پخت نان در تنور مهربانی به دست زنان عسلویه ایی
1399/02/30 - 08:03
تاریخ و ساعت خبر:
60405
کد خبر:
بانوان و خانواده های جهادی/3

پخت نان در تنور مهربانی به دست زنان عسلویه ایی

تهیه نان از آرد کردن گندم تا درست کردن خمیر و رقص زیبای دست برای پهن کردن آن در تنور فقط از دستان هنرمند زنانی بر می آید که عاشقانه هرم گرمای تنور را در گرما و سرما تحمل کرده و بوی خوش زندگی را در خانه و محله برای خود و سایر هموطنان طنین انداز می کنند. کرونا در برابر تمام نامهربانی هایی که به مردم ایران کرد، اما نتوانست دل مهربان شان را بگیرد و همین دل مهربان سرمایه بسیاری از کارهای نیک است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بوشهر: نان، واژه ای که با مفاهیم زندگی، سلامت و عبادت عجین شده است. نان را در مثل قوت غالب گویند، یعنی غدایی که به طور معمول در جامعه بیش از سایر غذاها مصرف می شود.
نان در بسیاری از فرهنگ ها جدای از ارزش مادی که دارد، دارای ارزش معنوی و گاها فرهنگی – عقیدتی نیز هست. برای مثال مردم هند، ایران، افغانستان، ترکیه، عراق، عربستان .. نان را برکتی الهی می دانند و در تهیه، نگهداری و حفظ کرامتش، تلاش دارند.
نان از گندم به دست می آید و بسیاری از خانواده ها، گندم این خوشه طلایی و زیبا را به عنوان اسم برای دختران شان انتخاب می کنند تا او را مایه برکت و شادی و سلامتی خانواده بدانند.
در آیات و روایات اسلامی نیز بر اهمیت نان تأکید شده است، پیامبراکرم(ص) در این باره می فرماید: « فلولا الخبز ما صلینا ولا صمناولا ادینا فرائض ربنا عز و جل.» اگر نان نبود، نه نماز می خواندیم و نه روزه می گرفتیم و نه واجبات پروردگار بزرگ را ادا می کردیم.
شاید به همین دلیل است که در ماه مبارک رمضان ، ماهی که دل ها بیشتر از گذشته به سمت خدا پرواز می کند، اطعام با نان ، پخش نان صلواتی به ویژه در زادروز میلاد امام حسن مجتبی کرم اهل بیت علیهم السلام در سراسر کشور رونق خاصی می گیرد.
این روزها کرونا اگر برای بخشی از جامعه کمی مشکلات اقتصادی ایجاد کرده است اما برای قشر آسیب پذیر چنان دردسری درست کرده که حتی در تهیه نان، ساده ترین در عین حال در دسترس ترین غذا دچار مشکل شده اند. این مسئله از همه نظر چه اجتماعی، چه سیاسی و چه فرهنگی و اقتصادی دارای اهمیت فراوانی است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: « امام صادق به یکی از اصحاب خود می فرماید: و اعلم یا مفصل ان رأس معاش الانسان و حیاته الخبز و الماء. ای مفضل؛ بدان که سرچشمه زندگی و معاش انسان، نان است و آب. این سخن تاکیدی بر این حقیقت است که اگر نان نباشد، زندگی انسان از جریان افتاده و زندگی را با مخاطره مواجه می سازد به همین خاطر است که حضرت یوسف برای گذران دوران قحطی فقط به ذخیره سازی گندم پرداخت.»
البته رزمایش کمک مؤمنانه و لبیکی که بسیجیان و آحاد مردم ایران به این فراخوان معنوی رهبر معظم انقلاب اسلامی دادند باعث شد که دلنگرانی در تأمین نیاز ساده ترین غذا و قوت غالب مردم برطرف شود. بسیجیان شهرستان عسلویه که متأسفانه در عین ثروت خدادای دچار مشکلات معیشتی هم هستند، دست در دست هم داده و با پخت نان و توزیع آن در بین نیازمندان دغدغه تغذیه این قشر باکرامت را برطرف کردند.
چیزی که تصاویر شاید گویاتر از من بتواند داستان این همدلی را بازگو کند.













انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پخت نان، تنور مهربانی، زنان عسلویه، بسیجیان کمک مؤمنانه
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا