لاجوردی: ‌رعایت حجاب بزرگترین شاخص سلامت اخلاقی جامعه محسوب می‌شود/ وضعیت حجاب در کشور چندان مطلوب نیست
1399/04/21 - 13:53
تاریخ و ساعت خبر:
91589
کد خبر:
در نشست خبری هفته «گرامیداشت عفاف و حجاب» مطرح شد:

لاجوردی: ‌رعایت حجاب بزرگترین شاخص سلامت اخلاقی جامعه محسوب می‌شود/ وضعیت حجاب در کشور چندان مطلوب نیست

زهرا سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست خبری عنوان کرد: ‌رعایت حجاب بزرگترین شاخص سلامت اخلاقی جامعه محسوب می‌شود و نه تنها فرضیه‌ای واجب است بلکه از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر بوده و دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت در این زمینه باید به مسئولیت خود توجه کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم شورای اسلامی، در نشست خبری «گرامیداشت هفته عفاف و حجاب» اظهار داشت: ‌در حال حاضر وضعیت حجاب چندان مطلوب نیست ولی نباید به صورت یک موضوع به آن نگاه کرد، بلکه باید به شکل زنجیره ای از علت ها، مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: دین مبین اسلام دستور اکید بر رعایت حجاب به زنان و مردان داشته و از آنجایی که نقش زنان در تربیت نسل‌‌ها و سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است، بررسی و توجه به این موضوع باید همیشه مدنظر باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ‌رعایت حجاب بزرگترین شاخص سلامت اخلاقی جامعه محسوب می‌شود و نه تنها فرضیه‌ای واجب است بلکه از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر بوده و دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت در این زمینه باید به مسئولیت خود توجه کند.
سال 75 صریح ترین قانون در مورد حجاب تصویب شد
لاجوردی به صحبت‌های امام خمینی(ره) در سال 57 در مورد حجاب اشاره کرد و گفت:‌ سال 60 قانونی مصوب شد که کارمندان جهت حضور در وزارتخانه‌ها ملزم به رعایت حجاب شدند و پس از آن قوانین متعددی در نظر گرفته شد و در سال 75 صریح‌ترین قانون را در مورد حجاب شاهد بودیم که بر اساس این قانون بی‌حجابی جرم محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه توجه به موضوع حجاب برای سلامت جامعه اهمیت دارد، گفت: برای آسیب شناسی مشکلات در این حوزه، نباید آن را از حوزه‌های دیگر جدا دید و به نظرم نمی‌شود که در رسانه‌ها و فضای مجازی سبک زندگی غربی ترویج و تبلیغ شود ولی شاهد رشد و نمو عفاف و حجاب بود.
ساماندهی فضای مجازی اولویت مجلس است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه ساماندهی فضای مجازی از اولویت‌های مجلس است، گفت: برخی گمان می‌کنند وقتی می‌گوییم فضای مجازی را ساماندهی می‌کنیم منظورمان بستن شبکه‌های پرمخاطب است در حالی که این چنین نیست و تنها مبحث افزایش نظارت‌ها مدنظر قرار دارد.
لاجوردی با اشاره به اینکه استفاده از شبکه ملی ارتباطات بسیار حائز اهمیت است، گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته در این زمینه فعال شده و موفقیت‌هایی را به دست آوردند که جا دارد در این راستا در کشور ما اقدامات با سرعت بیشتری صورت گیرد.
وی در مورد گرانی اقلام فرهنگی و مربوط به حجاب مانند چادر گفت: گرانی در همه حوزه‌ها از خورد و خوراک مردم گرفته تا پوشاک به صورت لجام گسیخته وجود دارد و هیچ عزمی از طرف دولت در این زمینه نمی‌بینیم اما شنیده‌ام که مواد اولیه تهیه چادر در کشور آماده شده است و امیدواریم با تولید چادر ایرانی از گرانی این کالا کمتر کنیم.
پیگیر اختصاص ارز دولتی برای واردات چادر می شویم
لاجوردی در پاسخ به این پرسش که چرا ارز دولتی جهت واردات چادر به کشور صورت نمی‌گیرد، گفت: این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم و باید حمایت‌های لازم انجام گیرد. همچنین کارخانه‌های ایرانی که به دلیل مشکلات مالی به حالت تعلیق درآمده باید حمایت از آنها صورت گیرد و در صورتی که نیاز به تصویب قانون در این زمینه باشد مجلس اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
مسائل فرهنگی در دولت مغفول مانده است
زهره الهیان نماینده مجلس یازدهم به عنوان آخرین سخنران این نشست خبری گفت: موضوع عفاف و حجاب مستقیماً به متولیان فرهنگ و سیاستگذاری‌های کلان نظام در این بخش مرتبط است و متأسفانه مسائل فرهنگی در این زمینه در دولت‌های گذشته و کنونی مغفول واقع شده است.
وی تأکید کرد: مجلس انقلابی یازدهم با رویکردی که دارد، باید مقوله فرهنگ را یکی از مهمترین اولویت‌های خود قرار دهد. مقام معظم رهبری نیز در پیام خود به مناسبت شروع مجلس، پیگیری دو موضوع اقتصاد و معیشت مردم و مسائل فرهنگی را مطرح نمودند که قطعاً مجلس در این زمینه‌ها اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
الهیان با بیان اینکه در زمینه عفاف و حجاب باید بستر انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل جدید را آسیب‌شناسی کنیم، اظهار داشت: متأسفانه این امر هیچ‌گاه انجام نشده و امروزه خانواده مهمترین بستر برای انتقال فرهنگ به نسل جدید است.
وی با اشاره به عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث عفاف و حجاب عنوان کرد: در این مصوبه برای دستگاه‌ها وظایفی دیده شده اما متأسفانه شاهد خاک خوردن و عدم اجرای آن هستیم. دستگاه‌های متولی در این زمینه به وظایف خود عمل نمی‌کنند و مجلس یازدهم نیز باید پیگیر این موضوع باشد.
پیشنهاد تبدیل مصوبات در زمینه حجاب به قانون
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که اگر این مصوبه قابلیت اجرا نداشته باشد، آن را تبدیل به قانون کنیم تا امکان نظارت مجلس بر حسن اجرای آن بیشتر شود.
وی با تأکید بر اینکه برای ترویج عفاف و حجاب باید به شکل بنیادین و از آموزش و پرورش آغاز کنیم، اظهار داشت: باورهای کودکان در این زمینه بسیار مهم است و متأسفانه در حال حاضر شاهد نقدهای فراوانی در آموزش و پرورش از جمله وجود سند ۲۰۳۰ هستیم و نتیجه آن نیز کم‌توجهی نسل فعلی به مسئله عفاف و حجاب است.
الهیان بیان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی باید توجه جدی به مسائل فرهنگی و ساماندهی وضعیت مد و لباس کشور داشته باشند و این عوامل را از اولویت‌های خود قرار دهند. اگر به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم، باید مسئله پوشش در جامعه اصلاح شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه دستگاه‌های متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کند و وظیفه مجلس کنونی، پیگیری این موضوع و مطالبه از این نهادها است.
وی در پایان با تاکید بر نقش سازمان های مردم نهاد در زمینه فرهنگ سازی گفت: لازم است که سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه حمایت شوند، مجلس هم نظارت بر مسئولین را نسبت به مصوبه ها و راهکارهای اجرایی شدن قوانین عفاف و حجاب در جامعه بیشتر کند و اگر مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نمی شود، مصوبه ها تبدیل به قانون شود تا از ضمانت اجرایی بالاتری برخوردار شود.
گفتنی است در سال 1399، همزمان با روز ملی عفاف و حجاب، به همت ستاد مردمی گرامیداشت عفاف و حجاب از شنبه 21 لغایت 27 تیرماه به عنوان هفته گرامیداشت عفاف و حجاب تعیین شده است و این ستاد در سطح کشور برنامه های متعددی را برگزار می شود.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نشست خبری، عفاف و حجاب، بیابانی، لاجوردی، الهیان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا