خلاء نگاه تخصصی به گرایش های رشته مطالعات زنان/ از تأسیس رشته «خانواده» چه خبر؟
1399/03/19 - 12:05
تاریخ و ساعت خبر:
90781
کد خبر:

خلاء نگاه تخصصی به گرایش های رشته مطالعات زنان/ از تأسیس رشته «خانواده» چه خبر؟

رشته مطالعات زنان تنها رشته ای است که می تواند متخصصان خوبی را در سطح نخبگانی تربیت کند تا بتوانند با سلاح علم و تخصص آموزه های فمنیستی غربی را به چالش بکشانند، اما متاسفانه نگاه دغدغه مندی نسبت به این قضیه وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، راه اندازی و تأسیس هر رشته در دانشگاه، سبب تقویت گفتمانی در بخش نخبگانی و سپس تزریق آن تفکر در بدنه جامعه می شود، از این رو تمرکز بر روی رشته های مربوط به زنان در جامعه امروزی که با انواع و اقسام مسائل و موضوعات زنانه درگیر است، امری واضح و مسلم به شمار می رود.
برخی بر این باورند که مطالعات زنان مانند دیگر رشته هایی که دانشجو همزمان در چند مورد اطلاعات و آگاهی کسب می کند و به اصطلاح بین رشته ای است، نمی تواند متخصص شود، زیرا به صورت عمیق و کارشناسانه به موضوعات نپرداخته است، در حالیکه مطالعه در این رشته ها، تمرکز فرد را به موضوع اصلی و محور اصلی پژوهش جلب می کند، درهمین مثال اخیر متخصصان رشته مطالعات زنان، در هر حوزه ای که ورود کنند باید به بحث زنان و خانواده بیش از مسائل دیگر توجه کنند زیرا در طول 2 سال کارشناسی ارشد و 4 سال دکتری به طور مداوم بر روی موضوعات زنانه فکر و تمرکز کرده اند.
از آنجا که هجمه های غربی همواره علیه زنان و خانواده در جامعه ما وجود داشته، لزوم توجه بیشتر به این رشته ها بر مبنای اساتید مجرب و متعهد بیش از گذشته روشن می شود، اما رشته مطالعات زنان همچنان مورد بی مهری و محدود بودن در یک رشته قرار دارد.
مهمترین و شاید بتوان گفت تنها یکه تاز عرصه دانشگاه در مورد رشته تخصصی زنان، رشته مطالعات زنان است که عمری بیش از یک دهه دارد و در ابتدای تأسیس خود در چند دانشگاه، دارای سه گرایش تاریخ زنان، زن و خانواده و حقوق زن در اسلام بود که بعد از چند سال گرایش اول آن حذف شد و در رشته دکتری نیز که کمتر از یک دهه از تأسیس آن می گذرد، تنها یک گرایش حقوق زن در اسلام توانست به حیات خود ادامه دهد چرا که رشته مطالعات جنسیت و زن در ادیان هم به سرنوشت تاریخ زنان دچار شد و از گردونه انتخاب و مطالعه علاقمندان این حوزه های تخصصی حذف گردید.
به نظر می رسد رشته تخصصی مطالعات جنسیت می توانست کارشناسانی را در حوزه جنسیت تربیت کند که به بحث های تخصصی فمنیست بپردازند و آن ها را به چالش بکشانند و همچنین رشته زن در ادیان می توانست الهیات فمنیست، زن در ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی را مورد نقد و بررسی قرار دهد و چالش های موجود در عصر حاضر در حوزه زن در اسلام را که به صورت مداوم از طرف گرایش های به اصطلاح زن گرایانه، مطرح می شود پاسخ بدهند، ولی متأسفانه حذف گردیدند.
اما نقطه قوت در رشته مطالعات زنان، ورود آن به حوزه های علمیه است که در سطح سه، رشته «مطالعات اسلامی زنان» در چند سال اخیر راه اندازی شد که با رویکرد اسلامی و بیشتر فقهی به موضوعات زنان می پردازد و از طرف بانوان حوزوی مورد استقبال قرار گرفته است.
دیگر رشته ای که مورد کم لطفی قرار گرفته است، رشته «خانواده و سلامت جنسی است» که شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در جلسه 229 خود در تاریخ 1390 بر حمایت از تأسیس این رشته در وزارتین بهداشت و آموزش پزشکی و علوم تحقیقات و فناوری تأکید نموده بود، در 8 آبان سال 1395 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جلسه 24 خود کلیات و سرفصل های دکتری این رشته را تصویب کرد.
اما با وجود گذشت 3 سال از تصویب این رشته، هنوز هم خبری از پذیرش دانشگاه ها در این رشته، به گوش نمی رسد و تمام اخبار موجود در مورد این رشته محدود به همان سال 1395 می شود.
این در حالی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند یکی از معضلات جامعه را که به گفته دکتر حداد عادل در جلسه مذکور، جزو تابوهای جامعه ما محسوب می شود به صورت کارشناسی، بین ببرد. وی در آن جلسه گفت: "باید کلمه "جنسی" از حالت ممنوعه خارج شود و بحث علمی و با هدف اصلاح در مورد مسائل جنسی در جامعه علمی رواج پیدا کند."، زیرا این رشته تلفیقی از علوم پزشکی و علوم انسانی است و روانشناسان و مشاوران خوبی را می تواند در این عرصه تربیت کند.
با وجودی که اقبال خوب به رشته مطالعات زنان در مقطع کارشناسی ارشد باعث شده است که اکثر دانشگاه ها این رشته را در دو گرایش زن و خانواده و حقوق زن در اسلام، راه اندازی کنند متاسفانه در مقطع دکتری فعلا دغدغه ای مشاهده نمی شود و همچنان با محدود بودن این رشته در مقطع دکتری و کم لطفی نسبت به راه اندازی رشته خانواده و سلامت جنسی مواجه هستیم.
امید آنکه متولیان فرهنگی نسبت به راه اندازی این رشته دغدغه مند عمل کنند و نیز در مورد بازگرداندن گرایش های پر کاربرد مطالعات زنان در سطح دکتری بازنگری کرده و باعث بیشتر شدن ورود نخبگان به این رشته ها و جاری شدن این گفتمان در جامعه تجدید نظر نمایند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مطالعات زنان، رشته خانواده، دانشگاه، وزارت علوم
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا