هیئت‌های عزاداری به حرمت حق‌الناس پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت می‌کنند
1399/05/13 - 11:52
تاریخ و ساعت خبر:
92203
کد خبر:
مرتضی طاهری تبیین کرد؛

هیئت‌های عزاداری به حرمت حق‌الناس پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت می‌کنند

مداح و پیرغلام اهل ‌بیت(ع)، گفت: در جلسات و اماکن مذهبی شاهد بیشترین میزان رعایت موارد بهداشتی و سلامت هستیم و این یعنی افرادی که معتقد به دین هستند، به این نکات بیشتر توجه می‌کنند، چراکه اگر خدای نکرده باعث شوند که کسی آلوده به این ویروس شود، آن را حق‌الناس می‌دانند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - یکی از مسائلی که به فراخور برخی ایام آئینی با آن مواجهیم، حضور در اماکن مذهبی از جمله اعتاب مقدس، مساجد، حسینیه‌ها، هیئات و تکایاست. این مسئله به قدری در بدنه جامعه شیعی ریشه دوانده که تبدیل به فرهنگ و باور عمومی شده و همچنین حضور در تجمعات آثار معنوی و برکات غیرقابل وصفی دارد، اما این نکته نباید فراموش شود که توجه کامل به آداب و مناسک آن ایام مهم است. گاهی ممکن است در شرایط خاصی، مثل بیماری یا سفر، افراد توانایی حضور در تجمعات را نداشته باشند، به ویژه در شرایط فعلی که بیماری فراگیر کرونا بسیاری از امور همچون تجمعات را تحت‌الشعاع قرار داده و محدودیت‌های جدی‌ای را ایجاد کرده است.
با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان، این موضوع پررنگ‌تر و حساس‌تر شده و شیوه برگزاری این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نقل محافل مختلف تبدیل شده است. کمتر از یک ماه تا آغاز ماه محرم مانده و با توجه به اینکه حرارت محبت و روضه‌های سیدالشهداء(ع) جزئی جداناپذیر از فرهنگ این ملت است، نادیده‌ گرفتن آن امکان‌پذیر نیست.
در همین راستا، مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی روز عید قربان صراحتاً فرمودند: «من می‌خواهم تأکید کنم در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هر چه را که آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئت‌ها، منبری‌ها، مداح‌ها و دیگران این است که هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید؛ اگر ضابطه‌ای تأیید کردند همه ما موظفیم آن را رعایت کنیم».
سخنان مقام معظم رهبری و تدابیر داهیانه ایشان همچون چراغی مسیر راه را روشن و مبنای عمل هیئتی‌ها و عموم مردم قرار گرفت. بدین جهت به سراغ مرتضی طاهری، مداح و پیرغلام اهل‌بیت(ع)، رفتیم تا در خصوص چگونگی برگزاری مراسم محرم و ضوابطی که طبق منویات مقام معظم رهبری باید رعایت شود گفت‎‌وگو کنیم.
این مداح و پیر غلام اهل ‌بیت(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: کم‌کم به ماه محرم نزدیک می‌شویم، در این خصوص مسئله برپا کردن جلسات امام حسین(ع)، عزاداری و گریه برای ایشان از افضل قربات است و به همین دلیل محرم اعتقادی ویژه در میان مردم ایران و جهان محسوب می‌شود. اعتقاد و ارادت خاصی که در هر شرایط، نقطه و زمان و مکان، دل‎هایی که وابسته به امام حسین(ع) است را از این مسئله مهم جدا نمی‎کند.
طاهری ادامه داد: بعضی از سال‌ها، برای عزاداری محرم به خارج از کشور دعوت می‎شوم و در آنجا برنامه دارم. یک سال در یکی از کشور‌های اروپایی در جلسه هیئت مذهبی، چهره‌هایی را دیدیم که اگر خارج از جلسه به ظاهر آن‌ها نگاه می‌کردید، در مسلمان و یا شیعه بودن آن‌ها شک می‌کردید؛ اما آنچنان برای حضرت اشک می‎ریختند و سینه می‌زدند که آنجا فهمیدم امام حسین(ع) یک عشق فطری و باطنی برای دل‌های پاک است. این جریان پیش از عاشورا، محرم و حتی قبل از کربلا وجود داشته است و محبت و عشق به امام حسین(ع) از زمان حضرت آدم تا امروز وجود داشته و تا قیامت این جریان نورانی عشق و ارادت به سیدالشهدا(ع) ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همه ما با عشق به اباعبدالله(ع) و اعتقاد به بزرگداشت قیام بی‌نظیر و بی‌بدیل این بزرگوار، شکل گرفته‌ایم و بزرگ شده‌ایم، گفت: این عشق و اعتقاد، در تمام وجودمان رسوخ کرده است، اما امسال، سال بسیار سختی را می‌گذرانیم که شاید بعد از ۱۵۰ سال در دنیا بی‌نظیر است؛ شاهد پاندمی کرونا هستیم و به همین دلیل مردم این روز‌ها نگران نحوه برگزاری مراسم محرم هستند.
این مداح و پیرغلام اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: هیئتی‌ها در جریان شیوع کرونا برای مقابله با این بیماری در خط مقدم یکدل و یکصدا شدند و با خدمت جهادی اقدام به ضدعفونی‌کردن معابر، توزیع اقلام بهداشتی و همچنین مشارکت در رزمایش همدلی و توزیع ارزاق برای محرومین کردند؛ آن‌ها حُسن نیت خود را به خوبی نشان داده‎اند و قطعاً در محرم نیز پای کار خواهند آمد تا به بهترین شکل پروتکل‌ها را رعایت کنند.
طاهری ادامه داد: متأسفانه در تجمعات مختلف رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی صورت نمی‌گیرد، اما در جلسات و اماکن مذهبی و هیئت‌های حسینی شاهد بیشترین میزان رعایت موارد بهداشتی و سلامت هستیم و این یعنی افرادی که معتقد به دین هستند، به این نکات بیشتر توجه می‌کنند، چراکه اگر خدایی نکرده باعث شوند کسی آلوده به این ویروس شود آن را حق‌الناس می‌دانند و به شدت رعایت می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه با رعایت نکات بهداشتی می‌توان حتی پرشورتر از سال‌های گذشته نیز مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را برگزار کرد، گفت: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور در فضا‌های باز، اهمیت به‌سزایی دارد؛ البته اگر برپایی مراسم در فضای باز نیز مقدور نبود می‌توان در فضای بسته با رعایت نکات بهداشتی در سلامت کامل جلسات عزاداری سیدالشهدا(ع) را برگزار کرد. امسال قطعاً مراسم محرم پرشور برگزار خواهد شد و این دست ما هم نیست، چراکه «این چراغی است که خاموش نگردد هرگز» و روز به روز این پرچم برافراشته‌تر می‌شود.
ایکنا
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مرتضی طاهری، حق الناس، ماه محرم، پروتکل بهداشتی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا