ویژگی‌های ممتاز و الگوی یک خانواده رضوی
1399/04/14 - 10:15
تاریخ و ساعت خبر:
91425
کد خبر:
حجت‌الاسلام سیدموسوی بیان کرد:

ویژگی‌های ممتاز و الگوی یک خانواده رضوی

حجت‌الاسلام سیدموسوی با بیان اینکه هدف اسلام از کانون خانواده تشکیل جامعه کوچک، منسجم و آماده برای قبول مسئولیت‌های بزرگ است، گفت: در سیره رضوی(ع)، خانواده بستری برای ورود و نقش‌آفرینی در کمال فردی و اجتماعی است؛ تسهیل مقدمات تشکیل خانواده، پاسداری از قداست و نیز تقویت و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق اسلامی مبتنی بر معنویت، از مهم‌ترین چارچوب‌های خانواده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سیدموسوی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) در نشست علمی «خانواده از دیدگاه امام رضا(ع)» که به همت مؤسسه آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی برگزار شد به تبیین الگو و ویژگی‌های ممتاز یک خانواده رضوی پرداخت.
وی در این نشست ضمن ارائه تعاریف خانواده از دیدگاه معارف اهل بیت(ع)، بر هدف خانواده و اهمیت شناخت جایگاه آن تأکید کرد و گفت: هدف از تشکیل خانواده در اسلام، تربیت انسان‌هایی است که بتوانند وظایف مهم اجتماعی را برعهده گرفته تا با پدیده‌های جامعه به نحو شایسته روبه‌رو شوند.
وی با اشاره به «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا»(فرقان/۷۴) گفت: «قرةالعین» به معنای خوشحالی انسان با دیدن خانواده و فرزندان است. مبانی اسلامی، خانواده را برای متقین امام قرار داده است؛ از این رو، تشکیل خانواده اسلامی و دینی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و لذا خانواده پیشرو و پیشاهنگ در راه سعادت انسان است.
خانواده، کانونی مستمر و تمام‌ناشدنی
حجت‌الاسلام سیدموسوی به معانی دیگر «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» در روایات اسلامی اشاره کرد و افزود: قاصد بودن، از دیگر معانی‌ای است که در این تفسیر می‌توان به آن اشاره کرد. خانواده همچون قاصدی است که انسان را به سمت متقین و تشکیل جامعه متعال سوق می‌دهد. خانواده همچون، کانونی مستمر، همیشگی و تمام‌ناشدنی است. خانواده‌های مؤمنین و متقین کانون ذکر خداوند متعال هستند و در این خانه‌ها نام و یاد ذات اقدس الهی و هرچه متعلق به باری‌تعالی است، احیا و ذکر می‌شود.
وی هدف اسلام از کانون خانواده را تشکیل جامعه کوچک، منسجم، مستحکم، پایدار و آماده برای قبول مسئولیت‌های بزرگ بیان کرد و گفت: در سیره رضوی(ع)، خانواده بستری برای ورود و نقش‌آفرینی در مسیر سعادت و کمال فردی و اجتماعی است؛ این هدف اسلام از تشکیل خانواده است.
حجت‌الاسلام سیدموسوی به اصول قانون اساسی در زمینه خانواده اشاره و بیان کرد: تسهیل مقدمات تشکیل خانواده، پاسداری از قداست خانواده و نیز تقویت و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق اسلامی مبتنی بر معنویت، از مهم‌ترین چارچوب‌های اصول قانون اساسی مرتبط با خانواده به شمار می‌رود.
وی ویژگی خانواده متعالی را همچون کانون آرامش و تعالی و محل تربیت انسان‌های سعادت‌آفرین تشریح کرد و افزود: در مبانی اسلامی روابط خانوادگی بر پایه محبت و خوش خلقی میان پدر، مادر و فرزندان استوار است تا همگان بتواند در زمینه‌سازی برای پرورش انسان متعالی نقش‌آفرین باشند. در اسلام و نزد خداوند متعال نهادی محبوب‌تر و عزیزتر از تشکیل خانواده وجود ندارد. تشکیل خانواده در عبادات فرد تأثیرگذار است، به گونه‌ای که در روایات اسلامی، نماز مرد عیالوار افضل از نماز مرد مجردی است که شب‌ها را به عبادت و روزها را به روزه سپری می‌کند.
حجت‌الاسلام سیدموسوی با بیان اینکه خانواده در جهت‌دهی به دیگر رفتارهای انسان تأثیرگذار است، تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرمایند: «در روز قیامت کسی به من نزدیک‌تر است که در دنیا خوش اخلاق‌تر و با خانواده خود نیکوکارتر باشد.» نرم‌خویی و خوش‌خلقی افراد را فعال، مؤثر و خدمت‌گزار بار می‌آورد و این افراد می‌توانند در دیگران تأثیرگذار باشند و در خدمت و عمل به وظایف خویش مؤثرتر و تأثیرگذارتر ظاهر شوند.
وی با اشاره به اینکه رضایت و خوشنودی بهترین نعمتی است که ضمیر انسان را شاد و حل مسائل مشکل را آسان نموده، انسان را به مقام رضا می‌رساند، اظهار کرد: در خانواده رضوی، حاکم بودن صمیمت، محبت و خوش خلقی در میان اعضای خانواده کانون خانواده را گرم و مؤثر در سعادت آفرینی می‌کند.
تربیت فرزندانی با الگوی خانواده رضوی
سخنران این نشست علمی به تأثیرات خوش خلقی پدر در خانواده نیز اشاره کرد و یادآور شد: هر مردی که همسر و فرزندان پسر و دختر خود را خوشحال کند، خداوند در روز قیامت او را شاد و خوشنود خواهد کرد. در روایات اسلامی مقام شخصی که برای کانون خانواده امکانات آرامش و آسایش را فراهم می‌کند، بالاتر از مجاهد فی‌سبیل‌الله ذکر شده است. پشتوانه نظام اسلامی فرزندانی هستند که در بستر خانواده، افرادی مؤثر و فعال و معنوی تربیت می‌شوند. آنان سرمایه‌های امت اسلامی هستند.
وی با ذکر روایاتی از امام رضا(ع) با بیان اینکه عفو، بخشش و گذشت، از دیگر اصول مهم در خانواده رضوی است، اظهار کرد: گذشت و بخشش انسان نیز باید به صورت زیبا مهم برشمرده شود؛ عفو نیکو، گذشتی که در کنار آن هیچ سرزنش و مِنّتی نباشد.
تعادل در تشویق و تنبیه روشی
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در ادامه، ضمن ارائه معانی و تفاسیر عفو در آیات و روایات اسلامی، با تأکید بر اینکه عفو به معنای بی‌اعتنایی نیست، بیان کرد: اسلام هیچ‌گاه بی‌اعتنایی و بی‌اهمیتی را برنمی‌تابد؛ انسان در مواجهه با خطای دیگران باید در عین توجه دادن فرد به اشتباهش، آن را به بزرگواری خود ببخشد. باید در واکنش به کارهای خوب و بد افراد موضع مطلوب را اتخاذ کنیم. پدر و مادر باید به فرزند خود بفهمانند همان گونه که از کار خوب او خوشحال می‌شوند، از کار بد او نیز ناراحت می‌شوند.
استاد حوزه علمیه تعادل در تشویق و تنبیه را روشی برای ارتقای کارآمدی خانواده دانست و ابراز کرد: عفو و گذشت توأم با اهتمام و توجه به رفتار‌ها و تعادل در تشویق و تنبیه، در تربیت اسلامی بسیار مهم است. توجه به قناعت را از اصول تربیتی اهل بیت(ع) است. احترام به خانواده همسر از دیگر اصولی است که امام رضا(ع) بدان اشاره کرده‌اند، آزار خانواده شوهر و ناسزاگویی بدان را از خطاهای بزرگ و زشت زن ذکر می‌کنند؛ زیرا پیوند زن و شوهر، پیوند دو خانواده و حتی قبیله است، این ارتباط هر قدر گسترش یافته، عمیق‌تر شود، آرامش جامعه و هم‌افزایی اجتماعی بیشتر خواهد شد.
سیدموسوی اصل وفاداری در زندگی را از دیگر اصول خانواده رضوی برشمرد و بیان کرد: بزرگ‌ترین نعمتی که خداوند نصیب شخص می‌کند، همسر شایسته‌ای است که هر وقت او را می‌بیند، شاد شود و در غیاب شریک زندگی، حافظ مال و عفت خود و او باشد.
وی رعایت احترام و حقوق والدین را از طرف فرزندان را مهم و از ویژگی‌های برجسته خانواده رضوی دانست و ابراز کرد: امام علی بن موسی الرضا (ع) در توصیه‌ای، بر اطاعت از پدر و فروتنی و خشوع در برابر والدین تأکید کرده‌اند، زیرا والدین ریشه فرزند و فرزند همچون شاخه‌ای از اوست.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) ضمن اشاره به مشکلات اجتماعی عصر جدید اظهار کرد: سبک زندگی غربی، مرزهای خانواده و احترام‌ها را از بین برده و روش گفتار و مخاطب قرار دادن والدین را تحت‌الشعاع قرار داده است. سبک زندگی غربی با تمسک به ابزارهای جامعه‌پذیر جدید، نقاط قوت خانواده مورد نظر دین را نشانه گرفته و در تلاش است با تضعیف حریم‌های خانواده، بنیان خانواده را متزلزل کرده، بنیاد خانواده بزرگ را که جامعه و ملت واحد است، تحت‌الشعاع قرار دهد.
ایکنا
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانواده رضوی، سیدموسوی، سیره رضوی(ع)، خانواده
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا