ظرفیت برخورد و پیگرد قانونی با تمردکنندگان پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا فراهم شود
1399/04/21 - 09:03
تاریخ و ساعت خبر:
91581
کد خبر:
توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا

ظرفیت برخورد و پیگرد قانونی با تمردکنندگان پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا فراهم شود

قرار گرفتن برخی از شهرهایی که قبلا تجربه کرونا و عواقب آن را در ماه های گذشته چشیده اند در وضعیت هشدار! معلول هیچ علتی نیست مگر بی مسئولیتی و عدم توجه شهروندان این شهرها به دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از کرونا ! قانون شکنان در حالی بدون ماسک و دستکش در انظار عمومی آمد و شد می کنند که گویا غافل از این نکته هستند که به خطر انداختن جان دیگران، می تواند پیگرد قانونی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - متیرا خسروبیک: بیش از هشت ماه است که کوئید 19 جنگی علیه سلامتی به وسعت جامعه جهانی به راه انداخته است. این ویروس کوچک و بسیار ضعیف البنیه هر چند هفتمین عضو از خانواده کرونا ویروس است اما مشهورترین و مخوف ترین آنها محسوب می شود.
بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وورلد مترز تا کنون ۱۲ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۸۲۶ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که ۷ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۴۴۷ نفر آنها بهبود یافته اند و ۵۵۷ هزار و ۴۰۵ نفر جان خود را از دست داده اند.
در بین کشورهای درگیر با این ویروس 5 کشور « آمریکا، برزیل، هند، روسیه و پرو » در صدر بیشترین تعداد مبتلایاان به کویید 19 در جهان قرار دارند.
اما در کشور ما که تا چند هفته پیش پیک اول کرونا به پایان رسیده بود با برداشته شدن محدودیت هایی نظیر برگذاری جشن های عروسی و عزا، بازگشایی برخی از مشاغل، اعمال طرح ترافیک ... 10 روزی است که دوباره آمار مبتلایان به ویروس کوئید 19 به بالاترین سطح خود در 2 ماه گذشته رسیده است.
بنابر گفته ی دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان با ابتلای 2 هزار و 262 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته به بیماری کرونا مجموع آمار مبتلایان قطعی به این بیماری در کشورمان ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفر است که ۳۳۱۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
در موج دوم کرونا استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار رسیده اند!
قرار گرفتن برخی از شهرهایی که قبلا تجربه کرونا و عواقب و سختی های آن را در ماه های گذشته چشیده اند به وضعیت هشدار معلول هیچ علتی نیست مگر بی مسئولیتی و عدم توجه شهروندان این شهرها به دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از کرونا ! رفتارهای فردی و اجتماعی در حوزه بهداشتی و رعایت دستوالعمل های صادر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با کرونا در برخی از شهرها چنان به چشم می آید و به ذوق انسان می زند که گویی خاطیان و قانون شکنان! نه برای جان خود ارزش قائلند و نه جان عزیزان شان، نه سختی کار کادر درمانی را می بینند و نه حال وخیم و سختی کشیدن های بیماران کرونایی را ..
شاید توجه به این که عدم رعایت دستورالعمل های پیشگیری از ابتلا به کرونا که نه بومی کشور ما بلکه جهانی است می تواند باعث جان باختن دها نفر توسط یک فرد متمرد بیمار یا ناقل ویروس کرونا شود این نکته را به ذهن متواتر سازد که به خطر انداختن جان سایرین آن هم به عمد باید پیگرد قانونی داشته باشد! از این رو به نظر می رسد با توجه به وخامت حال برخی از هموطنان مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی و همچنین جان باختن تعداد زیادی از هموطنان در این چند ماه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا ظرفیت برخورد قانونی و در موارد حاد تر پیگرد قانونی برای کسانیکه پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند را فراهم سازند.
خطای این افراد و جنایتی که در حق سلامت خود و جان سایر عزیزان و هموطنان شان می کنند وقتی بزرگ تر و غیرقابل بخشش می شود که بدانیم این ویروس در عین سرعت بالایی که در مسری بودن و انتقال از یک فرد به افراد دیگر دارد به همان اندازه هم ضعیف البنیه است و با شستن دست در اندازه 30-40 ثانیه با آب و صابون از بین می رود یا به راحتی به وسیله مواد ضدعفونی کننده از سطوح پاک می شود!
البته منصفانه این است که در بروز پیک دوم کرونا آن هم در این سطح نباید از برخی بی مسئولیتی ها و ساده اندیشی ها و بی توجهی های برخی دولتمردان در بازگرداندن وضعیت کشور به روزهای قبل از کرونا بدون برنامه ای درست برای مقابله حداکثری و طولانی مدت با این بیماری غفلت کرد! به نظر می رسد در بروز چنین اتفاقی که اگر نگویم نباید می افتاد می توانیم بگوییم نباید در این حد و اندازه پیش می آمد، مسئولین نیز از قصور مبرا نیستند!

شلوغی متروها، عدم نظارت بر رعایت فاصله اجتماعی در وسایل نقلیه عمومی، عدم فراهم کردن شرایط رعایت فاصله گزاری اجتماعی در برخی از مراکز دولتی به ویژه بیمارستان ها و ادارات، بازگشایی برخی از مشاغل که می شد به صورت دورکاری به رفع و فتق امور بپردازند و اعمال قانون کردن تمرد کنندگان از رعایت دستورالعمل های بهداشتی .. .ا ز این دست سهل انگاری هاست.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کوئید19، کرونا ویروس، موج دوم کرونا، پیک دوم کرونا، ستاد ملی مبارزه با کرونا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا