تعاون و همکاری یکی از سنت های حسنه و مورد تأکید اسلام در جامعه اسلامی است. تعاون از ریشه عون به معنی همکاری دو طرفه ای است که طرفین هر دو در آن به هم منفعت می رسانند. به واقع می توان گفت که نتیجه تعاون و همبستگی بین ملت های مسلمان یا یک جامعه مسلمان نسبت به سایر جوامع، همان وجه تمایز در موقعیت های خاصی است که ما نمونه آن را در ایام کرونا دیدیم." />
ثمرات
1399/02/30 - 11:57
تاریخ و ساعت خبر:
60414
کد خبر:
تعاون و همکاری از منظر اسلام/ بخش نخست

ثمرات "تعاون" وجوه تمایز کشورهای اسلامی با سایر جوامع را شکل می دهد

تعاون و همکاری یکی از سنت های حسنه و مورد تأکید اسلام در جامعه اسلامی است. تعاون از ریشه عون به معنی همکاری دو طرفه ای است که طرفین هر دو در آن به هم منفعت می رسانند. به واقع می توان گفت که نتیجه تعاون و همبستگی بین ملت های مسلمان یا یک جامعه مسلمان نسبت به سایر جوامع، همان وجه تمایز در موقعیت های خاصی است که ما نمونه آن را در ایام کرونا دیدیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - تعاون و همکاری یکی از سنت های حسنه و مورد تأکید اسلام در جامعه اسلامی است. تعاون از ریشه عون به معنی همکاری دو طرفه ای است که طرفین هر دو در آن به هم منفعت می رسانند. به واقع می توان گفت که نتیجه تعاون و همبستگی بین ملت های مسلمان یا یک جامعه مسلمان نسبت به سایر جوامع، همان وجه تمایز در موقعیت های خاصی است که ما نمونه آن را در ایام کرونا دیدیم.
تعاون، تقویت کننده فرهنگ همدلی در جامعه
کشور ایران با وجود اینکه در مقام تحریم های ظالمانه و ضدبشری قرار دارد نسبت به سایر ملل دیگر که دولتمردان شان سراسر ادعا و شعار هستند توانستند پیروزمندانه از مصائب و سختی های این دروان گذشته و به یکدگیر جهت کم کردن آلام و رنج ها کمک و یاری برسانند.
اهمیت این موضوع اجتماعی – فرهنگی که رابطه مستقیم با سبک زندگی اسلامی دارد آنقدر زیاد است که مقام معظم رهبری یکی از بزرگترین رزمایش های معنوی – فرهنگی کشور را در نخستین روزهای سال نو به همین موضوع تحت عنوان « کمک مؤمنانه» اختصاص داد.
در این مسیر بسیاری از مردم حتی کسانی که خود به نوعی تحت فشارهای اقتصادی و معیشتی قرارداشتند به اندازه توان وارد عمل شدند و چه زیبا تصاویری را در قاب مهربانی خلق کردند. تصاویری که نشان از کمک به همنوع و هموطن با حذف کرامت انسانی آنها بود.
یکی از پربرکت ترین نتایج این تعاون و همکاری ملی ایرانیان، رسیدگی به خانواده هایی بود که شاید قبل از وقوع بیماری کرونا آنها تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی یا کمک های مردمی نبودند، از طرف دیگر برکت این حرکت مؤمنانه زمانی که به اسم شهید و شهادت عطر آگین شد وجه و هویتی یافت که احاد مردم را به سمت اجرای دستور مقام معظم رهبری کشاند از این دست طرح ها می توان به طرح شهید ابراهیم هادی در استان فارس و خاطره گویی مادران و همسران شهدا در خصوص کمک مؤمنانه آن بزرگواران، اشاره کرد.
تعاون از دیدگاه قرآن
اما به راستی این تعاون و همکاری چه نمودها و چه برکات و شاید هم چه موانعی را پیش رو داد که دانستن آن می تواند ما را در اجرای بهتر این اصل مهم جامعه اسلامی کمک و یاری رساند.
شاید برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که با شنیدن واژه " تعاون" یا مفاهیمی شبیه به آن، این آیه ی مبارکه قرآن به خاطرمان می آید : « «... وَ تَعاوَنُوا عَلَي الْبِرِّ وَ التَّقْوي‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ ...»؛ به همکاري بر نیکي و تقوا فرمان مي‌دهد و از معاونت بر گناه و ستم نهی مي‌کند.» البته َتعاوَنُوا در این آیه وقتی قبل از الْبِرِّ وَ التَّقْوي‌ قرار می گیرد حالت اثباتی دارد و بر نیکی و تقوا دلالت می کند و وقتی در قبل از الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ قرار می گیرد، حالت نفی از همکاری و شبیه شدن در ظلم و گناه دارد.
صفوان جمال و هارون
داستان صفوان جمال را شنیده اید. صفوان مردی بود که - به اصطلاح امروز - یک بنگاه کرایه وسائل حمل و نقل داشت که آن زمان بیشتر شتر بود، و به قدری متشخص و وسائلش زیاد بود که گاهی دستگاه خلافت، او را برای حمل و نقل بارها می خواست. روزی هارون برای یک سفری که می خواست به مکه برود، لوازم حمل و نقل او را خواست. قرار دادی با او بست برای کرایه لوازم. ولی صفوان، شیعه و از اصحاب امام کاظم است. روزی آمد خدمت امام و اظهار کرد - یا قبلا به امام عرض کرده بودند - که من چنین کاری کرده ام. حضرت فرمود: چرا شترهایت را به این مرد ظالم ستمگر کرایه دادی؟ گفت: من که به او کرایه دادم، برای سفر معصیت نبود. چون سفر، سفر حج و سفر طاعت بود کرایه دادم و الا کرایه نمی دادم. فرمود: پولهایت را
گرفته ای یا نه؟ یا لا اقل پس کرایه هایت مانده یا نه؟ بله، مانده. فرمود: به دل خودت یک مراجعه ای بکن، الآن که شترهایت را به او کرایه داده ای، آیا ته دلت علاقه مند است که لا اقل هارون این قدر در دنیا زنده بماند که برگردد و پس کرایه تو را بدهد؟ گفت: بله. فرمود: تو همین مقدار راضی به بقای ظالم هستی و همین گناه است. صفوان بیرون آمد. او سوابق زیادی با هارون داشت. یک وقت خبردار شدند که صفوان تمام این کاروان را یکجا فروخته است. اصلا دست از این کارش برداشت. بعد که فروخت رفت[نزد طرف قرار داد]و گفت: ما این قرار داد را فسخ می کنیم چون من دیگر بعد از این نمی خواهم این کار را بکنم، و خواست یک عذرهایی بیاورد. خبر به هارون دادند. گفت: حاضرش کنید. او را حاضر کردند. گفت: قضیه از چه قرار است؟ گفت من پیر شده ام، دیگر این کار از من ساخته نیست، فکر کردم اگر کار هم می خواهم بکنم کار دیگری باشد. هارون خبردار شد. گفت: راستش را بگو، چرا فروختی؟ گفت: راستش همین است. گفت: نه، من می دانم قضیه چیست. موسی بن جعفر خبردار شده که تو شترها را به من کرایه داده ای، و به تو گفته این کار، خلاف شرع است. انکار هم نکن، به خدا قسم اگر نبود آن سوابق زیادی که ما از سالیان دراز با خاندان تو داریم دستور می دادم همین جا اعدامت کنند.
*مصداق های تعاون در جامعه اسلامی
از مصداق های تعاون در جامعه اسلامی می توان به هدیه دادن اشاره کرد. پیامبر اکرم (ص) درباره اهمیت هدیه دادن می فرمایند: « تَهادَوا ؛ فإنَّ الهَدِيَّةَ تَسِلُّ السَّخائمَ ، و تُجلي ضَغائنَ العَداوَةِ وَ الأحقادِ.» براي يکديگر هديه ببريد؛ زيرا هديه بد خواهي ها را [از دل ها ]بيرون مي کشد و کينه هاي دشمني و نفرت ها را برطرف مي کند.
رفع غم و اندوه از دیگر مصداق های تعاون و همکاری است این رفع غم و اندوه فقط از طریق برطرف کردن حوائج مادی صورت نمی گیرد، بلکه بعضی مواقع فقط گوش دادن به درد و دل افراد و نشستن پای صحبت های شان می تواند باعث رفع غم های آنها شود و این خود از اهمیت بالایی برخوردار است. گامی که انسان برای رفع غم و نگرانی شخصی برمی دارد از منظر ائمه اطهار آنقدر دارای اهمیت است که از منظر آنها گام برداشتن برای خدمت حتی اگر به نتیجه نرسد ثواب دارد؛ البته ثواب آن کمتر از انجام حاجت است!
امام صادق(ع) فرمود: کسی که در راه برطرف کردن نیاز برادر دینی خود قدم برمی‌دارد مثل کسی است که در بین صفا و مروه سعی می‌کند و کسی که نیاز او را برطرف نماید مثل کسی است که در راه خدا در جنگ بدر و احد به خون خود آغشته شده باشد و خداوند متعال هیچ امتی را عذاب نمی‌کند مگر وقتی که در حق برادران نیازمند خود کوتاهی و سهل‌انگاری کنند.
عیادت از بیمار از دیگر مصادیق تعاون در جامعه اسلامی است . در این زمینه هم آداب اسلامی زیادی داریم که اهمیت این حرکت مؤمنانه را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و مسلمانان را به انجام این فریضه مهم تشویق می کند. در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که حضرت فرمودند: «اذا عاد الرجل اخاه المسلم مشی فی خرافة الجنة حتی یجلس فاذا جلس غمرته الرحمة فان کان غدوة صلی علیه سبعون الف ملک حتی یصبح; هنگامی که انسان به عیادت برادر مسلمان خود می رود، در میان میوه های چیده نشده بهشتی راه می رود تا آن گاه که [نزد بیمار] بنشیند، و هنگامی که نشست، رحمت [خدا] او را فرا می گیرد . اگر صبح باشد تا صبح دیگر هفتاد هزار فرشته بر او درود می فرستند .»
ایجاد صلح و آشتی را می توان مهم ترین نمونه تعاون و همکاری در جامعه اسلامی دانست مخصوصا صلحی که باعث ازدواج دو فرد با یکدگیر با نجات جان یک انسان از چنگال مرگ باشد.
خوشحال نمودن انسان مغموم: در وصف اهمیت این نمونه زیبا از تعاون همکاری فقط این را می توان گفت که فرد خوشحال کننده، در آخرت 1000 حاجت او از سوی خداوند متعال براورده می شود ویکی از آن شفاعت و ورود خانواده اش به بهشت است.
امر به معروف و نهی از منکر این مسئله از واجبات دین اسلام است که متأسفانه به دلایلی که مهمترین آن عدم آموزش درست افراد به امر به معروف و نهی از منکر است، مورد غفلت زیادی در جامعه قرار گرفته است.
قیام امام حسین علیه السلام نمونه بی نظیر و کامل امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح کار و جامعه مسلمین است به طوری که آن جناب می فرماید: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَي عَنِ الْمُنْکَر وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع »همانا من از روي سبکسري و گردنکشي، و نيز براي ايجاد فساد و ستمگري دست به اين قيام نزدم، بلکه براي اصلاح اوضاع امّت جدّم قيام کردم، و مي‏خواهم «امر به‏ معروف‏» و «نهي از منکر» کنم، و به روش جدّم و پدرم علي بن ابي طالب علیه السلام عمل کنم.
در حدیثی از امام علی علیه السلام آمده است «وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْکَرِ، إِلاَّ کَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ.» تمام کارهاي نيک و حتي جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهي از منکر چون آب دهان است در برابر درياي پهناور.
در بخش های بعدی به نتایج تعاون و همکاری در جامعه و عوامل بازدارنده از این مهم می پردازیم..
ادامه دارد..

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تعاون و همکاری، نتایج تعاون در حامعه، تعاون از منظر قرآن، تعاون از منظر اسلام،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا