تا دشمنان خود را خشونت طلب و بی‌منطق و بی‌هویت و ارتجاعی معرّفی کند؛ آنچنان که فیلم‌های عادی و تفریحی موبایل یکی از کشاورزان معترض، تبدیل به بیانیه‌های جنگ‌طلبانه در رسانه‌های بیگانه می‌شود.
شاید بتوان گفت که جمله ساده‌ی رحمت در پایان فیلم "خروج"، عصاره‌ی سادگی و بی‌آلایشی این اعتراض شرافتمندانه و آرام است، آنجا که رحمت پس از طی فرازونشیب‌های بسیار و مقاومت در برابر خناسان داخلی و وسوسه‌های خارجی و تهدید و تطمیع صاحبان قدرت، به مقصد خود رسیده و مأموری که او را تا به آخر همراهی کرده، می‌پرسد حالا به رئیس جمهور چی می‌خوای بگی؟ و رحمت پس از اندکی درنگ با سادگی پاسخ می‌دهد: بگويید سیگار من را پس بدهند!
هدف رحمت، رساندن صداي جمهور به رياست جمهوري بود؛ همين!
همچنين شايان ذکر است که فيلم سينمايي خروج، در سي و هشتمين دوره از جشنواره‌ي فجر، نامزد دريافت پنج سيمرغ بلورين شد و توانست دو سيمرغ را به خانه ببرد: سيمرغ بلورين بهترين جلوه‌هاي ويژه‌ي بصري و بهترين چهره پردازي.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فیلم سینمایی، خروج، اکران اینترنتی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا