فواید دیپلماسی ورزشی حجاب / زنانی که دیپلمات فرهنگی کشورمان می شوند
1399/04/25 - 09:09
تاریخ و ساعت خبر:
91682
کد خبر:
یاداشت حجاب و عفاف / 3

فواید دیپلماسی ورزشی حجاب / زنانی که دیپلمات فرهنگی کشورمان می شوند

دیپلماسی از جمله راه های مهم فرهنگ سازی در سطح بین المللی است. درواقع دیپلماسی امروز از مذاکره سیاسی میان مقامات کشورها فراتر رفته است و حالا افراد تاثیرگذار از جمله هنرمندان، نویسندگان، اندیشمندان و ورزشکاران نیز یک پایه دیپلماسی و مذاکرات بین ملل هستند. در این حوزه ورزشکاران خصوصا ورزشکاران زن مسلمان تاثیر شگرفی گذاشته اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - حمزه نژاد: دیپلماسی عمومی که تاثیرگذاری مردم بر مردم است، امروزه در مسائل مختلف خصوصا در حوزه زنان بوجود آمده است. دیپلماسی زنانه نیز در نوع خود یکی از انواع و اقسام دیپلماسی عمومی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه تاثیرگذاری فراوانی دارد. در این عرصه ورزش قهرمانی زنان نیز با توجه به اینکه هم در حوزه دیپلماسی زنان و هم ورزشی تعریف می شود و یک حوزه میان رشته ای است بسیار مهم ارزیابی می شود.
دیپلماسی از جمله راه های مهم فرهنگ سازی در سطح بین المللی است. درواقع دیپلماسی امروز از مذاکره سیاسی میان مقامات کشورها فراتر رفته است و حالا افراد تاثیرگذار از جمله هنرمندان، نویسندگان، اندیشمندان و ورزشکاران نیز یک پایه دیپلماسی و مذاکرات بین ملل هستند.
در این حوزه ورزشکاران خصوصا ورزشکاران زن مسلمان تاثیر شگرفی گذاشته اند. اغلب از سوی کشورهای غربی حجاب به عنوان یک محدودیت معرفی می شود. محدودیتی القایی که سعی دارد اینگونه وانمود که دین اسلام حقوق زنان را نه تنها رعایت نمی کند بلکه مانع پیشرفت آنان است. نقطه متمایز این نظریه کذب ورزشکاران زن مسلمان خصوصا زنان ایرانی هستند. زنانی که نه تنها حجاب اسلامی را با بهترین کیفیت رعایت می کنند بلکه با توانایی که دارند روی سکوهای قهرمانی هم می روند و برای کشور افتخار آفرین هستند.
دیپلماسی ورزشی حجاب طوری پیش رفته که حتی زنان ورزشکار و مخاطبان ورزشی زنان در کشورهای غیر اسلامی نیز حجاب را به عنوان یک روش و پوشش دینی پذیرفته اند و احترام ارزشمندی به حجاب می گذارند. یکی از تصاویر زیبای ورزشی در این حوزه آنجایی است که وقتی حجاب یکی از ورزشکاران زن مسلمان در اثنای رقابت ورزشی بهم می ریزد، اعضای تیم رقیب کنار او می ایستند و حایلی میان تماشاگران و وی ایجاد می کنند تا این ورزشکار مسلمان بتواند روسری خود را دوباره درست کند، اتفاق می افتد.این واقعه جالب توجه دو موضوع را نشان می دهد. اول اینکه تیم رقیب حجاب وی را به عنوان یک پوشش اسلامی و وطنی می پذیرد و از سوی دیگر احترام قابل لمس و ارزشمندی به این موضوع می گذارد. درست برخلاف رویه ای که بسیاری از حکومت های غربی علیه موضوع حجاب در پیش گرفته اند. دیپلماسی عمومی از این جهت به این خاطر مهم می باشد که در حوزه سیاسی و ساختارهای حکومتی با توجه به منافع حکومت ها که اغلب منافع مردم هم نیستند انعطاف پذیری وجود ندارد اما در حوزه عمومی و مردم بهتر با هم تعامل می کنند.
این موضوع قدرت خارق العاده دیپلماسی ورزشی حجاب را نشان می دهد. رهبر معظم انقلاب در دیدار با زنان قهرمان ورزشکار ایرانی که حجاب اسلامی را به زیبایی در مسابقات ورزشی رعایت کردند، می فرمایند: «شما با نمایش شخصیت و هویت زن مسلمان ایرانی نشان دادید که در میادین ورزشی نیز یک زن مسلمان می‌تواند با حفظ حجاب و حدود دینی، حضوری مقتدر و عزت آفرین داشته باشد. یکی از برنامه‌های ثابت جنگ روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، القای این ادعای نادرست است که نخبگان عرصه‌های مختلف با نظام اسلامی میانه‌ای ندارند که شما با اقدام خود، وابستگی به نظام اسلامی را از یک سکوی جهانی اعلام کردید.»
رهبر معظم انقلاب همواره در سخنان خود به عبارت «عزت، حکمت، مصلحت» در سیاست خارجی اشاره داشته و ذکر کرده‌اند که دیپلماسی ایرانی باید همیشه در این مثلث دینی و قرآنی حرکت کند. حوزه دیپلماسی زنانه خصوصا در زمینه ورزشی هم عزت مندانه است هم باعث ترویج سبک زندگی واقعی زنان ایرانی می شود و هم نمایشی از قدرت است.
حجاب، سفیر اسلام در پهنه گیتی بوده و بالاترین سطح دیپلماسی عمومی در عرصه‌ی عمومی زنان جهان را به خوبی مدیریت می‌کند. استفاده از این فرصت حیاتی برای نشان دادن آزادی واقعی و آزادگی زن محجبه‌ مسلمان در دنیا ضروری می‌نماید .
همچنین باید گفت که بسیاری از افرادی که علاقه مند به دین اسلام هستند ولی با تبلیغات منفی علیه اسلام از گرایش به این دین الهی صرف نظر کرده اند با دیدن واقعیت اسلام و پوچی و دروغ بودن ادعاهای غربی ها به علاقه مندی خود برای رسیدن به روشی برای دین داری دست می یابند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب و عفاف، دیپلماسی ورزش، ورزشکاران محجبه،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا