سلامت جسم و روان، نقطه مرکزی سیبل کرونا
1399/04/10 - 11:26
تاریخ و ساعت خبر:
91351
کد خبر:

سلامت جسم و روان، نقطه مرکزی سیبل کرونا

این روزها با ظهور و بروز موج دوم کرونا در کشور بار دیگر اضطراب و نگرانی در خانواده ها دیده می شود و برخی برای برطرف کردن این اضطراب و دلنگرانی دست به حرکات وسواس گونی چون شستن مکرر دست ها بدون دلیل یا استفاده همزمان از ماسک و شیلد بدون نیاز واقعی می زنند! این اضطراب با ورود بیشتر به فضای مجازی و شایعه پراکنی ها در این فضا بیشتر می شود و در نهایت وسواس عملی به وسواس فکری که درمان آن بسیار سخت است منتهی می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - رها آزادی: موج دوم کرونا جامعه را در برگرفته است. هر روز بر تعداد افرادی که دچار این ویروس می شوند یا کسانی که جان خود را با ابتلا به بیماری کرونا از دست می دهند، افزوده می شود. اضطراب و استرس در جامعه مخصوصا در شهرها و استان هایی که وضعیت قرمز دارند، بسیار زیاد است و بیشترین بار این نگرانی را والدین که فرزندان خردسال یا فرزندانی که والدین سالمند و کهنسال دارند، تحمل می کنند.
این میزان استرس و نگرانی که همراه با شک و تردید در سلامتی پایدار جسمی است به قطع می تواند در بروز انواع بیماری های وسواس گونه، انزوا طلبی و بیماری های اعصاب تأثیرگذار باشد. این روزها بسیاری از خانواده ها کودکان خود را از حضور در مراکز آموزشی و تفریحی منع کرده اند و سالمندان نیز به نوعی در تنهایی ناشی از عدم رفت و آمدهای خانوادگی به ویژه نوه ها و بستگان نزدیک خود به سر می برند .
برای این دو گروه سنی که معاشرت و همنشینی تأثیربسزایی در روحیه آنها از ابعاد مختلف دارد این تنهایی ها نه تنها مطلوب نیست بلکه بسیار مضر و پرخطر است.
متأسفانه این روزها خانه های سالمندان و مراکز نگهداری از معلولان بدون مهمان ندارند و ساکنان این خانه ها بیشتر از گذشته تنهایی را احساس می کنند! کودکان از حضور در مراکز آموزشی مانند مدرسه و پیش دبستانی و مهدکودک ها منع شده اند و اینگونه قصه ی پرغصه تنهایی بچه هایی که تک فرزند هستند بیش از پیش رنگ تنهایی گرفته است. در این بین رفتارهای عجیب و غریب برخی از والدین و فرزندان پدر و مادرهایی سالمند در سخت گیری های ناشی از رعایت نکات بهداشتی! چندان محلی از اعتبار ندارد.
حمید نجفی در حالی که افشانه ای از موادضدعفونی کننده در دست دارد در طول صحبت کوتاهی که با خبرنگار ما انجاد می دهد، بیش از 5 بار آن هم در فاصله زمانی بسیار اندک و بدون آنکه دستش چیزی را لمس کرده باشد، ضدعفونی می کند! او ماسک N95 به صورت دارد و با شیلد پهنای و درازای صورت خود را گرفته است، چند قدمی هم دورتر ایستاده تا فاصله اجتماعی را رعایت کند.
وی که کارمند است می گوید: سه فرزند در سنین هفت تا دو سال دارم و از بهمن سال گذشته تا کنون آنها را به هیچ مرکز تفریحی یا مسافرتی نبرده ام بچه ها در خانه دائم دست های شان را می شویند و از خوردن خوراکی هایی نظیر پفک و چیبس که جلدش می تواند ناقل بیماری کرونا باشد، منع شده اند.
این پدر می افزاید: در این دوران متوجه شده ایم که شیطنت های بچه ها و بازی های آنها کم کم رنگ خشونت و دعوا به خود می گیرد و گریه های زیاد و لجبازی نیز در آنها بیشتر شده است.
معصومه علی اکبرزاده نیز مادر دو کودک 7 و 5 ساله است او نیز می گوید از وقتی بچه ها با محدودیت های کرونا مواجه شده اند بسیاری از رفتارهای شان حالت انزواطلبانه گرفته است. در روزهای اول بسیار خوشحال بودند و با هم بازی می کردند اما بعد از گذشت دو – سه هفته متوجه شدم که بیشتر تمایل دارند با تبلت های خودشان بازی کنند و یا تمام مدت روز ار پای برنامه های تلویزیونی بگذرانند.
البرز اسدی و شهین قالیان پور نیز در خصوص رفتارهای کودک شان در دوران کرونا می گویند: الناز دختر باهوشی است و به خوبی متوجه تغییر رفتارهای بهداشتی و تعاملات اجتماعی شده است. او 9 سال سن دارد و بسیار پیگیر اخبارهای کرونا است! دائما از علائم بیماری کرونا سؤال می کند و حتی وقتی در گفت وگوی تلفنی دوستش سرفه کند یا دچار گرفتگی صدا باشد ... مدت ها از تماس تلفنی با او خودداری می کند و می گوید کرونا گرفته است! کسی در خانه حق ندارد علائمی شبیه به سرماخوردگی از خود بروز دهد یا مهمانی وارد منزل ما شود! او زندگی را خود و سایرین سخت کرده است.
در مورد سالمندان نیز این مسائل به نحوی دیگر نمود و بروز دارد. سالمندانی که گاها دیده شده است در اثر فشارهای روحی و احساس تنهایی دیگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند یا برعکس آنقدر از سوی فرزندان و جامعه تحت نظارت رعایت موازین بهداشتی و ارتباطی هستند که حتی با بروز یا شدت برخی از بیماری های زمینه های که از قبل دچار آنها بوده اند ترجیح می دهند به پزشک نروند!
احسانی پور مرد سالمندی است که خود را بازنشسته تأمین اجتماعی معرفی می کند و می گوید: در این زوهای کرونا بچه ها دیگر به من و همسرم کمتر سر می زنند ، اگر این کرونا برای همه سود نداشت برای فرزندان من سود داشت که به بهانه آن دیگر سراغی از من و مادرشان نمی گیرند!
وی می گوید: تا چند ماه پیش این دغدغه من و همسرم بود که چگونه با حقوق اندک تأمین اجتماعی از فرزندان مان که مهمان ما می شوند پذیرایی کنیم و الان دلمان لک زده است که دست نوه ای را بگیریم و در کنار هم چای گرمی بخوریم!
این پدربزرگ ادامه می دهد: در خانه کاری بجز دخالت کردن در امورات همسرم ندارم و این هم باعث شده است که اختلافات ما سر پیری بیشتر شود و همین عصبانیت ها و تنهایی ها و افسردگی ها از عمر ما کم خواهد کرد!
شوکت حکیمی زن سالمندی است که همسرش را به دلیل کرونا از دست داده است نظری مخالف احسانی پور دارد و می گوید بی توجهی فرزندان مان به ما باعث شد که همسر عزیزم را از دست بدهم . وقت و بی وقت، با ماسک و بدون ماسک منزل ما بودند و از طرف دیگر آنقدر پدر پیر خود را حمایت نکردند تا مجبور نباشد سر کار برود و از کارگرش کرونا بگیرد!
در این بین هستند والدین یا فرزدانی که در شهرهایی دور از یکدیگر زندگی می کنند و هفته ها و ماه هاست که از طریق تلفن یا تماس تصویری همدیگر را دیده و صحبت می کنند. این موارد باعث شده است که تمامی سنین جامعه با مشکلاتی عاطفی و روحی رو به رو شده باشند که وسواس، انزواطلبی، استفاده بیش از حد از اینترنت و پرخاشگری و .. از بارزترین نوع این حالات و رفتارهاست.
اردیبهشت امسال بود که مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به بالارفتن آمار خشونت خانگی در مدت قرنطینه خانگی گفت: ویروس کرونا به طور کلی شیوه زندگی را تغییر داده است؛ وقتی قرنطینه خانگی طولانی می‌شود خانواده‌ها باید ساعت بیشتری در منزل با یکدیگر تعامل داشته باشند و به همین دلیل ممکن است تعارضاتی در ارتباط اتفاق بیفتد.
وی در ادامه پیرامون بالارفتن آمار مبتلایان به بیماری وسواس گفت: در این زمینه حتی کسانی که از قبل اختلال وسواس نداشتند نگران هستند و اشتغال ذهن برای آن‌ها ایجاد می‌شود و دوران کرونا برای افرادی که از قبل، وسواس داشتند می‌تواند به عنوان یک عامل مضاعف برای تشدید بروز علائم باشد.
این بیماری ها اعصاب و روان قبل از اینکه نیازمند ارائه آمار دقیق یا راه های درمان باشد نیازمند پیشگری هستند درست مانند همه بیماری هایی که جسم را درگیر می کند. در این زمینه دکتر فرشاد شیبانی درباره درمان رفتارهای وسواسی در رعایت بهداشت برای پیگیری از ابتلا به کرونا، معتقد است مردم این روزها یکسری از استانداردها را در سطح بالاتری رعایت می‌کنند به معنای وسواس نیست و رفتارهایی بسیار کارآمد است.
وی با بیان اینکه این روزها به نسبت گذشته الزام رعایت بهداشت بیشتری حائز اهمیت است، افزود: اگر این شرایط پایان یابد، اما رفتارهای فرد همچنان ادامه داشته باشد و مشکلاتی برای کارکرد روزانه شخص به وجود آورد، آن زمان این رفتارها می‌تواند در زمره بیماری وسواس قرار گیرد.
شیبانی با تاکید بر اینکه وسواس‌های عملی، منجر به تقویت وسواس‌های فکری در افراد می‌شوند، ‌اظهار کرد: زمانی که وسواس فکری تقویت شود ناخودآگاه اضطراب فرد نیز افزایش پیدا می‌کند. اگرچه انجام وسواس‌های عملی مانند شستن مکرر دست، اضطراب و آشفتگی فرد را کاهش می‌دهد، اما در این حالت اختلال وسواس تداوم و شدت می‌یابد. ما باید افکار و اعمال رفتاری خود را مدیریت کنیم. وسواس‌های فکری آمدن‌شان لزوماً دست ما نیست و ما نمی‌توانیم خود را مجبور کنیم که آنها را نداشته باشیم.
وی تاکید کرد: زمانی که فردی دچار اختلال وسواس می‌شود، کارکرد و عملکرد روزانه زندگی وی به هم می‌ریزد و طبیعتا این موارد می‌تواند در بروز یک سری اتفاقات تاثیرگذار باشد. خود اختلال وسواس می‌تواند یک سری اختلات دیگر مانند افسردگی برای فرد ایجاد کند که در این شرایط بهتر است با روانشناس بالینی یا روانپزشک مشورت شود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وسواس عملی، وسواس فکری، کرونا،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا