چرا حجاب مصونیت است؟/ ظرفیت های فرهنگی که حجاب ایجاد می کند
1399/04/21 - 07:57
تاریخ و ساعت خبر:
91579
کد خبر:
هفته حجاب وعفاف- یادداشت / 1

چرا حجاب مصونیت است؟/ ظرفیت های فرهنگی که حجاب ایجاد می کند

آنچه موضوع حجاب را بیشتر حائز اهمیت می کند ایجاد نوعی روابط اجتماعی همراه با احترام و رعایت اصول رفتاری است. حجاب سبب می شود که دو نوع رفتار هم از طرف زنان و هم از طرف مردان اتفاق بیفتد که اثرات مثبتی جامعه می گذارد و بیشتر جامعه از لحاظ انحرافات اخلاقی مصون باشد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - حمزه نژاد: حجاب مصونیت است نه محدودیت. این جمله ای است که بارها شنیده ایم. حجاب در فرهنگ اسلامی و در فرهنگ ادیان دیگر ریشه ای دیرینه دارد. در همه فرهنگ ها بانوی محجبه به عنوان یک زن عفیفه شناخته می شود و همین موضوع سبب می شود رفتار اجتماعی نسبت به زنان با حجاب با نوعی رعایت ادب و فرهنگ متناسب با چنین دیدگاهی همراه شود. اغلب زنان برای حضور در مکان های مقدس مانند زیارتگاه ها و مکان هایی که از لحاظ دینی برای آنها مقدس است به جهت حرمتی که قائل هستند با حجاب ورود می کنند.
حجاب به طور طبیعی برای زنان یک محدوده مصونیتی و امنیتی ایجاد می کند. درواقع اتمسفر و پیامی که حجاب بوجود می آورد واکنش اجتماعی همراه با احترام و ارج نهادن به شخصیت زنان توامان می شود. این درحالی است که زنانی که موارد رفتاری و پوششی را رعایت نمی کنند باعث جلب توجه منفی جامعه و آسیب پذیر شدن در این زمینه روبرو می شوند. اغلب در تحقیقات میدانی که در این حوزه انجام شده است زنانی که با حجاب هستند کمتر مورد تعرض کلامی و رفتار غیرکلامی ونگاه های سنگین مردان نامحرم قرار می گیرد این درحالی است که زنانی که این موارد را رعایت نمی کنند بیشتر خود را در معرض رفتار بد اجتماعی نسبت به زنان قرار می دهند.
این زنان اگر رفتار پر خطری هم نداشته باشند با توجه به نوع پوشش با رفتارهای پر خطر و بعضا غیر قابل کنترلی روبرو می شوند و تبعات و آسیب های زیادی برای آنها در بر دارد. این رفتارها و واکنش های بد اجتماعی قطعا در ادامه زندگی بر روحیات و رفتار و حتی نوع بینش آنها به زندگی تاثیر خواهد گذاشت. آنچه این وضعیت را می تواند بهبود بخشد نوعی رفتار و پوشش اجتماعی است که در رفتار جامعه نسبت به آنها رویه ای را ایجاد کند که به زنان نگاه منحرف جنسی نداشته باشند. از این رو حجاب در برابر دیدگاه های منفی و جنسیتی نه تنها مصونیت ایجاد می کند بلکه رفتارهای بد اجتماعی را ترمیم می کند. از این رو محدودیت اصلی حجاب نیست بلکه محدودیت واقعی نوع رفتاری است که جامعه نسبت به زنان بدحجاب دارد و با نگاه منفی انواع محدودیت ها را برای زنان ایجاد می کنند. موضوعی که قطعا از بعد تربیتی و فرهنگی هم در جامعه روی بانوان اثر منفی می گذارد و صد البته حجاب خود این ظرفیت فرهنگی را برای ترمیم و اصلاح نگاه جامعه به زنان ایجاد می کند.
موضوعی که در کشورهای غربی به معضلی برای زنان تبدیل شده و با شعار آزادی نوعی بی بندوباری و نگاه سکسشوال در افراد جامعه وجود دارد که باعث می شود استعداد ها و توانایی های زنان نادیده گرفته شوند.
آنچه موضوع حجاب را بیشتر حائز اهمیت می کند ایجاد نوعی روابط اجتماعی همراه با احترام و رعایت اصول رفتاری است. حجاب سبب می شود که دو نوع رفتار هم از طرف زنان و هم از طرف مردان اتفاق بیفتد که اثرات مثبتی جامعه می گذارد و بیشتر جامعه از لحاظ انحرافات اخلاقی مصون باشد. مردان با رعایت خود و کنترل رفتارشان نسبت به زنان از یک سو و بانوان نیز خود با رعایت نکات اخلاقی جامعه ای سالم بوجود بیاورند که در آن قطعا استعدادهای زنان بیشتر شکوفا می شود و زودتر و کاملتر به درجات بالاتر اجتماعی خواهند رسید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب و عفاف، ظرفیت های فرهنگی، مصونیت حجاب،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا