بازی راهی برای افزایش مهارت های فردی کودک/ نظارت والدین بر بازی های کودکان ضروری است
1399/05/13 - 10:07
تاریخ و ساعت خبر:
92194
کد خبر:
یک مشاور خانواده مطرح کرد:

بازی راهی برای افزایش مهارت های فردی کودک/ نظارت والدین بر بازی های کودکان ضروری است

یک مشاور خانواده در مورد راه های والدین برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در ایام کرونا گفت: والدین می توانند بازی هایی را انتخاب کنند که علاوه بر سرگرم شدن آن ها، مهارت های فردی و نیز آموزشی فرزندانشان تقویت شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بشری یثربی، همواره یکی از دغدغه های والدین پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان است، از آنجا که کودکان و نوجوانان نیازمند تحرک و تفریح هستند و از سوی دیگر می بایست از این سنین مهارت های لازم برای حضور در اجتماع را فراگیرند، نحوه پر کردن اوقات فراغت آنان بسیار مهم است.
اما به علت شیوع ویروس کرونا و تأکیدات وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل ها، خانواده ها موظف هستند از حضور غیرضرور فرزندان خود در بیرون از خانه جلوگیری کنند، بنابراین نوع پرکردن اوقات فراغت آنان نیز باید با توجه به شرایط موجود تغییر کند.
یکی از سهل الوصول ترین امکانات برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در شرایط کنونی استفاده از فضای مجازی و نیز نصب و استفاده از بازی های مختلف در تلفن همراه است، اما طبق گفت و گویی که طنین یاس با مهری اسدی، مشاور خانواده داشت، ضروری است که برای استفاده کودک و نوجوان از این ابزار که بیشتر جنبه سرگرم کننده دارند، رژیم مصرف تعیین شود.
بیشتر بخوانید:
مادران مدیران رژیم مصرف رسانه هستند
این کارشناس در مورد استفاده از سرگرمی های دیگری که والدین می توانند برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان استفاده کنند، به خبرنگار طنین یاس گفت: انجام بازی های فکری با توجه به کوچک بودن فضای خانه بسیار مناسب است، از جمله شطرنج که البته کودک یا نوجوان به تنهایی نمی تواند از آن بازی استفاده کند ولی برخی دیگر از بازی ها ی فکری هستند که به صورت انفرادی نیز قابل استفاده هستند اما گاهی به علت سن کم کودک یا ناآشنا بودن با این بازی ها، قادر به انجام آن نیست و لازم است که یکی از والدین در ابتدای بازی و برای ایجاد رغبت در فرزند خود، در کنار او این بازی را انجام دهد.
وی ادامه داد: به جز بحث آموزش به کودک برای استفاده از بازی های فکری، به طور کلی می توان گفت که بازی های خانوادگی برای کودک و نوجوان بسیار هیجان انگیز است و می توان در حین انجام بازی برخی مهارت های آموزشی را به وی آموزش داد.
اسدی افزود: به طور مثال بازی دبرنا برای کودکی که کلاس اول را تمام کرده و اعداد را می شناسد اما تبحر ندارد، بسیار خوب است و می تواند تبحر او را در زمینه شناخت اعداد بالا ببرد، همینطور خواندن داستان برای والدین به منظور تقویت روخوانی و تعریف آن داستان ها برای تقویت مهارت سخنوری و اعتماد به نفس کودک و نوجوان بسیار موثر است.
وی تصریح کرد: والدین می توانند از این فرصت و به بهانه بازی توانمندی های فرزندان خود را تقویت کنند اما وظیفه والدین تنها محدود به این آموزش ها نیست، بلکه آنان باید بر بازی های فرزندان خود چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی نظارت کنند.
این مشاور خانواده راه دیگر سرگرم کردن کودک و نوجوان در خانه را تشویق به درست کردن کاردستی از سوی والدین دانسته و گفت: آن ها می توانند بچه ها را به درست کردن کار دستی با خلاقیت های خودشان تشویق کنند، مانند روش های تولید ماسک که با توجه به شرایط کرونا استفاده از آن بهترین راه مقابله با این ویروس است، ساده ترین روش ها را آموزش بدهند و پس از ساخته شدن آن توسط فرزندشان، از آن ماسک ها استفاده کنند.
وی گفت: بهتر است که والدین فرزندان خود را در انجام کارهای خانه مشارکت بدهند و نباید توقع داشته باشند که آن ها کارها را به طور کامل و درست انجام دهند، اما کم کم تبحر فرزندانشان بالا می رود و بدین ترتیب علاوه بر احساس مسئولیت و حس مشارکت در کارهای خانه، اعتماد به نفس آنان نیز در انجام کارها بالا خواهد رفت.
اسدی آخرین راه کار سرگرم کردن کودک و نوجوان را استفاده از برنامه های تلویزیونی دانسته و گفت: این سرگرمی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مناسب است اما نباید تمام وقت آن ها را بگیرد و لازم است که در کنار تماشای برنامه های تلویزیون و یا بازی در گوشی های تلفن همراه، بازی های ورزشی نیز در برنامه کودک و نوجوان وجود داشته باشد.
وی افزود: به طور مثال مسابقه حلقه دور کمر، اینکه چه کسی بیشتر می تواند حلقه بزند برنده است و یا بازی با توپ های پلاستیکی که خطری از نظر شکستن وسایل خانه و یا مزاحمت و سر و صدا برای همسایه ها نداشته باشد و نیز انواع و اقسام بازی ها که با کمی خلاقیت و ابتکار، اجرای آن امکان پذیر است.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بازی کودک، کرونا، آموزش، سرگرمی، مهارت های فردی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا