بررسی علل ناشناخته ماندن الگوی سوم در ایران/ الگوی سوم پاسخگوی نیاز  خانواده در جهان است
1399/05/08 - 10:11
تاریخ و ساعت خبر:
92076
کد خبر:
در گفت و گو با کارشناس حوزه زن و خانواده مطرح شد:

بررسی علل ناشناخته ماندن الگوی سوم در ایران/ الگوی سوم پاسخگوی نیاز خانواده در جهان است

یک کارشناس حوزه زن و خانواده، در مورد علت ناشناخته ماندن این الگو برای ایران و جهان گفت: بازوهای معرفی این الگو به جامعه، رسانه، منشورات گوناگون و جامعه علمی هستند، اما متأسفانه زمانی که با کلید واژه «الگوی سوم» به سراغ آن‌ها می رویم، مشاهده می کنیم که توجه خاصی نسبت به این موضوع وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به کنگره 7هزار زن شهید ارسال کردند فصل جدیدی را پیش روی زنان جهان گشودند. ایشان در این پیام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای زن به تبیین ابعاد الگوی زنان در جهان پرداختند و بر این اساس زنان در جهان را پذیرنده دو الگو دانستند که الگوی اول زن شرقی به عنوان زنی که حضور اجتماعی ندارد، معرفی کردند و الگوی دوم را زن غربی به عنوان زنی که فضای خانواده را فدای اجتماع کرده و به نفع نظام سرمایه‌داری، هزینه جنسیت و جسمانیتش شده است.
ایشان در این پیام زنان مسلمان ایران اسلامی را به عنوان الگوی سومی معرفی کردند که ظرفیت جهانی شدن را دارد و تمام زنان آزاده جهان می توانند به آن اقتدا کنند، زنانی که هم حوزه خانواده را حفظ کرده اند و هم حضور اجتماعی را به طور جدی و قوی پیگیری می کنند و در میدان‌های اجتماعی تأثیرگذاری عمیقی دارند.
از این پیام که در اسفندماه 1391 منتشر شد، قریب به 8 سال می گذرد، اما همچنان ابعاد مختلف الگوی سوم زنان به عنوان یک الگوی کارامد و موثر که می تواند زنان بسیاری را از سرگردانی بین انتخاب دو الگوی سابق نجات دهد، مورد شناخت دقیق قرار نگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مرادی که به جهت دغدغه مندی در حوزه حل مسائل خانواده و زنان، اکنون به عنوان دانشجوی رشته مطالعات زنان در مقطع دکتری تحصیل می کند، در خصوص کاربردی بودن این الگو به خبرنگار سایت خبری تحلیلی «طنین یاس»‌ گفت: جهان به طور عینی مشاهده کرد که افراط و تفریط و نوع تلقی و نگاه به زن در هر یک از شرق و غرب هرگز نمی تواند سعادت‌آفرین بوده و آرامش زنان را رقم بزند. این در حالی است که الگوی سوم به عنوان الگویی برخاسته از مبانی دینی و سیراب شده از آبشخور معارف الهی، جوابگوی نیاز زنان بخصوص در عصر حاضر و آینده پیش روی بشریت است.
تبیین مفهوم «نه شرقی، نه غربی»‌ در الگوی سوم
این کارشناس زن و خانواده در خصوص عبارت الگوی سوم، الگوی زن «نه شرقی، نه غربی»، تصریح کرد: چنین به نظر می آید این سخن به معنای نفی مطلق‌انگاری در پذیرش الگوهای پیشین در مواجهه با موضوع زن است و این‌گونه نیست که الگوی زن غربی به عنوان الگوی غالب و حاکم پذیرفته شود و سایر شئونات زن نیز تحت الشعاع آن قرار گیرد.
وی تأکید کرد: بلکه در الگوی سوم حضور فعال و مؤثر زن در عرصه اجتماعی خارج از تجملات و تبرجات زنانه با تأکید بر حضور گرم در خانواده و پررنگ بودن نقش انسان‌پروری پذیرفته شده است، البته به دور از انصاف است که نکات مثبت موجود در الگوی اول و دوم که مورد تأیید اسلام نیز هست، مورد بهره برداری قرار نگیرد.
حوزه های فعال در گفتمان سازی موضوعات
حجت الاسلام و المسلمین مرادی، در مورد علت ناشناخته ماندن این الگو برای ایران و جهان گفت: برای پاسخ به این سوال لازم است موضوع مورد گفتگو با کلید واژه «الگوی سوم» در چند حوزه فعال در تبیین و گفتمان سازی موضوعات در جامعه، مورد بررسی قرار گیرد. نخستین آنها به جهت اهمیت و گستره تأثیر، رسانه و فضای مجازی است.
وی پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری را به عنوان مهمترین سایت که عهده‌دار نشر بیانات رهبر معظم انقلاب است، مورد ارزیابی قرار داده و گفت: در این سایت موضوعات مهم در بخشی تحت عنوان «جستار» قرار می گیرد ولی متاسفانه در این بخش، کلید واژه «الگوی سوم» ذکر نشده است و بسیار محدود و اندک به این ایده بزرگ و جهانی پرداخته شده است.
حجت الاسلام و المسلمین مرادی ادامه داد: جستجوی کوتاهای در باره موضوع محل سخن ما در خبرگزاری‌های مطرح همانند تسنیم و فارس نیز بیانگر این واقعیت ناخوشایند است که در میان صدها و بلکه هزاران موضوع و ریز موضوع گوناگون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، «الگوی سوم» هنوز نتوانسته جایگاهی در شأن به خود اختصاص دهد!
کم لطفی نخبگان به تبیین ابعاد «الگوی سوم»
این کارشناس حوزه زن و خانواده و پژوهشگر سبک زندگی، حوزه چاپ و نشر را به عنوان حوزه دوم بررسی گفتمان سازی الگوی سوم دانسته و گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که تا کنون تنها دو کتاب با این عنوان منتشر شده است! و در حوزه نخبگانی هم علی رغم اینکه قریب به 8 سال از طرح این الگو می گذرد، در مقالات علمی- پژوهشی، علمی – ترویجی و علمی – تخصصی، پایان نامه ها و رساله‌ها در رشته ها و گرایش های مختلف هم به این موضوع پرداخته نشده است و این نشان می دهد که گویا جامعه نخبگانی نیز دغدغه ای در این حوزه حس نمی‌کند.
وی صحبت با قشرهای مختلف مردمی که در حوزه زنان و به طور ویژه زن مسلمان ایرانی فعالیت می کنند را به عنوان آخرین حوزه در بررسی این موضوع دانسته و گفت: در این مورد باید تحقیق دقیق و علمی صورت گیرد و نباید به صورت غیرعلمی در این خصوص اظهار نظر کرد اما من به عنوان یک کنشگر در این حوزه زمانی که با دیگران در این خصوص صحبت می کنم، می بینم قریب به اتفاق کنشگران عرصه زن و خانواده با این موضوع آشنایی ندارند.
نیازمند اقدامی مشابه با تبیین «سبک زندگی اسلامی ایرانی» هستیم
حجت الاسلام و المسلمین مرادی، ضمن ابراز تاسف نسبت به ناشناخته ماندن این الگو گفت:‌ در سال 1391 زمانی که رهبری معظم در بجنورد مسئله «سبک زندگی اسلامی ایرانی» را مطرح کردند، بسیاری از رسانه ها و مراکز همسو بر روی این موضوع کار کردند و به قدری تولید محتوا در این حوزه زیاد بود که بخش عظیمی از جامعه با این مفهوم آشنا شدند اما در مورد الگوی سوم زنان که در زمان فعلی برای بخش عظیمی از زنان و نیز مردان می تواند راهگشا و گره‌گشا باشد، هیچ اقدام منسجم و هدفمندی مشاهده نمی شود.
وی تأکید کرد: سیر فرمایشات رهبر معظم انقلاب به خوبی نشان می دهد که ایشان بر روی بحث خانواده و زنان، تربیت کودک، افزایش جمعیت تأکید دارند و الگوی سوم می‌تواند جایگاه حقیقی و ناب زنان را معرفی کند، اما به این موضوع پرداخته نمی شود!
این کارشناس زن و خانواده در پایان گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند، این الگو ظرفیت جهانی شدن را دارد و بهتر است که افراد دغدغه‌مند در حوزه تمدن‌سازی اسلامی، با جدیت تمام به این موضوع ورود کنند و همانند تبیین سبک زندگی اسلامی ایرانی و اقتصاد مقاومتی، الگوی سوم را نیز به ایران و سپس به جهان معرفی کنند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
الگوی سوم، حجت الاسلام محمدمرادی، سبک زندگی، زنان ، خانواده
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا