شرایط اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونا
1399/04/12 - 19:33
تاریخ و ساعت خبر:
91403
کد خبر:

شرایط اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونا

رییس سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه برای اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا شرایط خاصی حاکم است، تاکید کرد: برای تزریق پلاسما به بیماران، استانداردهای بهداشتی رعایت می شود و مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - رییس سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه برای اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا شرایط خاصی حاکم است، تاکید کرد: برای تزریق پلاسما به بیماران، استانداردهای بهداشتی رعایت می شود و مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند.
دکتر پیمان عشقی در نشست بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی که امروز در بنیاد علم و فناوری مصطفی برگزارشد، با اشاره به فرایند اجرای پلاسما درمانی بر روی بیماران مبتلا به کووید۱۹، افزود: یکی از چالش هایی که کشورها پس از شیوع کرونا ویروس با آن موجه بودند، کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون بود، این در حالی است که پایگاه های انتقال خون مانند بیمارستان ها نیست که احتمال انتقال این ویروس وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه بعد از خانه، پایگاه های انتقال خون امن ترین مکان برای مردم هست، اظهار کرد: بر اساس گزارش ها در کشوری مانند چین ۶۵ درصد از میزان مراجعات مردم برای اهدای خون کاهش یافت از این رو هشدارهای جهانی در این زمینه به کشورها داده شد .
عشقی یادآور شد: بر اساس این هشدارها اعلام شد که با شیوع کرونا ویروس به دلیل متوقف شدن بیشتر جراحی ها، نیاز به خون کاهش یافت ولی با افت این اپیدمی ، با افزایش تقاضا برای دریافت خون مواجه خواهیم شد.
رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه ویروس کرونا پس از چین، در ایران شیوع یافت و از ایران به اروپا سرایت کرد، ادامه داد: برای درمان این بیماران روش درمانی پلاسما درمانی مطرح شد ولی این روش چالش هایی را به دنیال دارد. یکی از این چالش ها این است که فرد مبتلا شده و ۲۸ روز از بهبودی وی گذشته باشد. چنین فردی نیاز به انجام تست PCR ندارد.
وی با تاکید بر اینکه افراد دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده و فشار خون، امکان اهدا پلاسما را ندارند، یادآور شد: بر اساس پروتکل های استاندارد افراد تا سن ۶۰ سالگی امکان اهدا پلاسما را دارند و ما این سن را تا ۶۵ سال افرایش دادیم و بر این اساس برای دریافت پلاسمای خون افراد مبتلا، با حفظ محرمانگی اطلاعات آنها با ۱۰ هزار نفر تماس تلفنی داشتیم که از این میزان ۸۰ درصد آنها به تماس ما پاسخ دادند.
عشقی با بیان اینکه تاکنون ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ واحد پلاسما از مردم دریافت شده است، تاکید کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در کشور ما نیاز به ۱۰ برابر این میزان دریافت شده داریم.
رییس سازمان انتقال خون کمبود پلاسما را از چالش های مهم این روش درمانی دانست و یاداور شد: تیتر آنتی بادی ساخته شده در بدن به تدریج کاهش می یابد از این رو نیاز است افراد واجد شرایط اهدای پلاسما برای اهدا با مسوولان همکاری کنند.
وی با اشاره به ایمن بودن پلاسمای تزریقی به مبتلایان به برخی نتایج پلاسما درمانی در دنیا اشاره کرد و افزود: در اواسط ماه مه میلادی گزارشی از سوی محققان امریکایی منتشر شد که بر اساس آن ۵۰۰۰ مدرک برای ایمنی پلاسما گزارش شده است.
عشقی در پایان تاکید کرد: مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند.
شباهت پلاسما درمانی و واکسیناسیون برای درمان بیماران مبتلا به کرونا
رئیس تیم پزشکی درمان کووید۱۹ از طریق پلاسما درمانی،با بیان اینکه روش پلاسما درمانی شباهت هایی با واکسیناسیون دارد، گقت: ادعا نمی‌شود که این روش موجب بهبود ۱۰۰ درصدی فرد خواهد شد.
دکتر عبدالمجید چراغعلی عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله و رئیس تیم پزشکی درمان کووید۱۹ از طریق پلاسما درمانی، امروز در نشست خبری ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی، گفت: وقتی بدن با میکرو ارگانیسم خارجی برخورد می کند شروع به مقاومت از طریق ساخت آنتی بادی و پادتن علیه آن ویروس می‌کند.
وی با بیان اینکه از این رو درصد بالایی از افراد که به بیماری ویروسی مبتلا می شوند، بهبود می یابند، اظهار کرد: این موضوع در مورد کرونا دیروس نیز صدق می کند و پس از ورود ویروس به بدن، از روز سوم و یا چهارم آنتی بادی در بدن تولید می شود، گفت: پلاسما درمانی یکی از روشهایی است که به فرد برای مقابله با بیماری کمک میکند که شباهت زیادی با واکسیناسیون دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله در این باره توضیح داد: در واکسیناسیون بخشی از ساختمان ویروس وارد بدن می شود و سیستم ایمنی را وادار می کند که علیه ویروس آنتی بادی تولید کند از این رو شباهت زیادی میان واکسیناسیون و پلاسما درمانی وجود دارد.
چراغعلی با اشاره به مراحل اجرای پلاسما درمانی یاد آور شد: در این روش حجم بالایی به اندازه نیم لیتر از پلاسمای فرد دهنده به فرد گیرنده تزریق می شود. در این حجم حدود ۲ تا ۳ گرم آنتی بادی وجود دارد و مابقی مایعاتی است که کارآیی برای درمان ندارند.
وی خاطر نشان کرد: از این رو می توان پلاسمای دریافت شده را خالص سازی و در حد ۲ گرم به بیماران مبتلا به کرونا تزریق کرد و این اقدامی است که توسط یکی از شرکت ها در حال انجام است.
عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله با تاکید بر اینکه هرگز ادعا نمی شود که این روش موجب بهبود ۱۰۰ درصدی بیماران مبتلا به ویروس کرونا می شود، ادامه داد: مزیت پلاسما درمانی در دسترس بودن آن است چرا که انسان در سال می تواند ۱۰۰ بار پلاسما را اهدا کند.
وی با بیان اینکه بعد چین و ایران که پلاسما درمانی را آغاز کردند کشورهای دیگری نیز وارد این عرصه درمانی شده‌اند، اظهار کرد:طبق اخرین امار تاکنون ۱۱میلیون نفر در دنیا به کرونا ویروس مبتلا شدند که ۶۰درصد آنها بهبود یافتند و می‌توانند عامل نجات مبتلایان به کرونا باشند.
وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی زیرساخت های لازم برای جمع آوری پلاسما دارند، گفت: این کشورها هم میتوانند بر اساس استانداردها به پلاسما درمانی بپردازند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله با بیان اینکه پلاسما درمانی جای واکسن را نمی گیرد،گفت: در عین حال، پلاسما درمانی نتیجه و عملکردی مشابه با واکسیناسیون دارد.
ایسنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کرونا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا