در هم شکستن بن بست های بزرگ با توسل به قرآن/ انس با قرآن مهمترین مولفه الگوی سوم زنان است
1399/04/18 - 10:40
تاریخ و ساعت خبر:
91533
کد خبر:
یک استاد دانشگاه تبیین کرد:

در هم شکستن بن بست های بزرگ با توسل به قرآن/ انس با قرآن مهمترین مولفه الگوی سوم زنان است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه انس با قرآن یکی از توصیه های جدی اسلام برای تمام مسلمانان است، گفت: مرور بر سیره زنان مجاهد در صدر اسلام و نیز زنان شهیده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز نشان می دهد که تلاوت قرآن و تأمل در آیات قرآنی، مهمترین مولفه زنان شاخص در الگوی سوم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به کنگره هفت هزار زن شهید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارسال کردند به معرفی و تبیین الگوی سوم پرداختند. زنی که ایشان در این پیام از زن مسلمان انقلابی در ایران به عنوان الگوی زنان جهان معرفی کرده اند، زنی است که با عفت و حجاب در متن و مرکز فعالیت های اجتماعی و سیاسی حضور دارد.
مهدیه امراللهی نیا، استاد دروس معارف دانشگاه، در این خصوص گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، زنان را در 2 مقطع زمانی از تاریخ که عبارتند از صدر اسلام و به طور مشخص در ایران در دو برهه زمانی مبارزات تا پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، به عنوان معلمان و به عبارت بهتر، افراد شاخص در این الگو بر می شمارند.
وی ادامه داد: شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که زنان در صدر اسلام که بیش از 1400 سال از آن دوران می گذرد دارای ویژگی های متفاوتی با زنان در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس داشتند و از طرف دیگر زنان در این ایران نیز با ویژگی های شخصیتی، رفتاری و نیز زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوتی حضور داشتند که بدین ترتیب جمع بین این افراد ممکن پذیر نیست.
وجه مشترک بین افراد در الگوی سوم زنان جهان
امراللهی نیا تصریح کرد: اما با مرور بر زندگی این زنان بزرگ، حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س)، حضرت معصومه(س) و دیگر زنان مبارز مانند سمیه به عنوان نخستین بانوی شهیده و یا ام سلمه و ام ایمن به عنوان زنان اثرگذار در تاریخ اسلام، می بینیم که برخی از ویژگی ها در بین آنان مشترک است.
وی افزود: مهمترین ویژگی زنان مجاهد صدر اسلام که در زنان انقلابی ایران اسلامی نیز وجود داشته و دارد، انس با قرآن کریم است، تلاوت قرآن فضایل، آثار و فواید دنیایي و آخرتي فراواني دارد که می توان به افزایش ایمان، صفای دل، درمان بیماري‌هاي روحي، رفع غم و اندوه و پیمودن درجات کمال اشاره کرد که شواهد تاریخی متعددی بر انس به قرآن در بین این بزرگواران وجود دارد.
انس با قرآن در سیره حضرت زهرا(س)
این استاد تاریخ اسلامی ادامه داد: در مورد علاقه حضرت زهرا(س) به قرآن و انس با قرآن، روایت مشهوری وجود دارد که ایشان می فرمایند: حُبِّبَ إلَيَّ من دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّهِ: از دنیاي شما محبّت سه چیز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا.
وی تأکید کرد: تاریخ شواهدی در خصوص برگزاری کلاس های آموزش قرآن و تفسیر آن توسط حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) دارد و از سوی دیگر تجلی قرآن در سیره حضرت زینب(س) و در دو خطبه معروف ایشان در کوفه و شام هم که نشان از تسلط به آیات و انس با قرآن کریم توسط ایشان دارد، سند دیگری بر این موضوع است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در مطالعه سیره زنان شهیده انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز انس با قرآن کریم وجود دارد، اکثر بانوان مجاهدی که در صفوف دفاع از انقلاب اسلامی و در صحنه یا پشت صحنه جنگ تحمیلی حضور داشتند، به طور مداوم در جلسات قرائت و تفسیر قرآن حضور داشتند.
وام گیری از حدیث ثقلین در شاخصه های الگوی سوم
امراللهی نیا در ادامه با اشاره به حدیث ثقلین، گفت: حضرت رسول(ص) در بخشی از این حدیث می فرمایند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً» بدین معنی که «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد.»
وی تصریح کرد: بر اساس این حدیث، راه هدایت، توسل به قرآن است و یکی از ویژگی های اهل بیت(ع) که لازم است از آن پیروی شود، انس با قرآن کریم است.
این استاد دانشگاه در پایان نیز گفت: یکی از پیش بینی های رهبر معظم انقلاب در متن پیامشان، جهانی شدن این الگو است که در وهله اول تحقق آن مستلزم فراگیر شدن بیش از پیش این الگو در کشور ایران است و زنانی که علاقمندند الگوی سوم زنان جهان را که به عنوان الگوی نه شرقی و نه غربی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی می تواند بن بستهای بزرگ را در هم بشکند، انتخاب کنند، ضروری است که این شاخصه را در خود تقویت نمایند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
الگوی سوم، قرآن، مهدیه امراللهی نیا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا